Nr projektu. 298

Legalne Maliny - zakładanie sadów, jagodników, ogrodów użytkowych na terenach wrocławskich szkół i przedszkoli [WBO. 2022]

Kategoria: zieleń/rekreacja

Budżet zgłoszony: 3 000 000 zł

Status: Projekt nie bierze udziału w głosowaniu

Projekt ponadosiedlowy: do 3 000 000 zł

  • Projekt ponadosiedlowy
  • Lider projektu: Małgorzata Piszczek

Komentarz UMW po II etapie oceny:

Projekt został oceniony negatywnie, ponieważ żadna z dyrekcji wskazanych placówek oświatowych nie wyraziła zgody na realizację inwestycji na ich terenie. W związku z powyższym projekt nie spełnia kryterium określonego w § 2 ust. 2. pkt 2) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie.

Komentarz UMW po I etapie oceny:

Projekt został oceniony negatywnie ze względów formalnych. Opis projektu jest zbyt ogólny i nie pozwala na prawidłową ocenę i wycenę projektu. Lider powinien wskazać konkretne placówki edukacyjne, w których projekt miałby być realizowany. Tym samym projekt nie spełnia kryterium określonego w § 7 ust. 2 pkt 1) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie.

Opis projektu

Tereny przy szkołach zajmują ok. 200 ha powierzchni w mieście. Oprócz funkcji rekreacyjnej, sportowej, edukacyjnej i przyrodniczej mogą one pełnić rolę miejsc, w których uprawia się rośliny jadalne w różnym zakresie dostosowanym do możliwości i potrzeb. Legalne Maliny to szkolne sady, jagodniki, ogrody warzywne, food forest, ogrody permakultury, sadzenie roślin o owocach lubianych przez ptaki lub karmiących owady. Realizacja projektu może się wiązać z odbetonowaniem uszczelnionych powierzchni, zagospodarowaniem niewykorzystanych miejsc na terenie placówki, poprawą lokalnego mikroklimatu i wykorzystaniem wody opadowej. Niech szkolne i przedszkolne podwórka staną się żywymi ogrodami, pełnymi tajemnic przyrody i możliwości ich odkrywania!

Uzasadnienie projektu

Projekt jest ważny i potrzebny: ma na celu praktyczną edukację dzieci, młodzieży i społeczności dotyczącą produkcji żywności, uprawy gleby, skracania łańcuchów dostaw, zależności między organizmami żywymi oraz organizmami a warunkami ich życia. Ogrody użytkowe służą nie tylko uprawie jadalnych roślin, ale tworzeniu i zacieśnianiu więzi międzyludzkich i związków z przyrodniczym środowiskiem życia człowieka. Szczególne znaczenie ma długoterminowa i międzypokoleniowa edukacja przez działanie. Projekt sprzyja pogłębianiu wiedzy o otaczającym nas świecie na wielu płaszczyznach, budzi empatię dla przyrody, tworzy warunki dla zwiększania różnorodności biologicznej i wpisuje się w ideę zrównoważonego miasta. Legalne Maliny są dobre dla wszystkich!

Grupa beneficjentów projektu

uczniowie, nauczyciele, rodziny uczniów, lokalna społeczność (sąsiedzi szkoły, mieszkańcy osiedla), zwierzęta (bezkręgowce, ptaki, płazy, małe ssaki)

Szacunkowa liczba beneficjentów projektu

100000 osób

Elementy projektu

30 x prace badawcze dla danego terenu – analiza potrzeb i możliwości, opracowanie projektu edukacyjnego
30 x warsztaty dla uczestników projektu, opieka merytoryczna
30 x projekt z zakresu architektury krajobrazu
30 x prace związane z przygotowaniem terenu i uprawą gleby (komplet)
30 x prace i materiały związane z budową urządzeń retencji wody (komplet)
30 x prace i materiały związane z budową elementów małej architektury (komplet)
30 x prace i materiały związane z nasadzeniami (komplet)

Lokalizacja

Lokalizacja: projekt ponadosiedlowy

Lokalizacja szczegółowa: Fragmenty terenów przy placówkach edukacyjnych w różnych miejscach miasta spełniające warunki: ogrodzenie lub wydzielenie, osłona od ulic (może być stworzona w ramach projektu osłona zielona), dostęp do wody (może być gromadzona woda opadowa), nieskażona gleba nadająca się do uprawy roślin (lub wymiana gleby/odbetonowanie w ramach projektu), odpowiednie warunki oświetlenia, zainteresowana i chętna do współpracy społeczność, zapewnienie trwałości i rozwoju projektu po zakończeniu etapu realizacji.

Osiedle: Wrocław

Kontakt z liderem projektu