Nr projektu. 206

Aleja Grabiszyńska [WBO. 2017]

Kategoria: piesze/rowerowe

Budżet zgłoszony: 748 000 zł

Status: Realizowany poza WBO, nie bierze udziału w głosowaniu

Próg budżetowy: do 750 000 zł

  • Projekt rejonowy (Nadodrze, Ołbin, Stare Miasto, Plac Grunwaldzki, Przedmieście Świdnickie)
  • Próg budżetowy: do 750 000 zł

Uzasadnienie

Zwężenie pasów ruchu z 3 x 3,5 metra (parametrów jak mostu autostradowego na AOW), aby zmieścić miejsca do parkowania, pasy rowerowe i szpalery drzew oraz zbudować przejście dla pieszych (przy ul. Kolejowej).
Ulica Grabiszyńska ma od niedawna klasę Z, co do tej pory było argumentem za odrzuceniem projektu do WBO.
Miejska Komisja Urbanistyczno Architektoniczna postuluje wręcz nowe skrzyżowania (Protokół z posiedzenia 4/2011, 4.04.2011: Usytuowane poza obszarem opracowania ulice Grabiszyńska i Legnicka jako ulice zbiorcze (wg Studium) powinny uzyskać w przyszłości dodatkowe skrzyżowania, do których powinny nawiązywać ulice lokalne projektowanego zespołu). Istniejąca szerokość jezdni prowokuje kierowców do łamania ograniczenia prędkości, co skutkuje wieloma tragicznymi wypadkami. Jednak najważniejszym argumentem jest złamanie Rozporządzenia: § 61. Liczba pasów ruchu na wprost na odpowiadającym sobie wlocie i wylocie skrzyżowania powinna być taka sama, jak na odcinku drogi przed skrzyżowaniem.(http://www.arslege.pl/liczba-pasow-ruchu-na-wprost-na-odpowiadajacym-sobie-wlocie-i-wylocie-skrzyzowania/k360/a37754/) A zarówno ulice Sądowa (gdzie w tym roku wydzielone ma zostać torowisko, zmniejszając ilość pasów ruchu), jak Piłsudskiego nie mają 3 wylotów w kierunku Grabiszyńskiej. Zaś po drugiej stronie, za Kolejową, również są tylko 2 pasy w każdą stronę. Postulowane przez nas dostosowanie ulicy do parametrów 2x2,75m w każdą stronę pozwoli na wydzielenie miejsc parkingowych, utworzenie pasów rowerowych oraz skrzyżowania z ulicą Kolejową wraz z naziemnym przejściem dla pieszych (istniejąca kładka nie umożliwia korzystania przez osoby na wózku inwalidzkim). Zasadzenie szpalerów platanów na trawniku wzdłuż ulicy.

Komentarz UMW po I etapie weryfikacji:

Projekt będzie realizowany ze środków gminnych niezależnie od WBO. Obecnie na całej długości ul. Grabiszyńskiej projektowane są trasy rowerowe, których wykonanie planowane jest na lata 2017-2018. Przy okazji porządkowany jest fragment objęty wnioskiem – zawężone zostaną jezdnie, uporządkowane parkowanie. Na rok 2018 przewidywane jest także wyburzenie znajdującej się w bardzo złym stanie technicznym kładki i stworzenie w tym miejscu osygnalizowanego przejścia i przejazdu rowerowego.
Tym samym duża część postulatów zawartych we wniosku zostanie zrealizowana poza WBO. Dopuszczenie projektu do głosowania może powodować kolizje z zakresem przygotowywanych inwestycji.

Lokalizacja

Rejon WBO: Nr 1: Nadodrze, Ołbin, Stare Miasto, Plac Grunwaldzki, Przedmieście Świdnickie

Lokalizacja szczegółowa: Grabiszyńska od Zaporoskiej do pl. Legionów

Osiedle: Przedmieście Świdnickie