„Anty-Gone TRYPTYK” – premiera w Teatrze Pieśni Kozła już 22 listopada

Nowy spektakl Teatru Pieśń Kozła będzie wielowątkową podróżą do źródeł teatru i kultury. W tej najnowszej produkcji, obliczonej na trzy odsłony, połączone w jedno widowisko, pojawi się międzynarodowa obsada, dzięki której na scenie dojdzie do fuzji różnych środków artystycznego wyrazu. Zapowiadają się bowiem zarówno ostre metalowe brzmienia, laboratorium antycznej greckiej rytmiki, współczesny balet, jak i pieśni operowe i surowe rytmy bębnów. Premiera „Anty-Gone TRYPTYK” już 22 listopada.

  • Teatr Pieśni Kozła

    Próby do spektaklu, fot. Katarzyna Filipczak


Spektakl „Anty-Gone TRYPTYK”, inspirowany „Antygoną” Sofoklesa, jest zapowiadany jako jeden z największych projektów teatralnych Teatru Pieśń Kozła.

– W przedstawienie zaangażowanych jest łącznie 30 artystów, widowisko wymaga też większej przestrzeni, a w pierwszej części będzie dominowała nieomal rockowa muzyka. Jednak pozostajemy sobą: sięgamy do wielkich mitów kultury, a w tym spektaklu pełnymi garściami czerpiemy z kultury antycznej – mówi Grzegorz Bral, twórca i dyrektor Teatru Pieśń Kozła, reżyser „Anty-Gone TRYPTYK”.

Zgodnie z tradycją Teatru Pieśń Kozła, możemy się spodziewać spektaklu, w którym pierwszoplanową rolę odegrają muzyka i śpiew.

– Kluczem do Sofoklesa  są słowa, obrazy i muzyka połączone w jedność. W trakcie naszych badań i poszukiwań odkryliśmy, że antyczna grecka rytmika jest bardzo rockowa, a bębny wikingów, o konstrukcji sprzed 1000 lat, znakomicie nadają się do jej eksploracji. Dlatego na scenie pojawi się siedem bębnów, które zbudowaliśmy dokładnie na wzór średniowiecznego oryginału, jak i gitara elektryczna oraz perkusja, ale też, w innej części spektaklu, wiolonczela – opowiada Grzegorz Bral.

„Anty-Gone TRYPTYK”  – premiera w Teatrze Pieśni Kozła

„Anty-Gone TRYPTYK” – premiera w Teatrze Pieśni Kozła

Spektakl / Tylko dla dorosłych
Termin od 22 listopada 2018 do 23 listopada 2018

Miejsce Teatr Polski we Wrocławiu

Zobacz

W przedstawieniu wezmą udział performerzy, wokaliści, śpiewacy operowi, instrumentaliści i tancerze, m.in. z Japonii, Niemiec i Włoch, a także wybitna choreografka z Francji Melanie Lomoff, występująca na najważniejszych scenach Europy, ale doskonale znana też z Brave Festival. 

Jak wszystkie te środki artystyczne zostaną połączone w jednym widowisku? Forma spektaklu będzie dla Teatru Pieśń Kozła nowością. To tryptyk – w ramach premiery trzy przedstawienia zostaną wystawione razem, ale w przyszłości będą też funkcjonowały jako autonomiczne spektakle. Poszczególne części będą się od siebie wyraźnie różnić pod względem natężenia dźwięków, charakteru muzyki, aury i przesłania.

Pierwszy akt – „Siedem bram Teb” – to nowatorska forma koncertu performatywnego. Będzie opowieścią linearną i mocnym uderzeniem. Publiczność zostanie zderzona z agresywnym, pełnym ambicji światem widzianym z perspektywy Kreona. To będzie okazja, żeby posłuchać, jak działa laboratorium Teatru Pieśń Kozła, ponieważ twórcy spektaklu nakładają rockowe i jazzowe brzmienia na antyczne stopy metryczne.

Kontrapunktem dla tej części będzie drugi akt – „Anty-Gone”, odsłaniający świat z punktu widzenia tytułowej bohaterki. Tu dominować będą lekkość i subtelność, a na scenie zobaczymy współczesny balet połączony z operą.

Akt trzeci to „Ekstaza” – część najkrótsza, 20-minutowa, ale też najbardziej tajemnicza. Na scenie na pewno pojawią się wszyscy artyści z pierwszych dwóch części, a twórcy spektaklu nie zdradzają, jak będzie wyglądał jego finał.

– W każdej części dotykamy uniwersalnych ludzkich problemów i dążeń, dlatego bardzo ważny, jak zawsze dla nas, będzie poziom emocjonalny. Spektakl będzie wyrazisty, sugestywny i poruszający, a ostatni akt wyróżnia się intensywnością. Najważniejsze to wczytywać się w słowa, gesty i dźwięki – podkreśla Grzegorz Bral.

– Nasza Antygona wymaga większej przestrzeni, to spektakl momentami bardzo głośny, z rozmachem. Z jednej strony rzucamy w ten sposób rękawicę naszym widzom, przyzwyczajonym do bliskiego kontaktu z aktorami w naszej siedzibie, z drugiej – w tym przedstawieniu pozostajemy wierni naszym teatralnym poszukiwaniom – mówi Grzegorz Bral.

Przedstawienie „Anty-Gone TRYPTYK” dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, oraz ze środków gminy Wrocław. Partnerem premiery jest Teatr Polski we Wrocławiu, gdzie przedstawienie zostanie pokazane.

Zdjęcia pochodzą z prób do spektaklu, fot. Katarzyna Filipczak

U źródeł ludzkich emocji

Wrocławski teatr, uznawany za jeden z najbardziej nowatorskich w Europie, przyzwyczaił widzów do przedstawień kameralnych i budowania bliskiej więzi między widownią a aktorami. Eksplorowanie i łączenie różnych wątków, gatunków i inspiracji to znamienna „wizytówka” Tratru Pieśni Kozła. Na przykład, w „Pieśniach Leara” szekspirowski dramat znalazł wyraz w gregoriańskim wielogłosie i korsykańskich rytmach. W 2012 r. spektakl ten był odkryciem dla międzynarodowej publiczności i krytyków na festiwalu Fringe w Edynburgu, a Teatr Pieśń Kozła otrzymał wtedy aż trzy prestiżowe nagrody: Scotsman Fringe First, Herald Archangel i specjalne wyróżnienie Musical Theatre Matters Award. Tu trzeba dodać, że po raz pierwszy Fringe First teatr otrzymał w 2004 r. za „Kroniki – obyczaj lamentacyjny”.  

 ----------------------------------------------------------------

„Anty-Gone TRYPTYK”, reżyseria: Grzegorz Bral, dramaturgia: Alicja Bral, choreografia: Julien Touati (I część), Melanie Lomoff (II i III część), scenografia: Robert Florczak i Grzegorz Bral opracowanie muzyczne i aranżacja: zespół pod opieką Radosława Nowakowskiego (I), Maciej Rychły (II i III), Przemysław Michalak (II), kostiumy: Alicja Gruca, tłumaczenia greckich partii I części: Dimitris Varkas

 


Zgłoś uwagę