Nr projektu. 139

Ekspresowo na Krzyki-tramwaj mknie a nie stoi w korku! Wydzielenie torowiska pod wiaduktem kolejowym na ul. Borowskiej od strony Stawowej. [WBO. 2017]

Kategoria: komunikacja zbiorowa

Budżet zgłoszony: 50 000 zł

Status: Projekt nie bierze udziału w głosowaniu

Próg budżetowy: do 250 000 zł

  • Projekt rejonowy (Nadodrze, Ołbin, Stare Miasto, Plac Grunwaldzki, Przedmieście Świdnickie)
  • Próg budżetowy: do 250 000 zł

Uzasadnienie

Wydzielanie torowisk to jeden z celów Wrocławskiej Polityki Mobilności. Szybsza i punktualna komunikacja zbiorowa stanowi rzeczywistą alternatywę dla indywidualnego transportu samochodowego. Bezpośrednim efektem powinno być zwiększenie punktualności komunikacji zbiorowej. Projekt odpowiada na potrzeby pasażerów i będzie sprzyjać promocji tramwajów i autobusów wśród mieszkańców. To, że w obecnie pojazdy stoją w korku, powoduje zwiększenie czasu podróży i odpływanie pasażerów do komunikacji indywidualnej.
Wydzielenie polepszy też sytuację służb-pogotowia ratunkowego i straży pożarnej które zyskają stale wolną od korków drogę. Usprawnienie działania służb poprawi stan bezpieczeństwa wrocławian. Wydzielanie osobnych korytarzy jest spójne z przyjętym niedawno Planem Zrównoważonego Transportu. Na stronie 15 zakłada się zwiększenie prędkości handlowej pojazdów transportu zbiorowego Strona 21: Plan transportowy zakłada promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszej infrastruktury sieciowej. Strona 31:Priorytet systemowy dla transportu zbiorowego. Wydzielone pasy i torowiska. Uprzywilejowanie w ruchu. Ponadto wydzielenia i uprzywilejowanie komunikacji zbiorowej jest zbieżne z działaniami miasta na rzecz uzyskania nagrody Zielonej Stolicy Europy- walki o czyste powietrze. Wydzielenie wpisywałoby się idealnie w tę strategię i zwiększyło szanse Wrocławia w staraniach o uzyskanie tej prestiżowej nagrody. Osobne korytarze są również zgodne zapisami strategii Wrocław 2030. Na pytanie, jaką politykę transportową powinno przyjąć miasto, najwięcej osób (prawie 68 %) było za wspieraniem transportu zbiorowego, kosztem indywidualnego.

Komentarz UMW po I etapie weryfikacji:

Projekt zweryfikowany negatywnie. Długość torowiska do wydzielenia to 120 m, które nie wpłynie na funkcjonowanie komunikacji tramwajowej, ale może skutkować brakiem przepustowości na całym ciągu ulicy Stawowej. Zbyt krótki odcinek i zwężenie dwóch pasów na północ od wiaduktu może spowodować blokowanie skrzyżowania z ul. Piłsudskiego i w konsekwencji również utrudnienia dla komunikacji tramwajowej.

Lokalizacja

Rejon WBO: Nr 1: Nadodrze, Ołbin, Stare Miasto, Plac Grunwaldzki, Przedmieście Świdnickie

Lokalizacja szczegółowa: brak.

Osiedle: Przedmieście Świdnickie