Wrocław nie zwalnia tempa

Made in Wroclaw 2020. Targi i konferencja online

Trzydniowa konferencja, wirtualne targi, 25 panelistów oraz 65 wystawców i ponad 30 tys. odwiedzin online. Tak można podsumować Made in Wroclaw 2020, święto wrocławskich innowacji i kreatywności, które odbyło się między 20 a 22 października 2020. W konferencji i targach każdy mógł uczestniczyć bezpłatnie.

Jarek Ratajczak 2020-10-23 21:22:28

W tym roku wirtualnie można było się przekonać, kto napędza Wrocław. Ci, którzy jeszcze nie mieli do tego okazji, mogą obejrzeć nagrania z konferencji i sceny targowej w Internecie.

Konferencja Made in Wroclaw po raz pierwszy trwała aż trzy dni. Każdy z nich dedykowany był konkretnemu, kluczowemu z perspektywy biznesu tematowi – pandemii, przemysłowi 4.0 oraz ekologii.

Made in Wroclaw 2020 w liczbach

Otwierając Made in Wroclaw 2020, Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia, zaznaczył, że to wydarzenie to okazja do rozmów i szukania rozwiązań dla mieszkańców Wrocławia, Polski, ale i całej Europy.

– Made in Wroclaw to święto wrocławskiej innowacji, kreatywności i przedsiębiorczości, które w tym roku odbywało się w wyjątkowym trudnym czasie, ale tym bardziej była to okazja do pokazania tego, jak wrocławskie firmy stawiły czoła pandemii, tak by nie zwalniać tempa rozwoju – mówi Magdalena Okulowska, prezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej

Pierwszy dzień konferencji – relacja

Pierwszy dzień konferencji był poświęcony temu, jak koronawirus zmienił nasz sposób postrzegania biznesu.

O wpływie pandemii na biznes

Pierwszego dnia prelegenci, wśród których byli reprezentanci firm 3M, 3M GSC Poland, Whirlpool Company Polska Sp. z o.o oraz SoDA – Software Development Association Poland, opowiedzieli o tym, jak przedsiębiorstwa radziły sobie z działalnością w okresie wybuchu pandemii, oraz o tym, jak dostosowały się do nowej rzeczywistości gospodarczej. Podjęli też próbę odpowiedzi na pytanie, jaki wpływ na przyszłość gospodarki będzie miała obecna sytuacja.

Konrad Weiske wiceprezes SoDA – Software Development Association Poland, współzałożyciel i prezes Spyrosoft S.A., odnosił się do przykładu branży IT, która notuje wzrost popytu na swoje produkty i usługi. Wspominanej szansy sektor może jednak nie wykorzystać m.in. przez brak dostępności odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów, którzy są potrzebni na rynku.

– Koronawirus i pandemia sprawiły, że gospodarka naszego regionu bardzo się zmieniła. Zmiana powoduje, że jest to olbrzymia szansa, którą niestety, jeśli nie podejmiemy pewnych kroków, możemy bardzo szybko zmarnować – mówił w trakcie swojego wystąpienia Konrad Weiske.

Panel dyskusyjny pt. „Walka z koronawirusem – nowa rzeczywistość, nowe sposoby działania’’

Pierwszy dzień konferencji to również panel dyskusyjny pt. „Walka z koronawirusem – nowa rzeczywistość, nowe sposoby działania’’, w którym wzięli udział eksperci z Schaeffler Global Services Europe, ITCorner, Industrias Alegre, JP Weber oraz Politechniki Wrocławskiej. W jego trakcie rozmawiano o wpływie pandemii na działanie różnych sektorów rynku.

Podkreślono, że wpłynęła ona na tempo zmian zachodzących w firmach i wymogła na nich powszechne zastosowanie metod, wcześniej uznawanych za innowacyjne. W trakcie panelu prof. dr hab. Marcin Drąg z Politechniki Wrocławskiej przedstawił też perspektywy naukowe wyjścia z pandemii.

Profesor podkreślił też, że kluczowe jest poszukiwanie leków panwirusowych, które będą skuteczne również w przypadku leczenia innych, przyszłych koronawirusów.

