Nr projektu. 44

Ekspresowo autobusem po Strzegomskiej! [WBO. 2021]

Kategoria: komunikacja zbiorowa

Budżet zgłoszony: 1 000 000 zł

Status: Projekt nie bierze udziału w głosowaniu

Projekt ponadosiedlowy: do 2 000 000 zł

  • Projekt ponadosiedlowy

Komentarz UMW po II etapie oceny:

Projekt został oceniony negatywnie. Wniosek był już analizowany w poprzednich edycjach i wymagałby dowiązania do obecnie prowadzonej realizacji TAT. Konieczne byłoby stworzenie sygnalizacji świetlnej nadzorującej akomodacyjną pracę śluzy w rejonie przejazdu kolejowego z nadzorem stanu pracy samego przejazdu (kamera). Konieczna też byłaby całkowita likwidacja urządzonej zieleni na pasie rozdziału pomiędzy jezdniami. Szacunkowy koszt przekracza kwotę 2 mln zl, a zadania nie można etapować. Potencjalne korzystne efekty dla autobusów są jednak bardzo małe. Dodana alternatywna propozycja polegająca na rezygnacji z budowy dodatkowej sygnalizacji związana jest ze znacznym skróceniem buspasa, a więc dodatkowo redukuje ewentualne pozytywne efekty działania tego pasa. Problem w tym miejscu wiąże się przede wszystkim z okresowym zamykaniem przejazdu kolejowego, gdyż wówczas ruch kołowy jest zatrzymywany niezależnie od tego, jak bardzo poszerzymy jezdnię. Jedynym rozwiązaniem realnie poprawiającym płynność ruchu w tym miejscu byłaby budowa dwupoziomowego skrzyżowania z linia PKP, ale to inwestycja znacznie wykraczająca poza skalę WBO. Projekt nie spełnia kryterium określonego w § 2 ust. 2 pkt 8), 9) i 10) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie.

Komentarz UMW po I etapie oceny:

Projekt został oceniony negatywnie, ponieważ realizacja tak krótkiego odcinka dałaby niewielkie efekty w usprawnieniu ruchu komunikacji publicznej, przy wysokich poniesionych kosztach. Realizacja buspasa w ciągu ul. Strzegomskiej i dalej Mińskiej podlegała analizie. Stwierdzono, iż konieczne jest opracowanie kompleksowego rozwiązania w obu kierunkach z uwzględnieniem utrudnień związanych z przejazdem kolejowym, przeprawą mostową i rondem. W pierwszym etapie należy jednak zrealizować TAT, następnie wprowadzić rozwiązania z nim powiązane dalej w kierunku Muchoboru Wielkiego. Jednak koszt takiej inwestycji znacznie przekracza kwotę 2 000 000 zł. Zakres projektu nie spełnia więc kryterium określonego w § 2 ust. 2 pkt 8), 9) i 10) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie.

Opis projektu

Projekt dotyczy budowy buspasa na ulicy Strzegomskiej w miejscu rezerwy terenowej od ulicy Rogowskiej do mostu na rzece Ślęza ( z zakończeniem śluzą zjazdową i wjazdową od strony przejazdu kolejowego) na odcinku około 200 metrów.

Uzasadnienie projektu

Odcinek ulicy Strzegomskiej stanowi ważny korytarz transportowy miasta. Korzystają z niego linie 106,107,119,132 oraz szczytowe - łącznie w obu kierunkach około 300 autobusów, które tracą czas w korkach na krótkim, ale z wysokim ruchem aglomeracyjnym odcinku. Jest to główny szlak do portu lotniczego. Budowa buspasa skróciłaby czas przejazdy, zachęciła do korzystania z komunikacji miejskiej. Ułatwiłaby dojazd służbom ratowniczym. Zgodnie z zapisami Polityki Mobilności z 2013 roku należy rozwijać i dawać priorytet komunikacji miejskiej. W najbliższych latach nie powstanie tramwaj na Muchobór Wielki(konieczność budowy wiaduktu LK751), nie ma harmonogramu budowy, środków finansowych) a buspas mógłby funkcjonować do tego czasu.

Grupa beneficjentów projektu

Pasażerowie linii autobusowych 106, 107, 109, 119,132

Szacunkowa liczba beneficjentów projektu

5 tys. dziennie

Elementy projektu

1 x Wyłożenie kostką betonową lub asfaltem około 1200 m2
2 x Budowa śluzy wjazdowej i zjazdowej

Lokalizacja

Lokalizacja: projekt ponadosiedlowy

Lokalizacja szczegółowa: Ulica Strzegomska od Rogowskiej do mostu nad Ślęzą ( buspas kończyłby się i zaczynał śluzą)

Osiedle: Nowy Dwór , Muchobór Mały

Kontakt z liderem projektu