Nr projektu. 225

Poprawa organizacji ruchu drogowego na skrzyżowani ulic Mickiewicza i Paderewskiego we Wrocławiu w celu podniesienia bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. [WBO. 2016]

Głosów: 322

Kategoria: drogowe

Budżet zweryfikowany: 100 000 zł

Status: Nie wybrany w głosowaniu

Próg budżetowy: do 250 000 zł

  • Projekt rejonowy
  • Próg budżetowy: do 250 tys. zł

Uzasadnienie

Skrzyżowanie ulic Mickiewicza i Paderewskiego we Wrocławiu jest miejscem szczególnie niebezpiecznym i w każdym miesiącu w miejscu tym dochodzi do kilkunastu wypadków także z ofiarami śmiertelnymi. Problem ten był już wielokrotnie poruszany przez mieszkańców, radę osiedla i prasę. Dysponuję fotografiami kilkudziesięciu wypadków z tego miejsca. Szczególne zagrożenie bierze się stąd ponieważ występuje w tym miejscu szczególne nagromadzenie czynników ryzyka. Skrzyżowanie to znajduje się na łagodnym łuku do którego prowadzą z obu stron długie proste odcinki drogi (ul. Mickiewicza), na których rozwijane są przez samochody ogromne prędkości, znacznie przekraczające prędkość dozwoloną. Dodatkowo w pobliżu znajdują się przystanki tramwajowe i autobusowe, do których dobiegają ludzie. Żeby dojść do przystanku tramwajowego od strony osiedla, trzeba przejść przez całą oś ulicy i jeszcze dodatkowo przez torowisko. Bardzo trudno jest wyjechanie z podporządkowanej ulicy Paderewskiego na ul. Mickiewicza, ponieważ ul. Mickiewicza jako główną samochody jadą bardzo szybko. Na obu ulicach jest ruch o dużym natężeniu. Jakby tego było mało, skrzyżowanie przecinają pod kątem tory tramwajowe, a tramwaje wyjeżdżają od strony parku zza pleców kierowców oczekujących na ul. Paderewskiego na zjazd na ul. Mickiewicza. Dodatkowo w miejscu tym przebiegają przez skrzyżowanie dwie ścieżki rowerowe. Jednak największe ryzyko, że wszystkich użytkowników drogi ponoszą piesi w tym licznie przechodzące przez ul. Mickiewicza w drodze do szkoły i na stadion dzieci. Niestety na tym przejściu często dochodzi do potrąceń.Te wszystkie czynniki ryzyka sprawiają, że skrzyżowanie to jest wyjątkowo niebezpieczne. Z moich obserwacji wynika, że jedno z najbardziej niebezpiecznych i statystyki policyjne to potwierdzają.

Komentarz UMW po I etapie weryfikacji:

Projekt został zweryfikowany negatywnie ze względu na koszt zadania przekraczający 1 000 000 PLN. Budowa sygnalizacji wymaga przebudowy skrzyżowania oraz objęcia sygnalizacją wszystkich wlotów i strumieni ruchu w tym również ulicy 9 maja.

Komentarz UMW po II etapie weryfikacji:

Projekt został zweryfikowany pozytywnie, ale na przejściu przez ul. Mickiewicza przy skrzyżowaniach z ulicami Paderewskiego i 9 Maja właściwe jest zastosowanie ochrony pieszych w formie azylu między pasami ruchu.
Z dotychczasowych realizacji wynika, że to rozwiązanie w przypadku jedno jezdniowych, dwupasmowych ulic jest bezpieczniejsze i bardziej komfortowe dla pieszych niż zastosowanie nadzoru sygnalizacji.
Przy przejściu z azylem piesi przed wejściem na jezdnię oczekują na zwolnienie się pasa ruchu z jednego kierunku (średni czas oczekiwania jest zdecydowanie krótszy niż przy przejściach bez azylu, a zwłaszcza z sygnalizacją), a ich uwaga jest skoncentrowana na najbliższym zagrożeniu. Gdy pieszy znajduje się już na azylu, kierowcy na drugim pasie ruchu najczęściej ustępują mu pierwszeństwa, by mógł opuścić przejście. Ponadto azyl na środku jezdni jest widoczny z daleka oraz wymusza odgięcie toru jazdy samochodów, co związane jest ze zmniejszeniem gotowości kierowców do przekraczania bezpiecznej prędkości.
W przypadku zastosowania nadzoru sygnalizacji przy wąskich, dwupasmowych jezdniach znajdujących się poza osygnalizowanymi skrzyżowaniami, gotowość pieszych do ignorowania sygnalizacji jest stosunkowo wysoka. Obserwujemy więcej wypadków z udziałem pieszych w przypadku przejść osygnalizowanych, niż na przejściach z azylami.
Kwota potrzebna na realizację zadania to 100 000 zł. Ostateczny zakres projektu zostanie ustalony na etapie opracowywania dokumentacji technicznej.

Lokalizacja

Osiedla: Zacisze-Zalesie-Szczytniki, Biskupin-Sępolno-Dąbie-Bartoszowice, Kowale, Strachocin-Swojczyce-Wojnów

Lokalizacja szczegółowa: Przejście dla pieszych przy skrzyżowaniu ulic Mickiewicza i Paderewskiego

Liczba głosów ogółem

To wartość przedstawiająca ogólną frekwencja podczas głosowania. Zawiera w sobie ważne głosy oddane poprzez internet oraz zgłoszone w formie papierowej.

322

Liczba głosów : internet - papier

Głosy można było oddawać w 2 formatach: poprzez internet oraz w formie papierowej. Głosy w formie papierowej były wprowadzane przez wyznaczonych pracowników UM Wrocław.

Internet 309
Papier 13

Płeć : kobiety - mężczyźni

Podział głosów oddanych przez mieszkanców według płci, obliczony na podstawie podawanych numerów PESEL.

Kobiety 184
Mężczyźni 138

Wiek głosujących

Podział głosów oddanych przez mieszkanców według grup wiekowych, obliczony na podstawie podawanych numerów PESEL.