Nr projektu. 78

Zatoki? To się leczy! [WBO. 2020]

Kategoria: komunikacja zbiorowa

Budżet zgłoszony: 2 000 000 zł

Status: Projekt nie bierze udziału w głosowaniu

Projekt ponadosiedlowy: do 2 000 000 zł

  • Projekt ponadosiedlowy

Komentarz UMW po II etapie oceny:

Projekt został oceniony negatywnie, ponieważ wskazane we wniosku lokalizacje dotyczą odcinków dróg o dużym natężeniu ruchu: ul. Ślężna, Mińska, Wyszyńskiego, Popowicka - stanowiące ważne arterie komunikacyjne miasta. Zatoki przystankowe szczególnie na ciągach komunikacyjnych o dużym natężeniu pozwalają na zachowanie płynności ruchu samochodowego. W przypadku jezdni o dwóch pasach ruchu niebezpieczne może być nagłe zmienianie pasów ruchu przez kierowców samochodów w przypadku postoju autobusu, co stanowi dodatkowe zagrożenie, szczególnie na ciągach komunikacyjnych o dużym natężeniu. Ponadto rozwiązanie zmierzające do likwidacji zatok jest korzystne na jezdniach z pojedynczym pasem ruchu w danym kierunku, jednak we wniosku nie są wskazane takie lokalizacje. Tym samym projekt nie spełnia kryterium określonego w § 2 ust. 2. pkt 8) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego.

Komentarz UMW po I etapie oceny:

Projekt został oceniony negatywnie, ponieważ wskazane we wniosku lokalizacje dotyczą odcinków dróg o dużym natężeniu ruchu: ul. Ślężna, Mińska, Wyszyńskiego, Popowicka - stanowiące ważne arterie komunikacyjne miasta. Zatoki przystankowe szczególnie na ciągach komunikacyjnych o dużym natężeniu pozwalają na zachowanie płynności ruchu samochodowego.
W przypadku jezdni o dwóch pasach ruchu niebezpieczne może być nagłe zmienianie pasów ruchu przez kierowców samochodów w przypadku postoju autobusu, co stanowi dodatkowe zagrożenie, szczególnie na ciągach komunikacyjnych o dużym natężeniu. Ponadto, rozwiązanie zmierzające do likwidacji zatok jest korzystne na jezdniach z pojedynczym pasem ruchu w danym kierunku, jednak we wniosku nie są wskazane takie lokalizacje. Tym samym projekt nie spełnia kryterium określonego w § 2 ust. 2. pkt 8) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego.
Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie.

Opis projektu

Projekt zakłada likwidację zatok autobusowych pozostawiając postój autobusu na jezdni.

Uzasadnienie projektu

Zatoki powodują:
- wyższe koszty budowy i utrzymania dróg;
- utrudnienia we wsiadaniu do autobusu bo kierowca nie zawsze równo podjedzie;
- spowolnienie MPK- autobusy muszą czekać aż kierowcy zezwolą na wjazd (zgodnie z PoRD) autobusu bo przecież ;często dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń a tak wymusi się przestrzeganie przepisów przez kierowców;
- spełniają trochę podobną rolę jak buspasy- przyspieszają autobusy co jest zbieżne z Polityką Mobilności i Planem Zrównoważonego Transportu;
- teren przeznaczony na zatoki da się zagospodarować pod proste CPR ewentualnie zieleń zamiast "betonowania miasta". Powierzchnia ważna z punktu gromadzenia deszczu i absorbowania wody.

Grupa beneficjentów projektu

Pasażerowie MPK

Szacunkowa liczba beneficjentów projektu

10 tys.

Elementy projektu

2 x Likwidacja zatoki przystanek Weigla -( oba kierunki)
1 x Likwidacja zatoki przystanek Ogród Botaniczy w kierunku południowym
2 x Likwidacja zatoki przystanek Rondo Rotmistrza Pileckiego dla linii 106- oba kierunki
1 x Likwidacja zatoki przystanek Niedźwiedzia w kierunku zachodnim

Lokalizacja

Lokalizacja: projekt ponadosiedlowy

Lokalizacja szczegółowa: brak.

Osiedle: Wrocław, Borek, Muchobór Wielki, Pilczyce-Kozanów-Popowice Płn., Ołbin

Kontakt z liderem projektu