Nr projektu. 38

[PROJEKT WYCOFANY NA WNIOSEK LIDERA] Remont zabytkowego autobusu Fredruś [WBO. 2020]

Kategoria: inne

Budżet zgłoszony: 430 000 zł

Status: Projekt nie bierze udziału w głosowaniu

Projekt ponadosiedlowy: do 2 000 000 zł

  • Projekt ponadosiedlowy

Komentarz UMW po I etapie oceny:

Projekt został oceniony pozytywnie. Szacunkowy koszt realizacji wynosi 500 000 zł. Ostateczny zakres projektu zostanie ustalony z Liderem na etapie sporządzania dokumentacji projektowej.
Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie.

Opis projektu

[PROJEKT WYCOFANY NA WNIOSEK LIDERA]
Autobus Fredruś został dostarczony do Wrocławia w 1974 r. i do początku lat 80. XX w. był
eksploatowany liniowo w komunikacji miejskiej. Wówczas został przebudowany na autobus typu
kabriolet poprzez likwidację dachu i odcięcie ścian na wysokości okien. Otrzymał nazwę Fredruś,
nawiązującą do pomnika Aleksandra hrabiego Fredry na wrocławskim Rynku. Od tego czasu był
przez szereg lat użytkowany w celach turystycznych, trwale wpisując się w krajobraz kulturowy
miasta. Brał m.in. udział w wydarzeniach historycznych, m.in. protest studentów NZS w latach 80tych. W latach 90. XX w. przewoził zarówno typowe grupy turystyczne, jak i uczniów wrocławskich szkół i mieszkańców.

Uzasadnienie projektu

Ze względu na poważną awarię około 2009 r., której przyczyn nie ustalono, autobus porzucono
na placu manewrowym zajezdni tramwajowej nr IV przy ul. Powstańców Śląskich, gdzie ulegał
ciągłemu niszczeniu ze względu na działające warunki atmosferyczne. Degradacja autobusu
postępowała bardzo szybko ze względu na brak zadaszenia odkrytego przedziału pasażerskiego
(początkowo zabezpieczono go dermową płachtą, ale okazała się ona niewystarczająca). W efekcie we wnętrzu pojazdu stała woda, a zimą leżał śnieg i lód. W skutek tego podłoga pojazdu nasiąkła wodą i zbutwiała, siedzenia dermowe też mocno ucierpiały a korozja poszycia i ramy zrobiła swoje. Dlatego po raz kolejny zgłaszam go do WBO.

Grupa beneficjentów projektu

Mieszkańcy i turyści odwiedzający Wrocław

Szacunkowa liczba beneficjentów projektu

Milion osób mieszkających i odwiedzających Wrocław.

Elementy projektu

1 x Remont ramy autobusu
1 x Remont poszycia autobusu
1 x Remont podzespołów
1 x Remont silnika i skrzyni biegów.

Lokalizacja

Lokalizacja: projekt ponadosiedlowy

Lokalizacja szczegółowa: Wrocław, Legnicka. Zajezdnia Popowice.

Osiedle: Pilczyce-Kozanów-Popowice Płn.

Załączniki

Kontakt z liderem projektu