Nr projektu. 263
Punkt zapalny - renowacja neonu SDH (Feniks, Szewska) [WBO. 2022]
Kategoria: inne
Budżet zgłoszony: 20 000 zł
Status: Projekt nie bierze udziału w głosowaniu
Projekt ponadosiedlowy: do 3 000 000 zł
- Projekt ponadosiedlowy
- Lider projektu: Kalina Zatorska
Komentarz UMW po II etapie oceny:
Projekt został oceniony negatywnie, ponieważ budynek, na którym umieszczony jest neon, nie należy do Gminy Wrocław. Tym samym projekt nie spełnia kryterium określonego w § 2 ust. 2 pkt 5) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie.
Komentarz UMW po I etapie oceny:
Projekt został oceniony negatywnie, ponieważ budynek, na którym umieszczony jest neon, nie należy do Gminy Wrocław. Tym samym projekt nie spełnia kryterium określonego w § 2 ust. 2 pkt 5) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie.
Opis projektu
Wrocław był miastem neonów i może wciąż pochwalić się kilkoma ikonicznymi realizacjami, jak np. Dobry wieczór we Wrocławiu.
Uruchomienie nieczynnego i wciąż obecnego na budynku Feniksa neonu z literami SDH (skrót od Spółdzielczy Dom Handlowy) ma odwrócić niepokojący wrocławski trend; znikania neonów z miasta i przenoszenia i lokowania ich w miejskim skansenie neonów na ulicy Ruskiej. Neony nadają miastu charakter. Tworzą klimat i tożsamość miasta. Ktoś je wymyślił po to, by świeciły w centrum, rozświetlały ulice i sygnalizowały, że miasto żyje. Miejsce neonów jest w mieście, na ulicach, nie tylko w muzeum neonów. Niech wrócą na ulice i rozświetlą je nowym blaskiem.
Uzasadnienie projektu
Neony rozświetlają miasto, dają mu życie i tożsamość.
Uruchomienie neonu SDH ma być puntem zapalnym dla naprawiania kolejnych reklam świetlnych, tych, które wciąż są na elewacjach, ale pozostają nieczynne. Jeśli ponownie zaświeci na tym konkretnym odcinku ulicy Szewskiej, doda jej energii, bo jest to odcinek zapomniany i pustawy. Zyskać na tym może wygląd przestrzeni publicznej, w którym głównie błyszczą logo dyskontów i zielonej sieci. Renowacja neonu wpisuje się też w pożyteczny trend naprawiania wartościowych detali przestrzeni miasta, a nie wyrzucania ich lub zastępowania gorszym i tańszym materiałem. Projekt ma też pokazać, że niebagatelny wpływ na wygląd przestrzeni publicznej ma zapomniana kategoria detalu architektonicznego.
Grupa beneficjentów projektu
Mieszkańcy Wrocławia, mieszkańcy centrum, turyści
Szacunkowa liczba beneficjentów projektu
5000
Elementy projektu
1 x wynajęcie podnośnika do robót na wysokości
1 x konserwacja i naprawa transformatorów
1 x renowacja i uruchomienie neonu
Lokalizacja
Lokalizacja: projekt ponadosiedlowy
Lokalizacja szczegółowa: brak.
Osiedle: Stare Miasto