– Państwa, których społeczeństwa wykazują się dyscypliną w podejściu do zasad związanych z walką z koronawirusem, pomimo dużych skupisk ludzkich, są w stanie opanować rozprzestrzenianie się wirusa. My na chwilę obecną musimy wyciągnąć wnioski z tego, co działo się na wiosnę, i być może takie ponowne przestraszenie się tego koronawirusa jak to, co obecnie widzimy, powinno dać nam do myślenia – komentował w trakcie panelu prof. dr hab. Marcin Drąg z Politechniki Wrocławskiej

Drugi dzień konferencji – relacja

Tematem spotkania były kwestie związane z czwartą rewolucją przemysłową na Dolnym Śląsku

Czwarta rewolucja przemysłowa

Drugiego dnia Made in Wroclaw rozmawiano o inteligentnej robotyzacji, łańcuchach dostaw, cyfryzacji i czwartej rewolucji przemysłowej.

W roli prelegentów wystąpili przedstawiciele firm Fanuc Polska Sp. z o.o., GlobalLogic oraz ProxiGroup, które są liderami w swoich dziedzinach.

– Dzisiaj jesteśmy w dobie przemysłu 4.0, który oparty jest mocno na internecie rzeczy. Kluczową rolę odgrywa szybki przepływ informacji, nie tylko na linii człowiek-robot czy człowiek-maszyna, ale również pomiędzy tymi urządzeniami. Liczy się dziś to, jak bardzo elastyczna może być produkcja i jak szybko maszyny i urządzenia na produkcji same w sobie mogą się do zmian w produkcji dostosować, jak szybko mogą się wymieniać informacjami i co z tymi informacjami zrobią – wyjaśniał w trakcie prelekcji Mateusz Amroziński, specjalista ds. nowych projektów z Fanuc Polska Sp. z o.o.

Panel dyskusyjny pt. „Jak cyfryzacja wpływa na łańcuch dostaw w czasach pandemii?”

Odbył się również panel dyskusyjny pt. „Jak cyfryzacja wpływa na łańcuch dostaw w czasach pandemii?”. Uczestniczyli w nim specjaliści z ProxiGroup, Trans.eu Group S.A., Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Production Manager.

W rozmowach panelistów podkreślono, że pandemia przyspieszyła innowacyjne procesy w przemyśle. Wskazano, że jeszcze rok temu automatyzacja czy cyfryzacja były trendami, a dziś są koniecznością i codziennością, natomiast firmy przekonały się, że jest ona naprawdę efektywna.

Rozmawiano też o sytuacji w branży przemysłowej, logistycznej i transportowej w trakcie i po zakończeniu lockdownu. Wśród kwestii, na które zwrócono uwagę, był m.in. przepływ towarów.

– Uwolnienie firm po lockdownie spowodowało to, że firmy muszą nadrobić stracony czas, muszą wysłać więcej towarów, więcej komponentów, szczególnie jeśli popatrzymy na Europę Centralną, na Polskę – jesteśmy potężnym eksporterem towarów do Unii Europejskiej – komentował Marek Prószyński, Enterprise Sales & Partners Team Leader z Trans.eu Group S.A.

Trzeci dzień konferencji – relacja

Ostatniego dnia Made in Wroclaw 2020 rozmawiano o tym, czy ekologia i biznes mogą tworzyć synergiczne połączenie

Czy ekologia i biznes idą ze sobą w parze?

Ostatni dzień konferencji Made in Wroclaw 2020 poświęcony był dyskusji o relacji ekonomii i ekologii. Wśród prelegentów ostatniego dnia konferencji Made in Wroclaw 2020 znaleźli się przedstawiciele biznesu i nauki z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu oraz firm Giant Lazer i IKEA Industry Zbąszynek.

Prof. dr hab. Krzysztof Jajuga z Uniwersytetu Ekonomicznego podkreślił, że nauki ekonomiczne mają duże znaczenie dla zrównoważonego, trwałego rozwoju, który zaspokaja bieżące potrzeby bez zmniejszania możliwości zaspokajania potrzeb przyszłych pokoleń.

– Dla mnie najważniejszy sygnał z nauki ekonomii to nagroda Banku Szwecji im. Alfreda Nobla, przyznana w roku 2018 roku prof. Williamowi D. Nordhausowi, za wprowadzenie problemu zmian klimatycznych do długotrwałej analizy makroekonomicznej. Pokazano wpływ zmian klimatu na gospodarkę, a w konsekwencji na dobrobyt obywateli – komentował profesor.

