Nr projektu. 185
Pasy rowerowe na Legnickiej [WBO. 2017]
Kategoria: piesze/rowerowe
Budżet zgłoszony: 200 000 zł
Status: Projekt nie bierze udziału w głosowaniu
Próg budżetowy: do 250 000 zł
- Projekt rejonowy (Pilczyce-Kozanów-Popowice Płn., Gądów-Popowice Płd., Szczepin)
- Próg budżetowy: do 250 000 zł
Uzasadnienie
Projekt przewiduje wyznaczenie pasów rowerowych na południowej jezdni ulicy Legnickiej (nitka do centrum) na dwóch odcinkach, na których brakuje drogi dla rowerów po tej stronie ulicy. Wyznaczenie pasów rowerowych dokonuje się poprzez zmniejszenie szerokości obecnie wyznaczonych pasów ruchu.
Pierwszy odcinek zaczyna się na skrzyżowaniu z ulicą Kwiską i ciągnie się nieprzerwanie aż do placu przed centrum handlowym "Magnolia" w miejscu dawnej rzeźni.
Drugi odcinek ma początek zaraz za skrzyżowaniem z ulicą Stacyjną i prowadzi za plac Strzegomski, gdzie łączy się z istniejącym ciągiem pieszo-rowerowym.
Poza wykonaniem nowego oznaczenia poziomego na jezdni ulicy Legnickiej, projekt obejmuje inne drobne zadania związane z wyznaczeniem trasy, takie jak: budowa zjazdów z istniejących dróg rowerowych na pas rowerowy i vice versa, urządzenia bezpieczeństwa ruchu chroniące rowerzystę poruszającego się pasem rowerowym w miejscach niebezpiecznych, ewentualnie naprawa nawierzchni w miejscach występowania podłużnych pasów z kostki brukowej.
Celem projektu jest usprawnienie komunikacji rowerowej wzdłuż ulicy Legnickiej. Obecna infrastruktura rowerowa po południowej stronie ulicy Legnickiej jest nieciągła, przez co poruszanie się pomiędzy poszczególnymi jej odcinkami wymaga czasochłonnego przekraczania ulicy Legnickiej. Dwukrotne przekraczanie ulicy Legnickiej jest nieuchronne na tak popularnych kierunkach jak: Gądów – centrum, Gądów – rzeźnia, Kaufland – centrum, rzeźnia – centrum, dworzec Mikołajów – centrum itd. Ponadto pas rowerowy prowadzący do placu Strzegomskiego umożliwi dojazd na rowerze z zachodu Wrocławia do ulicy Braniborskiej – przy obecnym układzie trudno znaleźć jakiekolwiek rozwiązanie dla zrealizowania tej relacji.
Komentarz UMW po I etapie weryfikacji:
Projekt został zweryfikowany negatywnie. Na głównej drodze z takim natężeniem ruchu kołowego prawidłowym rozwiązaniem jest wydzielona droga dla rowerów. Całkowity koszt realizacji szacowany jest na ok 2,2 mln zł, co przekracza progi kwotowe WBO. W przypadku budowy drogi rowerowej na brakujących odcinkach ul. Legnickiej po stronie południowej tj. na odcinku od ul. Kwiskiej do CH Magnolia oraz od ul. Stacyjnej do pl. Strzegomskiego koszt realizacji przekroczy 1 mln zł. Dodatkowo, z uwagi na ograniczenia terenowe, będzie problem z lokalizacją drogi rowerowej w rejonie posesji nr 68-70, przy pos. 64 i 42.
Lokalizacja
Rejon WBO: Nr 12: Pilczyce-Kozanów-Popowice Płn., Gądów-Popowice Płd., Szczepin
Lokalizacja szczegółowa: brak.
Osiedle: Szczepin, Gądów-Popowice Płd. , Pilczyce-Kozanów-Popowice Płn.