Nr projektu 56

Pasy rowerowe na ul. Grabiszyńskiej od Zaporoskiej do Piłsudskiego oraz przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów z sygnalizacja najazdową pod kładką przy skrzyżowaniu z ul. Kolejową [WBO 2015]

Kategoria: piesze/rowerowe

Budżet zweryfikowany: 180 000 zł

Status: Projekt nie bierze udziału w głosowaniu

Próg budżetowy: 150 tys. zł - 500 tys. zł

Uzasadnienie

Projekt przewiduje wydzielenie z jezdni jednokierunkowych pasów rowerowych o szerokości 1,5m po obu stronach ul. Grabiszyńskiej pomiędzy Piłsudskiego a Zaporoską oraz budowę przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego wraz z sygnalizacją najazdową przy kładce w rejonie skrzyżowania Grabiszyńskiej i Kolejowej.

Ulica Grabiszyńska stanowi główną arterię łączącą południowo-zachodnią część Wrocławia z centrum. Codziennie przemieszczają się po niej tysiące ludzi, wielu z nich rowerem. Pomimo tego wciąż brakuje tutaj dróg dla rowerów, a ze względu na duży ruch na jezdni i kierowców nagminnie łamiących ograniczenia prędkości na tym odcinku większość rowerzystów wybiera jazdę chodnikiem, co jest nielegalne i powoduje konflikty z pieszymi.

Częściowo problem pomoże rozwiązać budowa pasów rowerowych. Jezdnia jest w tym miejscu bardzo szeroka i posiada nawierzchnię w dobrym stanie, co stwarza idealne warunki do wydzielenia z niej pasów dla rowerów. Jest to tańsze niż budowa dróg dla rowerów na chodniku, które mogą powstać w przyszłości, po ukończeniu przebudowy wiaduktu przez PKP.

Budowa pasów na tym odcinku wymusi konieczność umożliwienia rowerzystom lewoskrętu do/z ul. Kolejowej. Obecnie istniejąca kładka nie posiada łagodnych najazdów, co jest również przeszkodą dla niepełnosprawnych. Rozwiązaniem jest budowa przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerów w poziomie jezdni. Przejście należałoby wyposażyć w najazdową sygnalizację świetlną, tzn. gdy auta nie jadą to zielone mają piesi i rowerzyści, zaś gdy zbliża się kolumna samochodów dostaje ona zielone. Takie rozwiązanie jest stosowane od lat na całym świecie i pozwala ono uniknąć konfliktów i ograniczenia przepustowości. Ponadto budowa przejścia umożliwi przekroczenie ulicy osobom niepełnosprawnym.

Komentarz UMW po II etapie weryfikacji:

PROJEKT WYCOFANY NA WNIOSEK LIDERA

Lokalizacja

Osiedla Przedmieście Świdnickie

Lokalizacja szczegółowa: ul. Grabiszyńska