W Przedszkolu nr 90 wspomaga się rozwój dzieci również sensorycznie, stąd wziął się pomysł na taki konkurs. Przesłano 30 prac, w tym 10 wykonanych przez wrocławskie przedszkolaki. W inicjatywie biorą udział dzieci w wieku 5-6 lat.
– Pomysł zrodził się z potrzeby wspomagania rozwoju dzieci, ponieważ najmłodsi potrzebują stymulacji bodźcami dotyku. W książeczkach są również elementy, które pachną, wydają dźwięki i można w nich przestawiać elementy. Nasz konkurs cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem. Dzieci bardzo chętnie podejmują wszelkie zadania, szczególnie kreatywne, prace są wykonywane przez dzieci i ich opiekunów – wyjaśnia Agnieszka Żyła, organizatorka i koordynatorka konkursu.
Agnieszka Żyła organizatorka i koordynatorka konkursu
Cele konkursu:
- rozwijanie kreatywności, twórczości i wyobraźni u dziecka,
- ćwiczenie zręczności i logicznego myślenia,
- rozwijanie zdolności manualnych,
- wykorzystanie książeczek do terapii integracji sensorycznej dzieci.
W wyniku głosowania komisja konkursowa wyłoniła następujących laureatów:
- I Miejsce: Przedszkole nr 3 w Wadowicach, Opiekun: Marta Bizoń, Autor: Filip Witerski,
- II Miejsce: Niepubliczne Przedszkole Stokrotka w Krośnie, Opiekun: Krystyna Doniek, Autor: Aleksandra Wiernasz,
- III Miejsce: Przedszkole przy Szkole Podstawowej w Gierałtowcu, Opiekun: Beata Poźniak, Autor: Urszula Podkalicka.
Wyróżnienie:
- Samorządowe Przedszkole nr 87 w Krakowie, Opiekun: Katarzyna Kubik, Autor: Martyna Kozak,
- Miejskie Przedszkole nr 19 im. Kubusia Puchatka w Jeleniej Górze, Opiekun: Iwona Piasecka, Autor: Lena Marek.
Książeczka sensoryczna. Co to jest?
Książeczka sensoryczna to książeczka edukacyjna, która wykorzystuje wszystkie zmysły dzieci po to, aby dostarczyć do mózgu jak najwięcej wrażeń sensorycznych, czyli bodźców.
– Książeczka sensoryczna to książeczka dotykowa. Ma ona oddziaływać na bodźce. Dzieci potrzebują wspomagania rozwoju, a takie rozwiązanie pozwala im na poznawanie dźwięków, uczucia przy dotyku i motywuje do wykonywania czynności jak np. przesuwania elementów ruchomych w książeczce – opowiada Agnieszka Żyła.
Książeczka sensoryczna wykonana podczas poprzedniej edycji konkursu
– Prace konkursowe są oceniane przez komisję, która specjalizuje się w terapii dzieci. Oceniany jest wkład dziecka, ile włożyło wysiłku w wykonanie dzieła, bardzo ważna jest estetyka oraz trwałość. Często książeczki są wykorzystywane do terapii dzieci z różnymi zaburzeniami, dlatego ważne jest, aby te książeczki były trwałe – podkreśla koordynatorka.
Książeczki wykonane przez dzieci i ich opiekunów są zrobione z różnych materiałów. Czasami wystarczy mieć pod ręką stary segregator, filcowe strzępki, a nawet waciki kosmetyczne. Najważniejsza w tym zadaniu oczywiście jest kreatywność i głowa pełna pomysłów.