Nr projektu. 99

Ekspresowo po Podwalu-autobus mknie a nie stoi w korku. Wydzielenie buspasa na odcinku od ul. Dworcowej do DH Renoma. [WBO. 2017]

Kategoria: komunikacja zbiorowa

Budżet zgłoszony: 100 000 zł

Status: Projekt nie bierze udziału w głosowaniu

Próg budżetowy: do 250 000 zł

  • Projekt rejonowy (Nadodrze, Ołbin, Stare Miasto, Plac Grunwaldzki, Przedmieście Świdnickie)
  • Próg budżetowy: do 250 000 zł

Uzasadnienie

Wydzielanie buspasów to jeden z celów Wrocławskiej Polityki Mobilności. Szybsza i punktualna komunikacja zbiorowa stanowi rzeczywistą alternatywę dla indywidualnego transportu samochodowego. Bezpośrednim efektem powinno być zwiększenie punktualności komunikacji zbiorowej. Projekt odpowiada na potrzeby pasażerów i będzie sprzyjać promocji autobusu wśród mieszkańców. To, że w obecnie autobus stoi w korku, powoduje zwiększenie czasu podróży i odpływanie pasażerów do komunikacji indywidualnej.
Wydzielenie polepszy też sytuację służb- pogotowia ratunkowego i straży pożarnej które zyskają stale wolną od korków drogę. Usprawnienie działania służb poprawi stan bezpieczeństwa wrocławian. Wydzielanie osobnych korytarzy jest spójne z przyjętym niedawno Planem Zrównoważonego Transportu. Na stronie 15 zakłada się zwiększenie prędkości handlowej pojazdów transportu zbiorowego Strona 21: Plan transportowy zakłada promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszej infrastruktury sieciowej. Strona 31:Priorytet systemowy dla transportu zbiorowego. Wydzielone pasy i torowiska. Uprzywilejowanie w ruchu. Ponadto wydzielenia i uprzywilejowanie komunikacji zbiorowej jest zbieżne z działaniami miasta na rzecz uzyskania nagrody Zielonej Stolicy Europy- walki o czyste powietrze. Wydzielenie buspasa wpisywałoby się idealnie w tę strategię i zwiększyło szanse Wrocławia w staraniach o uzyskanie tej prestiżowej nagrody. Osobne korytarze są również zgodne zapisami strategii Wrocław 2030. Na pytanie, jaką politykę transportową powinno przyjąć miasto, najwięcej osób (prawie 68 %) było za wspieraniem transportu zbiorowego, kosztem indywidualnego.

Komentarz UMW po I etapie weryfikacji:

Wyznaczenie buspasa we wnioskowanej lokalizacji jest generalnie możliwe, ale projekt został zweryfikowany negatywnie m. in. ze względu na techniczne problemy nanoszenia oznakowania poziomego na kamienną kostkę. Poza tym na wskazanym odcinku znajduje się łuk drogi, co przy nawierzchni o małej przyczepności będzie powodować niebezpieczne sytuacje drogowe. Żeby na odcinku ul. Podwale od ul. Kołłataja do ul. Czystej wyznaczyć 3 pasy (w tym buspas) należałoby zastąpić historyczną kostkę nawierzchnią bitumiczną, ale taki remont przekracza maksymalną dla WBO kwotę 1 mln zł.

Lokalizacja

Rejon WBO: Nr 1: Nadodrze, Ołbin, Stare Miasto, Plac Grunwaldzki, Przedmieście Świdnickie

Lokalizacja szczegółowa: brak.

Osiedle: Przedmieście Świdnickie