Nr projektu 1

Rowerowy Wrocław II-bezpiecznie z osiedla do centrum [WBO 2015]

Głosów: 6 878

Kategoria: piesze/rowerowe

Budżet zweryfikowany: 2 000 000 zł

Status: Nie wybrany w głosowaniu

Próg budżetowy: od 500 tys. zł

Uzasadnienie

Projekt polega na budowie bezpiecznych tras rowerowych łączących wrocławskie osiedla z centrum miasta (15 ulic). Rowerzyści będą się poruszać po wydzielonej przestrzeni, oddzielonej od pieszych i aut. Powstaną również dedykowane im śluzy rowerowe i sygnalizatory.
Częścią projektu są także parkingi rowerowe na 6 osiedlach oraz samoobsługowe stacje naprawy rowerów.
Rowerostrada Północ - Południe:
1. św. Katarzyny (Nowy Targ - bł.Czesława) - jednokierunkowa droga rowerowa,
2. Janickiego (cała) - pas i kontrapas rowerowy zamiast pasa postojowego,
3. Kraińskiego (cała) - pas rowerowy na północ zamiast pasa ruchu,
4. św. Ducha (cała) - jednokierunkowa droga rowerowa w kier. Mostu Piaskowego i połączenie z pl. Nankiera,
5. Stawowa i Borowska (od Piłsudskiego do Swobodnej) - pas rowerowy i jednokierunkowa droga rowerowa na południe,
6. Peronowa (cała) i Kołłątaja (od Piłsudskiego do MDK) - progi wyspowe i “sierżanty”, pas rowerowy w miejscu prawoskrętu w Piłsudskiego.
Połączenie Szczepina z centrum:
7. Zachodnia (cała) - obustronne pasy rowerowe; pasy postojowe w miejscach, w których jest odpowiednia szerokość,
8. Sikorskiego (cała) - włączenie do strefy ruchu uspokojonego (Tempo 30),
9. św. Mikołaja (od drogi rowerowej do pl. Jana Pawła II) - pas rowerowy.
Połączenie Nowego Dworu z centrum:
10. pl. Orląt Lwowskich (Podwale - Braniborska) - “sierżanty” i umożliwienie jazdy w Braniborską z prawego pasa.
Połączenie Ołbina z centrum:
11. Drobnera (pl. Bema - Łokietka, nie licząc parkingu) - jednokierunkowa droga rowerowa po północnej stronie; (Most Uniwersytecki - hotel Plaza) - naprawa nawierzchni i wyleczenie zatoki autobusowej (likwidacja).
Połączenie “Trójkąta” z centrum:
12. Podwale (Kołłątaja - Dworcowa) - kontrapas,
13. łącznik Podwale - Krasińskiego,
14. Krasińskiego (Dworcowa - ASP).
Połączenie Grunwaldu z centrum:
15. plac Społeczny (Most Grunwaldzki - zatoka autobusowa przed Muzeum Poczty) - pas rowerowy.
2
Parkingi rowerowe z samoobsługową stacją naprawy roweru dla 6 osiedli:
- Nowy Dwór,
- Polanka,
- Gaj,
- Przedmieście Oławskie,
- Powstańców Śląskich,
- Szczepin.
Dodatkowym elementem projektu jest montaż na ul. Świdnickiej estetycznego wyświetlacza, który pokazuje liczbę rowerów przejeżdżających w danym miejscu w ciągu dnia, miesiąca, roku. Podobne wyświetlacze można spotkać np. w Kopenhadze i Budapeszcie - są one elementem promującym jazdę rowerem po mieście. Realizując projekt należy przyjąć, zgodnie z Polityką Mobilności, bezwzględny priorytet ruchu rowerowego nad ruchem aut osobowych.

Komentarz UMW po II etapie weryfikacji:

Weryfikacja II etap: Projekt możliwy do realizacji poza punktami:
6. Peronowa i Kołłątaja w zakresie progów wyspowych,
8. Sikorskiego - włączenie do strefy ruchu uspokojonego,
10. Umożliwienie jazdy Braniborską z prawego pasa,
11. Negatywnie w zakresie zatoki autobusowej,
15. plac Społeczny - pas rowerowy.
Realizacja wszystkich składowych projektu przekracza kwotę 2 000 000 PLN. W przypadku wybrania do realizacji lider wskaże priorytetowe odcinki.

