Jak to działa | Jak skorzystać | Pobierz aplikację BLISKO |
Informacje o przypadkach zagrażających bezpieczeństwu mieszkańców, np. zagrożenia pożarowe, sytuacje wymagające ewakuacji czy poważne awarie komunikacyjne w mieście lub związane z infrastrukturą i skutkujące długotrwałymi utrudnieniami, np. wykolejenia tramwajów, brak wody czy prądu - m.in. o takich przypadkach w nowoczesny sposób - przy pomocy specjalne aplikacji na urządzenia mobilne - będzie teraz informować Centrum Zarządzania Kryzysowego we Wrocławiu.
Powiadomienia są wysyłane natychmiast, w chwili wystąpienia zagrożenia.
– Przygotowując model komunikacji CZK z mieszkańcami naszego miasta i biorąc pod uwagę dostępne statystki oraz badania, doszliśmy do wniosku, że jednym z najlepszych rozwiązań będzie komunikacja mobilna – zapewnia Bartłomiej Bajak, kierownik Centrum Zarządzania Kryzysowego we Wrocławiu.
Aplikacja BLISKO to kolejny krok Wrocławia w realizacji idei Smart City, która zakłada, że miasto będzie oferowało swoim mieszkańcom m.in. wysoką jakość życia, dobrą infrastrukturę, ale również powszechny dostęp do informacji.
– Nowoczesne miasto, to miasto przyjazne dla jego mieszkańców. W takim miejscu mają oni wpływ na wiele codziennych spraw, ale przede wszystkim czują się bezpiecznie – wyjaśnia Wojciech Adamski, dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.
Centrum Zarządzania Kryzysowego przy ul. Strzegomskiej we Wrocławiu, fot. Bartosz Moch
Jak to działa
Mobilna komunikacja z mieszkańcami udostępniona przez Centrum Zarządzania Kryzysowego we Wrocławiu bazuje na teleinformatycznym systemie do komunikacji masowej SISMS. Użytkownicy otrzymują powiadomienia w postaci SMS, e‑mail oraz SMS Cloud czyli multimedialnych wiadomości na aplikację mobilną. Aplikacja jest bezpłatna i nie zawiera reklam.
– Każdy użytkownik może zainstalować aplikację i zdecydować w jakiej formie chce otrzymywać powiadomienia od wybranych nadawców – tłumaczy Bartłomiej Bajak. Dostępne są trzy funkcje: SMS, e-mail lub aplikacja BLISKO. Osoby, które zdecydują się na aplikację będą dostawać wszystkie powiadomienia, w przypadku sms lub e-maila wysyłane są komunikaty dotyczące wyższych stopni zagrożeń.
Jak skorzystać
Aby na bieżąco otrzymywać różnego rodzaju powiadomienia należy najpierw wybrać sposób informowania na stronie Centrum Zarządzania Kryzysowego - w zależności od tego, czy wiadomości chcemy otrzymywać przez aplikację BLISKO, sms-em lub na adres e-mail. Po pobraniu aplikacji i zarejestrowaniu się przez specjalny formularz będziemy mogli dokonać konfiguracji, od kogo chcemy otrzymywać na bieżąco informacje i powiadomienia.
Pobierz aplikację BLISKO, korzystaj z systemu SISMS, aby otrzymywać bezpłatne informacje SMS lub odbieraj powiadomienia na swojej skrzynce mailowej.
Informacje o utrudnieniach, awariach, ostrzeżeniach
W zależności od potrzeb użytkownicy mogą otrzymywać różne informacje od kilku podmiotów, na przykład z CZK Urzędu Miejskiego Wrocławia, ale także alerty bezpieczeństwa, w tym Child Alert, komunikaty służb porządkowych, powiadomienia o utrudnieniach w ruchu drogowym, nadchodzących burzach, o brakach w dostawie wody i prądu, ostrzeżenia pogodowe oraz wiele innych przydatnych wiadomości.
Jednak tylko CZK oferuje trzy sposoby komunikacji do wyboru, w przypadku pozostałych informacje są przekazywane jedynie za pomocą aplikacji BLISKO. W aplikacji, wśród nadawców we Wrocławiu, możemy wybrać następujące podmioty:
- Child Alert,
- Jakość powietrza - dolnośląskie,
- Komenda Główna Policji (powiadomienia z całej Polski),
- Komenda Wojewódzka Policji we Wrocławiu,
- Łowcy burz Gmina Wrocław,
- Wyłączenia prądu.
Wykupiony system jest zgody z wymaganiami polskiego prawa, nie posiada reklam i pobiera jedynie niezbędne dane od użytkowników potrzebne do otrzymania wiadomości. Z podobnych usług korzystają już tysiące osób z różnych gmin na terenie Polski.
Lista podmiotów do wyboru we Wrocławiu dostępna również tutaj.