Realizowany po raz trzeci program Mozart koordynuje Wrocławskie Centrum Akademickie, instytucja nadzorująca współpracę miasta ze szkołami wyższymi. Jego celem jest wsparcie młodych uczonych i firm, które chciałby skorzystać w praktyce z ich wiedzy i doświadczenia.
Naukowiec za pracę dla przedsiębiorstwa dostaje przez rok 3 tys. zł brutto miesięcznie z miejskiej kasy. Nie musi odchodzić z uczelni, a doświadczeniem i obserwacjami zdobytymi podczas pracy na rzecz partnera biznesowego może się dzielić ze studentami.
Jak zyskuje firma? Za darmo ma pracownika, który z innej perspektywy ocenia jej efektywność, przynosi do realizacji pomysły, nad którymi pracował dotąd teoretycznie. Naukowcy mają z założenia stały dostęp do nowych, także zagranicznych technologii, badań, innowacyjnych rozwiązań.
Jak zyskuje miasto? Rezultatem współdziałania naukowców i przedsiębiorstw jest większa efektywność tych drugich, a tym samym nowe miejsca pracy oraz większe obroty.
W pierwszym Mozarcie wzięło udział 25 par, w drugim – 23. Do udziału w trzeciej odsłonie przedsięwzięcia, której wyniki właśnie ogłoszono, wybrano aż 30 projektów. Najwięcej firmują młodzi naukowcy z Politechniki Wrocławskiej, którzy biorą udział w 12 tandemach. Rozrzut tematyczny jest olbrzymi: od projektu urządzenia wspomagającego reimplantację włosów, po nowy system konstrukcyjny do budowy przęseł mostowych.
Badaczki z Uniwersytetu Przyrodniczego będą pracowały nad m.in. opracowaniem receptur i technologii nowych technologii na bazie ziarna kawowego z Etiopii oraz nowymi pomysłami wykorzystania wysłodzin po produkcji piwa. W końcu w Mozarcie biorą udział pracownicy uczelni artystycznej: Akademii Sztuk Pięknych. Jeden z projektów dotyczy opracowania nowych, uszlachetnionych mieszanek betonu, do których wykorzystane będą m.in. masy ceramiczne, stłuczka szklana, opiłki metali. Uzyskany dzięki temu nowy produkt może być wykorzystywany w dizajnie i małej architekturze.
Dr Marcin Haberla z Katedry Badań Marketingowych Uniwersytetu Ekonomicznego zajmuje się analizą turystyki medycznej w Polsce. Sam znalazł firmę Reserveo, działającą przy wrocławskim Data Park, której zaproponował współpracę i udział w programie Mozart.
- Przygotuję w ramach strategii marketingowej ofertę dla obcokrajowców przyjeżdżających do Polski na kuracje. Jej celem jest zwiększenie liczby pacjentów korzystających z placówek medycznych we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku – mówi dr Marcin Haberla. - Program Mozart to świetna okazja do wykorzystania w praktyce wyników moich badań.
W tegorocznym Mozarcie wezmą udział także naukowcy z Uniwersytetu Wrocławskiego, Uniwersytetu Medycznego i Wyższej Szkoły Handlowej.