Trasa autobusowo-tramwajowa łącząca plac Orląt Lwowskich z Nowym Dworem ma powstać do 2023 roku. Na odcinku 7 km mieszkańcy skorzystają z 15 par przystanków. Budowane są również dwa wiadukty - nad ul. Smolecką oraz przy ul. Strzegomskiej i Robotniczej.
- W październiku trafił tam piąty olbrzymi dźwigar, ważący 38 ton i mierzący 24 metry. Cała operacja była dość skomplikowana, gdyż został on zamontowany nad siecią trakcyjną linii kolejowej - tłumaczy Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji. Obecnie na wiadukcie przy Strzegomskiej trwa deskowanie, czyli przygotowanie do zbrojenia.
Dodaje, że obecnie wzmożone prace trwają przy ul. Śrubowej oraz na pl. Orląt Lwowskich, gdzie w listopadzie planowany jest montaż sygnalizacji świetlnej.
- Pierwsze konstrukcje wysięgników przyjechały od producenta i będą montowane w najbliższych dniach. Stworzono linie naprowadzające dla niedowidzących. To projekt świętej pamięci Bartka Skrzyńskiego, który uznał razem z prezydentem, że trzeba wprowadzić zmiany ułatwiające poruszanie się osobom słabowidzącym. Te linie pojawią się wzdłuż większości trasy na Nowy Dwór oraz na Popowice. Specjalne oznaczenia są również przy wiatach przystankowych - dodaje Świercz.
Wkrótce zaczną kłaść tory
W ramach inwestycji gotowe są już przystanki na pl. Orląt Lwowskich, na Podwalu, przy ul. Nabycińskiej i Smoleckiej.
- Na Smoleckiej w ciągu kilku miesięcy zaczniemy układać tory na wiadukcie. Założenia są takie, żeby w przyszłym roku tramwaje pojechały od pl. Orląt Lwowskich w kierunku ul. Smoleckiej i Śrubowej - mówi Świercz.
Wrocławskie Inwestycje podkreślają, że gotowa do rozpoczęcia pracy na kolejnym odcinku inwestycji jest firma Pro-Tra Building sp. z o.o. Wrocławska spółka za 81,2 mln zł wygrała przetarg na budowę odcinka 2 km od Parku Biznesu do ul. Rogowskiej. Jeszcze w tym roku miasto chce podpisać umowę z wykonawcą. Na razie inwestor czeka na wynik kontroli uprzedniej, która jest obligatoryjna w przypadku otrzymania dofinansowania z UE na roboty budowlane. Tutaj otrzymano ponad 100 mln zł.
- Na tym odcinku nie budujemy żadnego obiektu inżynierskiego. Jest już szeroki wiadukt, a Gądowianka jest dostosowana do tramwajów, które przejadą pod nią. Następnie duża część trasy będzie biegła istniejącym buspasem przy ul. Strzegomskiej - zauważa Krzysztof Świercz.
Całkowity koszt inwestycji szacuje się na 370 mln zł.