W tym roku, inaczej niż 10 lat temu, podstawową formą wypełnienia formularzy będzie samospis internetowy. Formularz uruchomiony zostanie 1 kwietnia na stronie www.spis.gov.pl, a jego wypełnienie będzie obowiązkowe. Do tych, którzy nie mają możliwości spisania się przez internet, przyjadą lub zadzwonią rachmistrze.
W województwie dolnośląskim zatrudnionych zostanie 1202 rachmistrzów, w samym Wrocławiu ma być to 268 osób.
- Dane ze spisu są ważne. Wiele informacji zawartych na formularzach, zbiera się tylko podczas spisu powszechnego. Raz na 10 lat. Przykładem mogą tu być dane statystyczne na temat poziomu wykształcenia czy stopnia niepełnosprawności. Bez wiedzy na ten temat, instytucje i urzędy musiałyby działać „w ciemno” – tłumaczy Alicja Pietrusiewicz z Urzędu Statystycznego we Wrocławiu.
Wypełnienie formularza zajmie nam 15 minut
- Samospis internetowy to najprostsza i najszybsza metoda. Zachęcamy do skorzystania z niej. Każdy będzie mógł wypełnić formularz na ekranie smartfona, komputera, czy tabletu. Zajmie to około 15 minut. Te formularze są proste w obsłudze. Pytania zostały skonstruowane w przystępny sposób. Jeśli ktoś będzie miał problem z wypełnieniem formularza, będzie mógł zasięgnąć rady na infolinii – dodaje Alicja Pietrusiewicz.
Specjalna infolinia spisowa (22 279 99 99) ma zostać uruchomiona od 15 marca.
Spisują się również migranci
Jak dowiedzieliśmy się we wrocławskim Urzędzie Statystycznym, obowiązek spisania się będą mieć także mieszkający w Polsce obcokrajowcy. Z myślą o nich przygotowywane są dokumenty w innych językach, m.in. ukraińskim, angielskim, czy niemieckim.
Narodowy Spis Powszechny 2021 potrwa 6 miesięcy
2 lutego rząd przyjął projekt noweli ustawy o Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021.
Zgodnie z projektem nowelizacji, czas trwania spisu przedłużony zostanie do 6 miesięcy. To inicjatywa Głównego Urzędu Statystycznego. Chodzi o to, by pandemia nie przyblokowała wyjścia rachmistrzów w teren.
Przeczytaj również: Narodowy Spis Powszechny – nabór rachmistrzów do 9 lutego