Więcej zieleni w szkołach i przedszkolach

We Wrocławiu powstają pierwsze w kraju ścieżki korekcyjne dla przedszkolaków. Dzięki nim kilkuletnie dzieci ćwiczą stopy, wyrabiają sobie poczucie równowagi i poprawiają motorykę. Na razie zbudowano je w dwóch przedszkolach, ale będzie ich więcej.

  • Ścieżka korekcyjna w przedszkolu nr 113 na ul. Lotniczej

  • Wrocław Ścieżka korekcyjna w Zespole Żłobkowo-Przedszkolnym przy ul. Dźwirzyńskiej

    Ścieżka korekcyjna w Zespole Żłobkowo-Przedszkolnym przy ul. Dźwirzyńskiej

  • Wrocław- Małpka w  ZSP nr 1 na ul. Zemskiej

    Małpka w ZSP nr 1 na ul. Zemskiej

  • Wrocław- Mapa Polski na terenie ZS nr 15 przy ul. Chopina

    Mapa Polski na terenie ZS nr 15 przy ul. Chopina

  • Wrocław- Motyle na terenie przedszkola na ul. Gdańskiej

    Motyle na terenie przedszkola nr 34 na ul. Gdańskiej

  • Ogródek pektograficzny na terenie SP nr 118

    Ogródek pektograficzny na terenie SP nr 118


Miasto realizuje program „Szare na zielone” w przedszkolach i szkołach. W ramach programu na terenie podwórek szkolnych, placów zabaw i wokół boisk powstają zielone zakątki i ogródki.

- Chodzi nie tylko o poprawienie warunków bezpieczeństwa pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach, ale również o poprawienie estetyki tych miejsc – tłumaczy ideę programu Olga Raduchowska, kierownik działu infrastruktury oświatowej w mieście.

Labirynty, skalniaki, ogrody sensoryczne

Teren wokół szkół i przedszkoli, które biorą udział w programie, nie tylko jest obsadzany roślinnością, czyli drzewami, krzewami czy kwiatami. Prace obejmują też usunięcie gatunków roślin trujących lub szkodliwych, które nie są wskazane przy takich placówkach. Inwentaryzuje się gatunki cenne przyrodniczo, a gdy trzeba przeprowadza się prace pielęgnacyjno-ratownicze przy drzewach. Przy okazji nasadzeń tworzy się zielone ekrany, ogrody tematyczne, przedogródki. Wkomponowuje się też elementy małej architektury związanej z zielenią, takiej jak pergole, trejaże, murki oporowe.

To, co ma powstać w otoczeniu placówki i jakie treści ma przedstawiać, ustalane jest wspólnie z jej dyrektorem. W ramach programu powstają:

  • ogródki dydaktyczne
  • motylarnie
  • kostki dydaktyczne w przedszkolach
  • remizy dla ptaków (zakątki z roślinami jagodowymi i karmnikami, tablicami dydaktycznymi ułatwiające obserwację ptaków)
  • szlaki pampasowe, labirynty do ćwiczeń błędnika
  • ogródki pektograficzne (wystawa skał z Dolnego Śląska)
  • ogródki fenologiczne – uprawiane przez dzieci symboliczne gatunki roślin charakterystyczne dla poszczególnych pór roku
  • ogrody sensoryczne – oddziałujące na zmysły kolorem, zapachem, dotykiem
  • ogrody kolekcyjne – umowne kolekcje np. drzew egzotycznych lub wszystkich odmian jednego gatunku, alpinarium itp.
  • przyjazne drzewa ( gatunki dobrze oddziałujące na zdrowie )
  • drzewa liściakowe (gatunki drzew o kolorowych i ciekawych pokrojach liści wykorzystywanych do prac plastycznych – ambrowiec, miłorząb, dąb czerwony)

Efekty? Mogą mile zaskoczyć. W Zespole Szkolno- Przedszkolnym nr 1 na ul. Zemskiej na trawniku powstał z roślin wielki znak @. Albo mapa Polski z rzekami i głównymi miastami wykonana ze specjalnej nawierzchni o wielkości ok. 10 mkw. w Zespole Szkół nr 15 przy ul Chopina.

Poćwiczą stópki w ładnym otoczeniu

Innowacją na skalę kraju są wspomniane ścieżki korekcyjne zawierające elementy takie jak:

  • jodełki do ćwiczeń na palce, pięty, krawędzie zewnętrzne;
  • szlak pampasowy z traw
  • stopnie i spoczynki wyliczone na potrzeby dziecka
  • elementy sensoryczne (różne podłoże dla stóp: piasek, żwirek itp.)
  • równoważnie
  • labirynty do biegania.

Ponieważ program zakłada kompleksowe zagospodarowanie zieleni prace na jednym obiekcie trwają ok. 3-4 lata (inwentaryzacja, projekt, wycinka, nasadzenia, pielęgnacja).

Zgłoś uwagę