Nr projektu. 414

Odbudowa linii tramwajowej w ulicy Pięknej - etap I [WBO. 2017]

Kategoria: komunikacja zbiorowa

Budżet zgłoszony: 1 000 000 zł

Status: Projekt nie bierze udziału w głosowaniu

Projekt ogólnomiejski: do 1 000 000 zł

  • Projekt ogólnomiejski
  • Próg budżetowy: do 1 000 000 zł

Uzasadnienie

Linia tramwajowa prowadząca do pętli Tarnogaj do lat 80. XX wieku przebiegała od ul. Hubskiej przez Piękną aż do Tarnogajskiej. W związku z chęcią przybliżenia tramwaju do pozbawionego go wówczas osiedla Gaj, przełożono go na Bardzką i Armii Krajowej podczas przebudowy tej ostatniej. Był to także kolejny fragment planowanej do budowy w przyszłości linii tramwajowej obwodowej.
Po wielu latach oczekiwań, w 2012 roku tramwaj dotarł w końcu do samego środka osiedla Gaj. Ostatecznie określono, iż obwodowa linia tramwajowa nie jest już przedmiotem planów wrocławskiego magistratu.

W związku z ogromną rozbudową budownictwa mieszkaniowego wielorodzinnego na dawnych terenach poprzemysłowych w rejonie ulic Pięknej/Nyskiej i kompletny brak obsługi tegoż terenu przy pomocy komunikacji zbiorowej proponuje się odbudowę wydzielonej dwutorowej linii tramwajowej w technologii trawiastej w starym przebiegu oraz zaprzestanie w przyszłości eksploatacji trasy w A. Krajowej, która obecnie znajduje się w stanie dostatecznym i dalsze w nią inwestycje nie mają uzasadnienia ekonomicznego ani społecznego (biegnie nieatrakcyjnie skrajem osiedla).

W ramach zadania proponuje się budowę węzła rozjazdowego w rejonie ulicy Bardzkiej-Pięknej oraz dokumentacji dla całego odcinka ok.970 metrów. W najbliższych latach zamiast modernizacji torów w alei Armii Krajowej proponujemy w miejsce tej inwestycji odbudowę odcinka w ul. Pięknej. Wówczas nie będzie już istniała konieczność ponownego wyłączania całej linii z eksploatacji i utrzymanie ruchu na Gaj.

Powstały docelowo fragment pozwoli na bardzo dobrą obsługę ogromnego, intensywnie zamieszkałego obszaru. Dodatkowo nie wymaga wykupu działek (wszystkie są własnością miasta) ani budowy podstacji trakcyjnych. Wpisuje się także w politykę mobilności.

Komentarz UMW po I etapie weryfikacji:

Projekt został zweryfikowany negatywnie.
Koszt inwestycji przekracza maksymalną dla WBO kwotę. Inwestycja jest szacowana na ok. 10 mln zł.

Komentarz UMW po II etapie weryfikacji:

Projekt został zweryfikowany negatywnie, ponieważ koszt inwestycji przekracza maksymalną dla WBO kwotę. Cała inwestycja jest szacowana na ok. 10 mln zł. W ramach WBO nie realizujemy samej dokumentacji projektowej. Inwestycje realizowane w ramach WBO powinny po wybudowaniu służyć mieszkańcom, dlatego nie można zgłosić jako projektu samych rozjazdów tramwajowych.

Lokalizacja

Lokalizacja: projekt ogólnomiejski

Lokalizacja szczegółowa: ulica Piękna, południowa strona jezdni - w dawnym przebiegu linii tramwajowej.

Osiedle: Tarnogaj, Huby