wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

8°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: brak pomiaru

brak danych z GIOŚ

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. Kolejne inwestycje w komunikację – Wrocław modernizuje i kupuje tramwaje

Wrocław nie zwalnia z rewolucją w komunikacji miejskiej. Po inwestycjach w tabor autobusowy, trwające remonty #TORYwolucji, przychodzi czas na modernizację 42 starych i zakup 25 nowych tramwajów.

Reklama

W tej chwili we Wrocławiu trwają remonty torowisk w pięciu ważnych punktach miasta - na północy: ulice Żmigrodzka i Zawalna, centrum – plac Dominikański i Rondo Reagana, południe – skrzyżowanie ulic Piłsudskiego ze Świdnicką, a w lipcu pojawią się kolejne miejsca, gdzie wejdą torowcy - m.in. na torowisko przy ul. Hallera.

Tylko 4 z 22 linii tramwajowych jeżdżą po swoich stałych trasach. Podobnie jest z autobusami, gdzie na 72 linie aż 50 ma w mniejszym lub większym stopniu zmieniony przebieg trasy.

– Przeobrażenie MPK to priorytet tej kadencji samorządu. Od jej początku na ulice Wrocławia wyjechało 40 nowych, niskopodłogowych tramwajów. Pojawiło się także 200 nowych autobusów, spełniających najwyższe normy ekologiczne Euro6. Tabor musi mieć także po czym się poruszać, zatem cały czas remontujemy wrocławskie torowiska. Na ten cel przeznaczamy rocznie 80 mln złotych – mówił prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Fot. UMW

Renowacja i zakup tramwajów

Poniedziałkowa konferencja prasowa w zajezdni Ołbin była jednak przede wszystkim okazją do poinformowania o planach remontu starych oraz zakupu nowych tramwajów. W sumie dotyczy to aż 67 pojazdów.

– Podpisujemy właśnie umowę na generalny remont 42 tramwajów za kwotę aż 135 milionów złotych. Remont to mało powiedziane, bo tramwaje zupełnie się zmienią - zarówno w środku, jak i na zewnątrz. Renowacja jednego pojazdu będzie kosztowała nas około 3-3,5 mln złotych – mówił Jacek Sutryk.

Firma z Poznania Modertrans zajmie się remontem generalnym 25 tramwajów WroAs205, natomiast SAATZ z Warszawy będzie sukcesywnie przerabiała najstarsze wrocławskie Skody 16T.

– Tramwaje WrAs205 produkował dla Wrocławia nasz lokalny Protram. Tramwaje są lubiane przez naszych motorniczych. Są łatwe w obsłudze i mają bardzo dobre własności trakcyjne - krótka droga hamowania czy dobre przyspieszenie. Nie chcemy z nich rezygnować, ale je unowocześnić – wyjaśnił prezes MPK Krzysztof Balawejder.

Pojazdy dostaną całkowicie nowe pudło, szkielet wagonu, podwozie, dach dostosowany do klimatyzacji, połączenie członów, sprzęgi składane, odgarniacz, piasecznice, stanowisko motorniczego czy platformę do wjeżdżania wózków. Pasażerowie na pewno odczują zmiany gorącym latem i mroźną zimą. Zamontowana zostanie bowiem klimatyzacja i nowy układ ogrzewania.

Przy okazji ujawniono także, że najprawdopodobniej do końca wakacji podpisana zostanie umowa na dostawę dla Wrocławia 25 nowych tramwajów, z możliwością zakupienia kolejnych 21 u tego samego producenta. Te składy dostarczy jedna z polskich firm: Modertrans lub Pesa, a wrocławski przewoźnik za partię 25 nowych pojazdów zapłaci nieco ponad 200 mln złotych.

Fot. UMW

Dwa lata na modernizację

Modernizacje zostaną wykonane w ciągu 28 miesięcy. Wyremontowanych - w dwa lata - zostanie także 17 Skód 16T za sumę 60 milionów złotych. Przedstawiciel firmy SAATZ wymieniał między innymi całkowity remont części mechanicznej pojazdów. Pasażerowie powinni docenić jednak przede wszystkim zmiany w środku pojazdu (pojawią się np. ładowarki USB) oraz komfort jazdy. Tabory będą trafiać do wykonawców etapami – maksymalnie trzy na raz. Prace nad jednym potrwają najwyżej trzy miesiące.

Wyremontowane zostaną także wszystkie dostępne wozy obu typów (jeden wagon 205 WrAs jest już w modernizacji).

– Protramy są używane od 2006 roku (najnowsze od 2011 – przyp. red.), a Skody od 2007 roku. WrAsy powinny przejść remont po przejechaniu 500 tys. km, a drugie po ok. 600 tys. km – pojazdy zbliżają się do tych limitów. Inwestycja umożliwi ich funkcjonowanie przez następnych kilkanaście lat. Producent ustala okres eksploatacji tramwaju na co najmniej 30 lat – przy zachowaniu przeglądów okresowych i niezbędnych modernizacji – zaznaczył prezes MPK.

Zmodernizowany tramwaj Gustaw, fot. UMW

Umowę remontową podpisano w zmodernizowanym tramwaju Gustaw, który wozi wrocławian od lat 50-tych XX w., będąc aktualnie sporą turystyczną atrakcją miasta.

Posłuchaj podcastu

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl