Inicjatorem stworzenia programu odpowiedniego dla dzieci o zróżnicowanych talentach i wprowadzenia go do wrocławskich szkół jest prezydent Wrocławia, Rafał Dutkiewicz – będący z wykształcenia matematykiem i doktorem logiki. Pomysł rozpowszechnienia nauczania programowania, jako umiejętności twórczego korzystania z nowych technologii zrodził się z inspiracji Zbigniewa Rybczyńskiego – zdobywca Oscara z 1983 r. za awangardowy film animowany „Tango”, od kilku lat związany jest z Wrocławiem, gdzie rozpoczął budowę Centrum Technologii Audiowizualnych.
Autorami programu są członkowie Akademii Młodych Uczonych i Artystów przy Wrocławskim Centrum Akademickim. Akademia jest miejscem interdyscyplinarnej, swobodnej i żywej wymiany intelektualnej naukowców i artystów. Powstała we Wrocławiu w roku 2010, jako pierwsza tego typu inicjatywa w Polsce. Pośród wielości specjalizacji i wielości perspektyw poznawczych, idee jedności wiedzy i poznania stały się ideami spajającymi Akademię. A jednym z ważniejszych zadań Akademii stało się przełamanie stereotypowego podziału humanista − ścisłowiec. Członkowie Akademii tworzą prawdziwie interdyscyplinarne grupy badawcze (np. psychiatria i informatyka, sztuki plastyczne i informatyka, filozofia i matematyka) i prowadzą w swoim gronie projekty naukowe i naukowo-artystyczne.
- Jakub Jernajczyk – artysta grafik, matematyk.Działalność: sztuka mediów, programowanie multimediów, związki sztuki z nauką, popularyzacja nauki, badanie zjawisk dyskretnych.
- Bartłomiej Skowron – filozof, matematyk.Działalność: ontologia, teoria całości i części, matematyczne modelowanie struktur filozoficznych, logika i etyka.
- Jarosław Drapała – informatyk, statystyk.Działalność: modelowanie matematyczne, systemy złożone, metody numeryczne, sieci neuronowe, systemy wspomagania decyzji
- Radosław Rudek – informatyk.Działalność: szeregowanie zadań, rozdział zasobów, optymalizacja kombinatoryczna, teoria złożoności obliczeniowej, konstrukcja algorytmów, algorytmy metaheurystyczne, sztuczna inteligencja.
Idea nauczania programowania nie tylko wśród tzw. ścisłowców, ale także wśród humanistów, artystów wpisuje się w społeczno-gospodarczą strategię rozwoju Wrocławia, zwłaszcza w perspektywie wydarzeń związanych ze zdobyciem przez miasto tytułu Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 roku. Wrocław to miejsce spotkań ludzi reprezentujących rozmaite dziedziny – od przedsiębiorców z branży IT, po artystów, których coraz większa liczba ściąga na wrocławskie Nadodrze. Rozwój tzw. przemysłu kultury we Wrocławiu może wiązać się także z wykorzystaniem nowych technologii w procesie twórczym.
Wydział Edukacji UMW przy wsparciu Wrocławskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli wprowadził w tym roku do wrocławskich szkół pilotażowy program zajęć lekcyjnych, który w najbliższej perspektywie może zrewolucjonizować sposób wykorzystania maszyn w codziennym życiu. Koordynacją projektu zajmuje się Wrocławskie Centrum Akademickie, którego działalność skupia się wokół integracji wrocławskiego środowiska akademickiego, wspierania młodych talentów oraz rozwoju rynku pracy.
Do pilotażowego programu Język maszyn, zgłosiło się 132 nauczycieli z 64 szkół. Wielu z nich to matematycy i nauczyciele informatyki, ale do udziału w przedsięwzięciu zgłosili się także nauczyciele wiedzy o społeczeństwie, edukacji wczesnoszkolnej, historycy i biolodzy. Doświadczenie chętnych także jest bardzo różnorodne, od osób uczących zaledwie od roku, po doświadczonych pedagogów z ponad 30-letnim stażem.
Szkoły uczestniczące w pilotażu miejskiego programu "Język maszyn":
- Szkoła Podstawowa nr 1 ul. Nowowiejska 78
- Szkoła Podstawowa nr 8 ul. Kowalska 105
- Szkoła Podstawowa nr 9 ul. Nyska 66
- Szkoła Podstawowa nr 10 ul. Inflancka 13
- Szkoła Podstawowa nr 15 w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 9 ul. Solskiego 13
- Zespół Szkół nr 10 Szkoła Podstawowa nr 44 i Gimnazjum 11 ul. Wilanowska 31
- Szkoła Podstawowa nr 16 w Zespole Szkolno-Przedszkolnym 16 ul. Wietrzna 50
- Szkoła Podstawowa nr 18 ul. Poznańska
- Szkoła Podstawowa nr 19 ul. Koszykarska 2-4
- Szkoła Podstawowa nr 21 ul. Osobowicka
- Szkoła Podstawowa nr 22 ul. Stabłowicka 143
- Szkoła Podstawowa nr 23 ul. Przystankowa 32
- Szkoła Podstawowa 24 ul. Częstochowska
- Szkoła Podstawowa 25 ul. Stanisławowska 38
- Szkoła Podstawowa nr 26 ul. Suwalska 5
- Szkoła Podstawowa nr 34 ul. Gałczyńskiego
- Szkoła Podstawowa nr 37 ul. Sarbinowska
- Sportowa Szkoła Podstawowa nr 46 ul. Ścinawska
- Szkoła Podstawowa nr 47 ul. Januszowicka
- Szkoła Podstawowa nr 61 ul. Skarbowców
- Szkoła Podstawowa nr 63 ul. Mennicza
- Szkoła Podstawowa nr 64 ul. Wojszycka
- Szkoła Podstawowa nr 65 ul. Kłodnicka
- Szkoła Podstawowa nr 71 ul. Podwale
- Szkoła Podstawowa nr 72 ul. Trwała
- Szkoła Podstawowa nr 75 ul. P. Ignuta
- Szkoła Podstawowa nr 78 ul. Jedności Narodowej
- Szkoła Podstawowa nr 82 ul. Blacharska
- Szkoła Podstawowa nr 83 al. Boya-Żeleńskiego
- Szkoła Podstawowa nr 90 ul. Orzechowa
- Szkoła Podstawowa nr 93 ul. Niemcewicza
- Szkoła Podstawowa nr 95 ul. Starogajowa
- Szkoła Podstawowa nr 96 ul. Krakowska
- Szkoła Podstawowa nr 98 ul. Sycowska
- Szkoła Podstawowa nr 99 ul. Głubczycka
- Szkoła Podstawowa nr 101 ul. Wołowska
- Szkoła Podstawowa nr 107 ul. B. Prusa
- Szkoła Podstawowa nr 108 ul. B. Chrobrego
- Gimnazjum 1 ul. Jelenia
- Gimnazjum 2 ul. Gorlicka
- Gimnazjum 3 ul. Świstackiego
- Gimnazjum 6 Aleja Pracy
- Gimnazjum 7 ul. Kolista
- Gimnazjum 9 ul. Sarbinowska
- Gimnazjum 10 ul.P.Skargi
- Gimnazjum 13 ul. M. Reja
- Gimnazjum 14 ul. Kołłątaja
- Gimnazjum 16 ul. Jemiołowa
- Gimnazjum 18 ul. Kłodnicka
- Gimnazjum 19 ul. Dembowskiego
- Gimnazjum 21 ul. Św. Jerzego
- Gimnazjum 23 ul. Jastrzębia
- Gimnazjum 24 ul. Przybyszewskiego
- Gimnazjum 27 ul. Czeska
- Gimnazjum 31 ul. Szkocka
- Gimnazjum 34 ul. Zemska
- Gimnazjum 48 Dwujęzyczne ul. Haukego-Bosaka
- Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 5 ul. Grochowa
- Zespół Szkół nr 14 ul. Brucknera
- Zespół Szkół nr 24 ul. P .Eluarda
- Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 11 ul. Strachocińska
- Gimnazjum 17 ul. Ślężna
- Terapeutyczna Szkoła Podstawowa nr 119 ul. Bytomska
- Szkoła Podstawowa nr 84 ul. Górnickiego.