Nr projektu 385

Bezpiecznie na rowerze: Plac Legionów – Dworzec Główny – ul. Pułaskiego – ul. Swobodna [WBO 2015]

Głosów: 233

Kategoria: piesze/rowerowe

Budżet zweryfikowany: 2 000 000 zł

Status: Nie wybrany w głosowaniu

Próg budżetowy: od 500 tys. zł

Uzasadnienie

W chwili obecnej nie ma połączeń rowerowych w okolicach Dworca Głównego. Na ulicy Piłsudskiego, stanowiącej bardzo istotną arterię miasta nie ma wydzielonych dróg dla rowerów, co zmusza rowerzystów do jazdy ruchliwą jezdnią bądź ciasnym chodnikiem. Obie opcje są niebezpieczne zarówno dla rowerzystów, kierowców jak i pieszych. Obecna sytuacja generuje wiele konfliktów, oraz generuje korki, bowiem mniej osób decyduje się na jazdę rowerem.

Niezbędne jest zatem wydzielenie pasów rowerowych na całej długości ulicy Piłsudskiego oraz wzdłuż ul. Peronowej, ul. Zielińskiego oraz ul. Kościuszki, co przyniesie wymierne korzyści dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Umożliwi również bezpieczne dotarcie do Dworca Głównego, oraz bezpieczną podróż z południa Wrocławia (ul. Powstańców), na zachód oraz wschód. Zlikwiduje niebezpieczeństwo dla rowerzystów, co zachęci wielu kierowców do wybrania roweru jako środka transportu i spowoduje tym samym zmniejszenie korków.

Po stronie zachodniej Dworca droga połączy się z przegłosowaną w poprzednim WBO fragmentem pasa rowerowego na ul. Piłsudskiego od pl. Legionów do pl. Orląt Lwowskich. Po stronie wschodniej Dworca pasy rowerowe przejdą w ul. Małachowskiego i dalej w ul. Pułaskiego, łącząc się z istniejącą drogą rowerową.
Uzupełnieniem komunikacji w okolicach Dworca Głównego jest stworzenia połączenia w ciągu ul. Swobodnej i Suchej, pomiędzy ul. Pułaskiego a ul. Zielińskiego. Rozwiązanie pozwoli na udostępnienie rowerzystom wydzielonej przestrzeni i wygodny przejazd zarówno z całej południowej okolicy Wrocławia - zarówno z okolic ul. Hubskiej, Gaju, oraz okolic ul. Powstańców Śląskich. Budowa pasów umożliwi również dojazd do Dworca od strony południowej, jak i do mającego powstać w podziemiu dworca PKS. Koszt tego fragmentu (1,5 km) w obie strony wyniesie 75000 zł. Łączny koszt projektu wyniesie zatem 137500 zł.
Proponowane wydzielenie pasów jest niezbędne do kontynuowania polityki spinania sieci połączeń rowerowych w jedną całość.


-W zakresie ul. Piłsudskiego do ul Świdnickiej proponujemy poprowadzenie ścieżki rowerowej – biorąc pod uwagę spójność dróg rowerowych i integrację dróg rowerowych faktycznie użytkowanych przez rowerzystów proponuję zachowanie pomysłu na pasy rowerowe, a jeżeli nie ma takiej możliwości – wymalowanie sierżantów (kolor żółty, z „daszkiem” – lepiej widoczne)
-W zakresie od Świdnickiej do ul. Dąbrowskiego ze względu na brak szerokości jezdni proponujemy wymalowanie "sierżantów". Ok, uwagi jw.
-W ul. Małachowskiego od Pułaskiego do Dąbrowskiego można rozważyć wymalowanie pasów rowerowych i zawężenie/likwidacja pasów ruchu dla aut. Ten odcinek proponujemy do szczegółowego rozważenia na etapie projektowania ze względu na racjonalizację wykorzystania przestrzeni drogowej. Ok, w razie potrzeby sierżanty
-W ul. Kościuszki – opinia pozytywna, zgodna z wnioskiem lidera.
-W ul. Zielińskiego (od ul. Piłsudskiego do wiaduktu) proponujemy poprowadzenie dwukierunkowej ddr po stronie zachodniej oraz dowiązanie do istniejącej ścieżki za wiaduktem. Zgodnie z ustaleniami podczas konsultacji uważam, że propozycja jest nieracjonalna. Poruszając się w stronę pl. Legionów od ul. Powstańców Śląskich rowerzyści skręcają w lewo w ul. Swobodną. Aby dotrzeć do ul. Piłsudskiego zgodnie z proponowaną zmianą musieliby przekroczyć 5 przejść przez ulicę i 4 sygnalizacje: światłą ul. Zielińskiego, następnie światła przez Swobodną, przejazd przez Bogusławskiego, następnie w prawo przez Zielińskiego, następnie przez Piłsudskiego.
Ilość przejść zaprezentowana w dodatkowym załączniku do projektu. Spowoduje to wzrost zagrożenia rowerzystów na uderzenia boczne przez samochody, konflikt z samochodami skręcającymi we wszystkie ulice oraz wydłużenie kilkunastokrotnie czasu przejazdu tego krótkiego odcinka. Z powyższych powodów rowerzyści najprawdopodobniej nie będą korzystać z infrastruktury rowerowej wybierając ulicę, na której nic się nie zmieni.
Proponuję nadal wyznaczenie pasów na jezdni, a w braku miejsca sierżantów, ruch aut jest tam w miarę spokojny (korki) jednak samochody nie zostawiają miejsca po prawej stronie dla rowerów (zostaje wolne miejsce na jezdni). Dzięki powyższemu rozwiązaniu ruch rowerowy będzie płynny, bezpieczny i nie będzie kolidował z ruchem pieszym i samochodowym.
- W ciągu ul. Pułaskiego jest opracowany projekt, w którym po zachodniej stronie jest dwukierunkowa ddr, po stronie wschodniej jest zaprojektowanych pas ruchu dla rowerów – zadanie to jest ujęte w planie inwestycyjnym z realizacją w latach 2016-2017. ok
-W ulicy Peronowej możliwe prowadzenie jednokierunkowej trasy rowerowej poprzez uspokojenie ruchu, sierżanty rowerowe oraz śluzę z pasem dojazdu. Ok, w takim wypadku komunikacja w drugą stronę powinna odbywać się przez ulicę Stawową – przedłużenie zakresu z projektu do ul. Kościuszki (obecnie w projekcie do ul. Piłsudskiego) + lewoskręt z Piłsudskiego w ul. Stawową w stronę wiaduktu.
Kwota potrzebna na realizację projektu to 2.000.000 PLN. Zaproponowane zmiany wymagają zgody lidera projektu. Ostateczny zakres projektu zostanie ustalony z liderem na etapie opracowywania dokumentacji technicznej.

