Zadaj pytanie

Na dole strony znajduje się formularz do zadawania pytań. Zobacz, jakie już wrocławianie zadali.
-
Co to jest petycja?
-
Zgodnie z Art. 63 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej każdy ma prawo składać petycje. Tryb rozpatrywania petycji określa ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 870). Przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji.
-
Kto może złożyć petycję?
Petycja może być złożona przez osobę fizyczną, osobę prawną, jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną lub grupę tych podmiotów.
-
Kto może być adresatem petycji?
W petycjach kierowanych do organów samorządowych jest to Prezydent Wrocławia lub Rada Miejska Wrocławia.
-
Jak napisać petycję i jak ją złożyć?
Można skorzystać z formularza umieszczonego na naszej stronie i po jego wypełnieniu oraz podpisaniu złożyć ją w Urzędzie Miejskim Wrocławia w kancelariach mieszczących się w Centrach Obsługi Mieszkańca, lub za pomocą formularza elektronicznego przesłać jej skan w formie elektronicznej na adres [email protected].
-
Co powinna zawierać petycja aby mogła zostać rozpatrzona?
- oznaczenie każdego z tych podmiotów oraz osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję;
- wskazanie miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycję oraz adresu do korespondencji; jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać miejsce zamieszkania lub siedzibę każdego z tych podmiotów;
- oznaczenie adresata petycji;
- wskazanie przedmiotu petycji.
- Petycja powinna zawierać informację o zgodzie lub jej braku, na ujawnienie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej imienia i nazwiska osoby wnoszącej petycję
- Petycja składana w formie pisemnej powinna być podpisana przez podmiot wnoszący petycję lub przez osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję.
- Petycja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej może być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym oraz powinna zawierać także adres poczty elektronicznej podmiotu wnoszącego petycję.
-
Kiedy złożona przeze mnie petycja zostanie rozpatrzona?
Petycja powinna być rozpatrzona bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia jej złożenia
-
Jak wygląda proces rozpatrywania petycji?
Petycja po jej złożeniu podlega ocenie pod kątem formalnym – prawnym, po czym jest publikowana na stronie Biuletynu Informacji Publicznej oraz przesyłana do właściwej komórki organizacyjnej Urzędu w celu jej rozpatrzenia. Jeżeli petycja nie spełnia wszystkich wymogów określonych w ustawie adresat wzywa nadawcę do uzupełnienia lub wyjaśnienia treści petycji lub uzupełnienia jej załączników. Nadawca w ciągu 14 dni od zawiadomienia będzie mógł uzupełnić te dane. W przeciwnym razie petycja nie będzie rozpatrzona.