VR w edukacji o ochronie środowiska

W trakcie konferencji poznaliśmy na przykładzie IKEI metody wprowadzania do biznesu pozytywnej zmiany dla klimatu. Giant Lazer przedstawił zaś sposoby wykorzystania VR m.in. w procesie edukacji o ochronie środowiska.

Konferencję Made in Wroclaw 2020 zamknął panel dyskusyjny pt. "Zrównoważony rozwój - lokalne działania, globalny wpływ", w którym wystąpili eksperci z MPWiK S.A., Ultimo S.A., IKEA Industry Zbąszynek oraz Centrum Technologicznego, Nokia. Podkreślono w jego trakcie, że zrównoważony rozwój zaczyna się od małych rzeczy, takich jak np. picie kranówki, zamiast wody butelkowanej, a kończy się na dużych inwestycjach wspierających środowisko.

– VR może być stosowany do budowania świadomości na temat zagadnień ekologicznych, próby rozwiązywania problemów ekologicznych przez to, że jesteśmy w stanie je zobaczyć na własne oczy, a nie tylko przeczytać o nich w książce. Technologia, ekonomia i ekologia zbiegają się w całość – opowiadał Jakub Korczyński, prezes zarządu Giant Lazer.

Tragi innowacji i kreatywności – relacja

Ostatniego dnia Made in Wroclaw odbyły się wirtualne targi, na których obecnych było ponad 60 wystawców. Były wśród nich wrocławskie startupy oraz liderzy biznesu i instytucje, które współtworzą miasto.

Konkursy i warsztaty online

W trakcie transmisji live z głównej sceny targowej prowadzący wydarzenie łączyli się na żywo z przedstawicielami firm, którzy opowiadali o swojej działalności, pokazywali firmowe showroomy i przedstawiali możliwości różnego typu współpracy, na które są otwarci. Toczyły się rozmowy o rozwoju, karierze zawodowej i wdrażaniu innowacji. Targi to jednak nie tylko to, co działo się na scenie głównej.

W specjalnie przygotowanej aplikacji uczestnicy Made in Wroclaw mogli brać udział w konkursach, matchmakingu i networkingu online. Warto dodać, że na zakończenie każdego dnia wydarzenia odbywały się interaktywne warsztaty Liberating Structures.

– Formuła nowoczesnego networkingu autorstwa Global Entrepreneurs pozwoliła uczestnikom na interaktywną wymianę informacji, wiedzy, kontaktów biznesowych oraz dobrą zabawę podczas wydarzenia. Podczas Made in Wroclaw online, każdy uczestnik mógł wziąć udział w sesji networkingu, zdobyć nowe znajomości oraz wymienić się kontaktami dzięki nowoczesnej aplikacji Meeting Application, z samego serca Wrocławia – skomentował Maciej Jarosz z Global Entrepreneurs.

Wrocław nie zwalnia tempa

Made in Wrocław odbyło się w wyjątkowym czasie, już po raz czwarty.

To, co mogliśmy zobaczyć, dzięki prelegentom, panelistom, partnerom i wystawcom Made in Wroclaw 2020, pokazało, że hasło, które wybraliśmy na tegorocznej edycji naszego wydarzenia „Nie zwalniamy tempa!” idealnie opisuje to, co dzieje się w naszym mieście. Cieszę się, że po raz kolejny pokazaliśmy, kto napędza Wrocław – podsumowała Magdalena Okulowska, prezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej.

Wydarzenie zostało zorganizowane przez Agencję Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej i Miasto Wrocław.

Partnerami Merytorycznymi Made in Wroclaw 2020 są: 3M, FANUC Polska, Whirlpool Company Polska Sp. z o.o., GlobalLogic, ITCorner, SoDA oraz MPWiK Wrocław, a patronat strategiczny nad wydarzeniem objęły Hays Poland, CBRE, mBank private banking oraz firma doradcza JP Weber.

Partnerami Made in Wroclaw 2020 są: Hala Stulecia, ZOO Wrocław, Aquapark Wrocław, SmartCity, Stadion Wrocław, Wrocławski Park Technologiczny, Port Lotniczy Wrocław, Space Wizzard i HOOF. Patronaty honorowe: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Politechnika Wrocławska, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna, Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa, American Chamber of Commerce i Uniwersytet Wrocławski..