Komentarz UMW po II etapie weryfikacji:

Weryfikacja II etap: Projekt został zweryfikowany pozytywnie. Kwota potrzebna na realizację projektu to 2.000.000 PLN. Ostateczny zakres projektu zostanie ustalony z liderem na etapie opracowywania dokumentacji technicznej.


Projekt został zweryfikowany pozytywnie z uwagami:
-W zakresie ul. Piłsudskiego do ul Świdnickiej proponujemy poprowadzenie ścieżki rowerowej
-W zakresie od Świdnickiej do ul. Dąbrowskiego ze względu na brak szerokości jezdni proponujemy wymalowanie "sierżantów".
-W ul. Małachowskiego od Pułaskiego do Dąbrowskiego można rozważyć wymalowanie pasów rowerowych i zawężenie/likwidacja pasów ruchu dla aut. Ten odcinek proponujemy do szczegółowego rozważenia na etapie projektowania ze względu na racjonalizację wykorzystania przestrzeni drogowej.
-W ul. Kościuszki ? opinia pozytywna, zgodna z wnioskiem lidera.
-W ul. Zielińskiego (od ul. Piłsudskiego do wiaduktu) proponujemy poprowadzenie dwukierunkowej ddr po stronie zachodniej oraz dowiązanie do istniejącej ścieżki za wiaduktem.
- W ciągu ul. Pułaskiego jest opracowany projekt, w którym po zachodniej stronie jest dwukierunkowa ddr, po stronie wschodniej jest zaprojektowanych pas ruchu dla rowerów ? zadanie to jest ujęte w planie inwestycyjnym z realizacją w latach 2016-2017.
-W ulicy Peronowej możliwe prowadzenie jednokierunkowej trasy rowerowej poprzez uspokojenie ruchu, sierżanty rowerowe oraz śluzę z pasem dojazdu.
Kwota potrzebna na realizację projektu to 2.000.000 PLN. Zaproponowane zmiany wymagają zgody lidera projektu. Ostateczny zakres projektu zostanie ustalony z liderem na etapie opracowywania dokumentacji technicznej. Zakres podobny do projektu nr 1 oraz 59.

Lokalizacja

Osiedla Przedmieście Świdnickie

Lokalizacja szczegółowa: Plac Legionów – Dworzec Główny – ul. Pułaskiego – ul. Swobodna

Liczba głosów ogółem

To wartość przedstawiająca ogólną frekwencja podczas głosowania. Zawiera w sobie głosy oddane poprzez internet oraz zgłoszone w formie papierowej.

0

Liczba głosów : internet - papier

Głosy można było oddawać w 2 formatach: poprzez internet oraz w formie papierowej. Głosy w formie papierowej były wprowadzane przez wyznaczonych pracowników UM Wrocław.

Internet 0
Papier 0

Płeć : kobiety - mężczyźni

Podział głosów oddanych przez mieszkanców według płci, obliczony na podstawie podawanych numerów PESEL.

Kobiety 0
Mężczyźni 0

Wiek głosujących

Podział głosów oddanych przez mieszkanców według grup wiekowych, obliczony na podstawie podawanych numerów PESEL.

Liczba głosów wg osiedli

Podział głosów oddanych przez mieszkanców według osiedli, obliczony na podstawie podawanych deklaracji mieszkańców głosujących przez internet.