Spektakl „Sen nocy letniej: Historia innego żołnierza” w reżyserii Michała Znanieckiego pokazano premierowo na Zamku w Leśnicy. Pomysł, by scenariusz szekspirowsko-vonnegutowsko-strawiński (w pierwszej części inspirowany „Snem nocy letniej Szekspira, w drugiej utworem Kurta Vonneguta, w trzeciej dziełem muzycznym Igora Strawińskiego) zaprezentować w trzech lokalizacjach plenerowych był ciekawy, nawet inspirujący (bądź co bądź miejsce znakomite i wciąż przez wielu nieodkryte). Do momentu, gdy nie zaczęło padać, bo publiczność (ponad 100 osób) stała na mokrej trawie albo usiłowała pod parasolami siedzieć i kucać na betonowych schodkach. Osłonę przed deszczem przygotowano wyłącznie dla zespołu muzycznego, artyści w I części tańczyli i śpiewali pod gołym niebem, w strugach deszczu. Aura zniechęciła wielu potencjalnych widzów, a trochę szkoda, bo artyści naprawdę ciężko pracowali na końcowy efekt.
Projekt „Głos wykluczonych”
W aplikacji, z która miasto Wrocław wygrało tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016, szczególnie ważnym wątkiem był dostęp do kultury dla wykluczonych. Znany reżyser operowy Michał Znaniecki (pierwszy Polak, który zrealizował swój spektakl w legendarnej La Scali) świetnie zrealizował ideę zainteresowania i zaangażowania w tworzenie kultury tych, którzy na co dzień mają niewiele okazji, by z niej korzystać. Efektem jego starań stał się projekt „Głos Wykluczonych”, w ramach którego napisał specjalnie scenariusz i wyreżyserował kolejne spektakle z różnymi grupami wrocławskich wykluczonych. W 2013 roku w „Szukając Leara: Verdi” byli to seniorzy z domów pomocy społecznej, w 2014 roku w „Pokolenie P: Prokofiew” dzieci z Wrocławskiego Centrum Opieki i Wychowania, w 2015 roku w „Królowej wróżek: Sen nocy letniej” podopieczni Wrocławskiego Centrum Opieki i Wychowania i pensjonariusze Miejskiego Centrum Usług Socjalnych (pracowała z nimi aktorka Agata Trzebuchowska). W tym roku w plenerowym widowisku „Sen nocy letniej: Historia innego żołnierza”, zagrali podopieczni Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii i osadzeni z wrocławskiego zakładu karnego.
Libretto wydarzenia oparto na słynnym utworze Williama Szekspira (z okazji 400. rocznicy śmierci słynnego poety i dramatopisarza) oraz tekście Kurta Vonneguta, w Polsce jeszcze nieprezentowanym (nie mylić z operą Igora Strawińskiego „Historia żołnierza”, która powstała w 1918).

Finału cyklu „Głos Wykluczonych” JUTROPERA 2016
Spektakl / Spektakl / W plenerze / W plenerze / Dla wszystkich / Dla wszystkich / ESK / ESK Centrum Kultury „Zamek”
Wśród wykonawców wystąpili ci pamiętani z poprzednich spektakli Głosu Wykluczonych,m.in. Ewa Biegas, Michał Koterski, Karina Skrzeszewska i akordeonista baskijski Jon Paul Laka, a także argentyński bandoneonista Pablo Mainetti.
Uczestnik warsztatów do nowego spektaklu Michała Znanieckiego