#10yearschallenge – jak zmienił się Wrocław

Akcja #10yearschallenge w internecie bije rekordy popularności. Ludzie masowo pokazują jak wyglądali w 2009 roku i jak wyglądają teraz, po 10 latach. Postanowiliśmy sprawdzić na kilku przykładach, jak zmienił się Wrocław.

Janusz Krzeszowski 2019-01-25 10:47:05

To zaledwie 10 lat i aż trudno sobie wyobrazić, że w 2009 roku we Wrocławiu nie było jeszcze nowego terminalu lotniska, dworzec Wrocław Główny PKP był szary i obdrapany, na Gaj nie jeździły tramwaje, za to zdarzały się kursy autobusami Ikarus czy Jelcz, a klimatyzacja była ledwie w 30 autobusach MPK.

Zobaczcie na kilku przykładach, jak w tym czasie zmienił – i zmienia się nadal – Wrocław.

Stadion Olimpijski - zabytkowa arena w nowej odsłonie

10 lat tamu Stadion Olimpijski nie był jeszcze powodem do dumny. Na zabytkowym obiekcie przeprowadzano jedynie doraźne remonty. Stadion piłkarski znajdujący się na Olimpijskim od lat nie miał szans na mecz międzynarodowy, ponieważ nie spełniał nawet norm, których wymagano od krajowych boisk.

W 2015 roku rozpoczęła się całkowita przebudowa obiektu. Z ziemią zrównano zachodnie trybuny, w których miejscu powstały nowe – bliżej toru żużlowego i boiska. Całość w pełni zadaszona. Wschodnia strona została gruntownie odświeżona, a maszty oświetleniowe – odnowione. Na środku, powstało profesjonalne boisko do futbolu amerykańskiego.
Olimpijski był jedną z aren, na których rozgrywano międzynarodowe zawody The World Games 2017. Remont kosztował 124 mln zł.

Stadion Olimpijski fot. T. Walków, Janusz Krzeszowski

Teatr Capitol - zachwyca bryłą i wnętrzami

Teatr przeszedł ogromną metamorfozę. Jego przebudowa rozpoczęła się w 2011 roku i trwała dwa lata. Stary budynek został rozbudowany i zmodernizowany. Wnętrza wyposażono w najnowocześniejsze technologie. Teraz teatr muzyczny zachwyca swoją bryłą, imponuje wystrojem wnętrz i ogromną sceną.

Inwestycja kosztowała ponad 100 milionów złotych.

Teatr Capitol. (fot. Bartłomiej Sowa i teatr-capitol.pl)

Autobusy MPK - koniec ery Ikarusów

W 2009 roku MPK Wrocław rozpoczyna proces wycofywania najstarszych autobusów typu Jelcz, Ikarus. Trzon floty stanowią autobusy Volvo, we Wrocławiu pojawiają się też pierwsze Mercedesy Citaro. Jednak nie wszystkie pojazdy dostosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnych i tylko nieliczne mają klimatyzację.

Dzisiaj 100 procent wrocławskich autobusów ma wejścia niskopodłogowe, większość jest klimatyzowana. Trzon floty stanowią Mercedesy, Solarisy i MAN, którymi pasażerów wozi podwykonawca MPK firma ITS Michalczewski. MPK jest też w trakcie dostawy kolejnych nowych pojazdów.

Flota autobusów MPK. fot. MPK Wrocław 

Hydropolis - unikatowa metamorfoza zabytku techniki

Dziesięć lat temu nie istniało jeszcze unikatowe w skali kraju centrum wiedzy o wodzie Hydropolis, a zabytkowy, podziemny zbiornik na wodę pełnił swoją pierwotną funkcję.

Hydropolis zostało otwarte w grudniu 2015 roku.

To miejsce, w którym technologie multimedialne, interaktywne instalacje i modele służą ukazaniu z różnych fascynujących perspektyw wodę. Miejsce dobrze wpisało się już w mapę największych atrakcji turystycznych Wrocławia. Zostało też wielokrotnie docenione wygrywając liczne konkursy, m.in. National Geographic.

Hydropolis w 2009 i 2019 roku. fot. Hydropolis

Lotnisko Wrocław – doleciało do europejskiej ligi

W 2009 roku nowoczesny terminal, z którego teraz korzystamy z dumą mogliśmy oglądać jedynie na wizualizacjach. Do dyspozycji pasażerów jeszcze wtedy był stary i mało funkcjonalny budynek.

Nowy terminal pasażerski został otwarty na początku 2012 roku. Dzięki niemu Wrocław może oferować podróżnym zupełnie nową jakość obsługi docenianą już w całej Europie.

Na budowę terminalu i inwestycje infrastrukturalne wokół wrocławskie lotnisko przeznaczyło łącznie 380 milionów złotych. Port dalej się rozwija, inwestując z roku na rok w kolejne elementy, m.in. system nawigacji ILS CAT II.

Wnętrze starego i nowego terminala lotniska. fot. Airport Wrocław 

Dworzec Wrocław Główny – nowoczesny i funkcjonalny

Remont Dworca Głównego we Wrocławiu trwał ponad dwa lata. Odnowiony budynek został udostępniony podróżnym w 2012 roku.

Modernizacja zabytkowych wnętrz oraz przebudowa infrastruktury wokół dworca wyniosła go do europejskich standardów. Nowoczesny i funkcjonalny budynek skrywa w sobie prawdziwe perły sztuki i architektury. Funkcjonuje w nim od 2017 roku też niebanalna biblioteka, do dyspozycji są przestrzenie wystawowe.

Całkowity koszt inwestycji to około 398 milionów złotych.

Dworzec Wrocław Główny przed i po przebudowie. fot. fotopolska.eu i Janusz Krzeszowski

Ulica Bardzka - wjechał tramwaj

Dekadę temu pod koniec 2009 roku ruszała dopiero budowa trasy tramwajowej przez ul. Bardzką i dalej Świeradowską. Dopiero pod koniec 2010 roku kierowcy mogli już bez utrudnień jeździć po wyremontowanej Bardzkiej.

Gruntownie przebudowano tę drogę na odcinku od skrzyżowania z ul. Armii Krajowej do wiaduktu kolejowego. Zyskała chodniki i dodatkowe pasy ruchu, ale przede wszystkim pojechał po niej tramwaj.
Inwestycja, która składała się z kilku etapów pochłonęła około 130 mln zł. Wokół samej ulicy też sporo się zmieniło.

Skrzyżowanie ul. Bardziej i Armii Krajowej kiedyś i dzisiaj. fot. fotopolska.eu i Janusz Krzeszowski