Zadaj pytanie

Masz wątpliwości, jak powinna wyglądać petycja? Czego powinna dotyczyć? Skorzystaj z formularza i zadaj nam swoje pytanie. Zobacz również pytania innych mieszkańców.

Na dole strony znajduje się formularz do zadawania pytań. Zobacz, jakie już wrocławianie zadali.

      1. Co to jest petycja?

  • Zgodnie z Art. 63 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej każdy ma prawo składać petycje. Tryb rozpatrywania petycji określa ustawa z dnia 11 lipca  2014 r. o petycjach (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 870). Przedmiotem petycji może być  żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji.

      1. Kto może złożyć petycję?

Petycja może być złożona przez osobę fizyczną, osobę prawną, jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną lub grupę tych podmiotów.

      1. Kto może być adresatem petycji?

W petycjach kierowanych do organów samorządowych jest to Prezydent Wrocławia lub Rada Miejska Wrocławia.

      1. Jak napisać petycję i jak ją złożyć?

Można skorzystać z formularza umieszczonego na naszej stronie i po jego wypełnieniu oraz podpisaniu złożyć ją w Urzędzie Miejskim Wrocławia w kancelariach mieszczących się w Centrach Obsługi Mieszkańca, lub za pomocą formularza elektronicznego przesłać jej skan w formie elektronicznej na adres [email protected].

      1. Co powinna zawierać petycja aby mogła zostać rozpatrzona?

  • oznaczenie każdego z tych podmiotów oraz osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję;
  • wskazanie miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycję oraz adresu do korespondencji; jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać miejsce zamieszkania lub siedzibę każdego z tych podmiotów;
  • oznaczenie adresata petycji;
  • wskazanie przedmiotu petycji.
  •  Petycja powinna zawierać informację o zgodzie lub jej braku, na  ujawnienie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej imienia i nazwiska osoby wnoszącej petycję
  • Petycja składana w formie pisemnej powinna być podpisana przez podmiot wnoszący petycję lub przez osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję.
  • Petycja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej może być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym oraz powinna zawierać także adres poczty elektronicznej podmiotu wnoszącego petycję.
      1. Kiedy złożona przeze mnie petycja zostanie rozpatrzona?

Petycja powinna być rozpatrzona bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia jej złożenia

    1. Jak wygląda proces rozpatrywania petycji?

Petycja po jej złożeniu podlega ocenie pod kątem formalnym – prawnym, po czym jest publikowana na stronie Biuletynu Informacji Publicznej oraz przesyłana do właściwej komórki organizacyjnej Urzędu w celu jej rozpatrzenia. Jeżeli petycja nie spełnia wszystkich wymogów określonych w ustawie adresat wzywa nadawcę do uzupełnienia lub wyjaśnienia treści petycji lub uzupełnienia jej załączników. Nadawca w ciągu 14  dni od zawiadomienia będzie mógł uzupełnić te dane. W przeciwnym razie petycja nie będzie rozpatrzona.

 

 

Zgłoś nowe pytanie

* pole obowiązkowe

Ważne linki

Wrocław Rozmawia
FACEBOOK I TWITTER