Nr projektu. 78
Zatoki? To się leczy! [WBO. 2020]
Kategoria: komunikacja zbiorowa
Budżet zgłoszony: 2 000 000 zł
Status: Projekt nie bierze udziału w głosowaniu
Projekt ponadosiedlowy: do 2 000 000 zł
- Projekt ponadosiedlowy
Komentarz UMW po II etapie oceny:
Projekt został oceniony negatywnie, ponieważ wskazane we wniosku lokalizacje dotyczą odcinków dróg o dużym natężeniu ruchu: ul. Ślężna, Mińska, Wyszyńskiego, Popowicka - stanowiące ważne arterie komunikacyjne miasta. Zatoki przystankowe szczególnie na ciągach komunikacyjnych o dużym natężeniu pozwalają na zachowanie płynności ruchu samochodowego. W przypadku jezdni o dwóch pasach ruchu niebezpieczne może być nagłe zmienianie pasów ruchu przez kierowców samochodów w przypadku postoju autobusu, co stanowi dodatkowe zagrożenie, szczególnie na ciągach komunikacyjnych o dużym natężeniu. Ponadto rozwiązanie zmierzające do likwidacji zatok jest korzystne na jezdniach z pojedynczym pasem ruchu w danym kierunku, jednak we wniosku nie są wskazane takie lokalizacje. Tym samym projekt nie spełnia kryterium określonego w § 2 ust. 2. pkt 8) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego.
Komentarz UMW po I etapie oceny:
Projekt został oceniony negatywnie, ponieważ wskazane we wniosku lokalizacje dotyczą odcinków dróg o dużym natężeniu ruchu: ul. Ślężna, Mińska, Wyszyńskiego, Popowicka - stanowiące ważne arterie komunikacyjne miasta. Zatoki przystankowe szczególnie na ciągach komunikacyjnych o dużym natężeniu pozwalają na zachowanie płynności ruchu samochodowego.
W przypadku jezdni o dwóch pasach ruchu niebezpieczne może być nagłe zmienianie pasów ruchu przez kierowców samochodów w przypadku postoju autobusu, co stanowi dodatkowe zagrożenie, szczególnie na ciągach komunikacyjnych o dużym natężeniu. Ponadto, rozwiązanie zmierzające do likwidacji zatok jest korzystne na jezdniach z pojedynczym pasem ruchu w danym kierunku, jednak we wniosku nie są wskazane takie lokalizacje. Tym samym projekt nie spełnia kryterium określonego w § 2 ust. 2. pkt 8) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego.
Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie.
Opis projektu
Projekt zakłada likwidację zatok autobusowych pozostawiając postój autobusu na jezdni.
Uzasadnienie projektu
Zatoki powodują:
- wyższe koszty budowy i utrzymania dróg;
- utrudnienia we wsiadaniu do autobusu bo kierowca nie zawsze równo podjedzie;
- spowolnienie MPK- autobusy muszą czekać aż kierowcy zezwolą na wjazd (zgodnie z PoRD) autobusu bo przecież ;często dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń a tak wymusi się przestrzeganie przepisów przez kierowców;
- spełniają trochę podobną rolę jak buspasy- przyspieszają autobusy co jest zbieżne z Polityką Mobilności i Planem Zrównoważonego Transportu;
- teren przeznaczony na zatoki da się zagospodarować pod proste CPR ewentualnie zieleń zamiast "betonowania miasta". Powierzchnia ważna z punktu gromadzenia deszczu i absorbowania wody.
Grupa beneficjentów projektu
Pasażerowie MPK
Szacunkowa liczba beneficjentów projektu
10 tys.
Elementy projektu
2 x Likwidacja zatoki przystanek Weigla -( oba kierunki)
1 x Likwidacja zatoki przystanek Ogród Botaniczy w kierunku południowym
2 x Likwidacja zatoki przystanek Rondo Rotmistrza Pileckiego dla linii 106- oba kierunki
1 x Likwidacja zatoki przystanek Niedźwiedzia w kierunku zachodnim
Lokalizacja
Lokalizacja: projekt ponadosiedlowy
Lokalizacja szczegółowa: brak.
Osiedle: Wrocław, Borek, Muchobór Wielki, Pilczyce-Kozanów-Popowice Płn., Ołbin