Nr projektu. 101
TRANSPORT RZECZNY - WROCŁAWSKI TRAMWAJ WODNY [WBO. 2021]
Kategoria: komunikacja zbiorowa
Budżet zgłoszony: 2 000 000 zł
Status: Projekt nie bierze udziału w głosowaniu
Projekt ponadosiedlowy: do 2 000 000 zł
- Projekt ponadosiedlowy
Komentarz UMW po II etapie oceny:
Projekt został oceniony negatywnie, ponieważ jest to projekt "utrzymaniowy", wymagający ciągłego finansowania z budżetu miasta. WBO 2021 jest programem jednorocznym, w którym określona pula środków przeznaczona jest na realizację projektu, ale nie można z niej zagwarantować utrzymania projektu w kolejnych latach. Tym samym realizacja byłaby sprzeczna z § 2 ust. 2 pkt 6) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie.
Komentarz UMW po I etapie oceny:
Projekt został oceniony negatywnie, ponieważ jest to projekt "utrzymaniowy", wymagający ciągłego finansowania z budżetu miasta. WBO 2021 jest programem jednorocznym, w którym określona pula środków przeznaczona jest na realizację projektu, ale nie można z niej zagwarantować utrzymania projektu w kolejnych latach. Tym samym realizacja byłaby sprzeczna z § 2 ust. 2 pkt 6) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie.
Opis projektu
Projekt zakłada ożywienie transportu miejskiego i uruchomienie pierwszego,miejskiego tramwaju wodnego,który miałby pływać na konkretnych trasach i zgodnie z rozkładem. Operator zostałby wybrany w drodze przetargu.W ramach projektu zostałoby wybudowanych 18 przystanków.Tramwaj z napędem hybrydowym zapewniający komfortowe warunki podróży, na swoim pokładzie przewoziłby do 50 osób i 5 rowerów. Proponuje się dwie trasy. Pierwsza: BARTOSZOWICE,OLIMPIA PORT,M.CHROBREGO, ZACISZE,M.JAGIELLOŃSKIE,M.WARSZAWSKIE,RÓŻANKA,M.MILENIJNY,OSOBOWICE,RĘDZIN.
Druga: ŚLUZA OPATOWICE-KŁADKA ZWIERZYNIECKA-M.ZWIERZYNIECKI-M.GRUNWALDZKI,M.POKOJU,B.DUNIKOWSKIEGO,WYSPA SŁODOWA, UW, M.PIASKOWY. Przewiduje się każdego dnia 3 rejsy w obie strony na każdej z tras.
Uzasadnienie projektu
Tramwaj wodny jest alternatywą dla transportu samochodowego. To atrakcyjny, komfortowy, szybki, ekonomiczny i ekologiczny środek transportu miejskiego.
Odra od zawsze pełniła funkcję wodnej drogi trasportowej. To ogromny potencjał Wrocławia. Z upływem lat krajobraz Odry wzbogacił się o mosty, śluzy, przystanie rzeczne, mariny. Wzdłuż Odry prowadzą bulwary spacerowe i trasy rowerowe. Rzeka sprzyja aktywności. Wrocławianie chętnie pływają statkami, czy kajakami pokonując długie trasy. Odra pełni fukcję turystyczną, rekreacyjną,kulturalną, ale przede wszystkim powinna pełnić ważną funkcję transportowo-komunikacyjną. Prejekt zakłada przywrócenie Odrze tej historycznej i niezwykle ważnej roli.
Grupa beneficjentów projektu
Mieszkańcy Wrocławia i turyści
Szacunkowa liczba beneficjentów projektu
65,5 tys ludzi, oraz 2400 rowerów w okresie od 1 maja do 15 października.
Elementy projektu
1 x Sporządzenie dokumentacji projektowej
18 x Budowa przystanków rzecznych
1 x Wybór operatora tramwaju wodnego w drodze przetargu
2 x Tramwaj wodny operatora
Lokalizacja
Lokalizacja: projekt ponadosiedlowy
Lokalizacja szczegółowa: Miejskie drogi rzeczne.
Osiedle: Stare Miasto