Weryfikacja I etap:
1. ul. Peronowa - możliwe prowadzenie jednokierunkowej trasy rowerowej poprzez uspokojenie ruchu, sierżanty rowerowe oraz śluzę z pasem dojazdu;
2. ul Świdnicka - od placu Kościuszki do ul. Bożego Ciała , Bożego Ciała, Widok ? negatywnie - wiązałoby się z zabraniem pasa ruchu dla pojazdów ( znaczne upośledzenie ruchu kołowego ) lub wprowadzeniem pojazdów na torowisko ? co jest sprzeczne z nadawaniem priorytetu dla tramwajów . Należy wypracować połączenia istniejących tras rowerowych, tak aby nie upośledzać ruchu samochodowego. Proponujemy wymalowanie na odcinkach zgodnych z ruchem samochodowym sierżantów;
3. ul. Kochanowskiego - możliwa droga rowerowa i pieszo rowerowa (tam gdzie jest ograniczona ilość miejsca) po wschodniej stronie ulicy;
4. ul. Podwale - Brak miejsca. Wzdłuż ulicy występuje parkowanie po obu stronach jezdni. Brak jest również w strefie parkowania miejsca na bufor dla pasa rowerowego.Dla ruchu rowerowego występują alternatywne połączenia po drugiej stronie fosy;
5. ul. Zachodnia - Szerokość jezdni wynosi 12 metrów, Z uwagi na przepustowość możliwe jest zawężenie jezdni i wyznaczenie pasów rowerowych, ale wiąże się z koniecznością kosztownego przerobienia całego oznakowania poziomego w dobrym stanie technicznym oraz zmiany organizacji ruchu, co będzie musiało zostać dolicznoe do kosztow projektu. Alternatywą jest remont biegnacej obok jezdni drogi rowerowej.
6. ul. Grabiszyńska - całą koncepcję ul. Grabiszyńskiej trzeba najpierw przedyskutować na Radzie Rowerowej. Remont ulicy będzie prowadzony w ramach projektu rowerowego poza WBO;
7. Drobnera, Dubois Mieszczanska, Jagiełły- budowa jednokierunkowej drogi rowerowej po północnej stronie jezdni od jezdni obsługującej przed ul. Probusa do połączenia z projektowanym pasem rowerowym na wlocie ul. Łokietka. Wytyczenie drogi dla pieszych i rowerzystów oraz poprawa stanu technicznego nawierzchni istniejącej drogi dla rowerów po południowej stronie ul. Drobnera. Dodatkowo wytyczenie śluzy rowerowej do skrętu "w lewo" w ul. Łokietka.
8. Plac Orląt Lwowskich - nie ma odpowiedniej szerokości; jest za to możliwość wytyczenia jednego kierunku ścieżki rowerowej po chodniku w stronę placu.
9. ul. Swidnicka - od ul. Podwale do pl. Kościuszki pas rowerowy jest w realizacji. Od pl. Kościuszki do ul. Piłsudskiego brak szerokości na wyznaczenie pasa rowerowego, proponujemy wymalowanie na tym fragmencie sierżantów rowerowych.
10. ul. św. Katarzyny i Piaskowa - negatywnie w zakresie pasa i kontrapasa dla rowerów. Brak szerokości aby wydzielić ścieżkę rowerową poprzez zawężenie jezdni. Zabranie pasa ruchu ograniczy przepustowość ulicy.
11. ul. Grodzka od Szewskiej do Piaskowej - brak miejsca, proponujemy wymalowanie sierżantów.
12. Plac Społeczny - Ze względów bezpieczenstwa własciwsza jest ścieżka rowerowa poza pasem ruchu, w obecnej sytuacji brak szerokości jezdni na wydzielenie pasa rowerowego, poza tym istnieje alternatywny przejazd rowerowy przejściem podziemnym. Proponuje się utoworzenie dodatkowej ścieżki rowerowej przy ul. Mazowieckiej do pl. Wróblewskiego.
13. ul. Sienkiewicza - nie ma możliwości wyznaczenia pasów dla rowerów. Istnieje możliwość budowy jednokierunkowych dróg dla rowerów
14. Podwale w obu kier. od Krupniczej do pl. Orląt; opinia negatywna, brak możliwości wyznaczenia pasów rowerowych bez konieczności likwidacji miejsc postojowych lub wprowadzenia ruchu kołowego na torowisko tramwajowe. Dla ruchu rowerowego występują alternatywne połączenia po drugiej stronie fosy;
15. Stawowa i Borowska w kier. południowym od Piłsudskiego do Swobodnej - Na odcinek ul. Stawowej od Kościuszki do Piłsudskiego realizujemy właśnie dokumentacje. Na odcinku od Piłsudskiego do Peronowej istnieje możliwość wytyczenie jednokierunkowej drogi dla rowerów / pasa rowerowego korzystającego w części z szerokości ulicy a w części z podwójnego krawężnika zlokalizowanego pomiędzy jezdnią a barierką na chodniku.
Zakres projektu podobny do nr 54, 56, 64, 165, 269, 385, 418.

Lokalizacja

Osiedla Wrocław

Lokalizacja szczegółowa: Centrum Wrocławiaa

Liczba głosów ogółem

To wartość przedstawiająca ogólną frekwencja podczas głosowania. Zawiera w sobie głosy oddane poprzez internet oraz zgłoszone w formie papierowej.

0

Liczba głosów : internet - papier

Głosy można było oddawać w 2 formatach: poprzez internet oraz w formie papierowej. Głosy w formie papierowej były wprowadzane przez wyznaczonych pracowników UM Wrocław.

Internet 0
Papier 0

Płeć : kobiety - mężczyźni

Podział głosów oddanych przez mieszkanców według płci, obliczony na podstawie podawanych numerów PESEL.

Kobiety 0
Mężczyźni 0

Wiek głosujących

Podział głosów oddanych przez mieszkanców według grup wiekowych, obliczony na podstawie podawanych numerów PESEL.

Liczba głosów wg osiedli

Podział głosów oddanych przez mieszkanców według osiedli, obliczony na podstawie podawanych deklaracji mieszkańców głosujących przez internet.