Nr projektu. 268

Kładka Maślicko-Rędzińska [WBO. 2022]

Kategoria: piesze/rowerowe

Budżet zgłoszony: 3 000 000 zł

Status: Projekt nie bierze udziału w głosowaniu

Projekt ponadosiedlowy: do 3 000 000 zł

  • Projekt ponadosiedlowy
  • Lider projektu: Ryszard Nowakowski

Komentarz UMW po II etapie oceny:

Projekt został oceniony negatywnie, ponieważ kładka przebiega przez teren, który nie należy do Gminy Wrocław. Tym samym projekt nie spełnia kryterium określonego w § 2 ust. 2 pkt 5) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie. Projekty o zbliżonym według Urzędu Miejskiego Wrocławia zakresie: 132, 268.

Komentarz UMW po I etapie oceny:

Projekt został oceniony negatywnie, ponieważ kładka przebiega przez teren, który nie należy do Gminy Wrocław. Tym samym projekt nie spełnia kryterium określonego w § 2 ust. 2 pkt 5) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie. Projekty o zbliżonym według Urzędu Miejskiego Wrocławia zakresie: 132, 268.

Opis projektu

Kładka zlokalizowana w pobliżu dawnej przeprawy promowej, której pozostałościami są dwa zjazdy do Odry: po stronie Lasu Rędzińskiego i Maślic (przy ujściu Ślęzy).
Optymalnym rozwiązaniem wydaje się kładka o lekkiej konstrukcji wiszącej o długości całkowitej ok. 212 m., z pylonami posadowionymi na przeciwległych polderach, z wiszącym przęsłem nurtowym (ok. 126 m.) i dwoma zjazdami: w kierunku miejsca biwakowego na skraju Lasu Rędzińskiego (długość ok. 35 m.) oraz do dawnej drogi dojazdowej do rzeki po stronie Maślic (ok. 51 m.).
Kładka powinna zapewniać swobodny dwukierunkowy ruch pieszo-rowerowy (szerokość nie mniej jak 3 m.), możliwość korzystania przez osoby niepełnosprawne oraz posiadać odpowiedni dla żeglugi prześwit nad rzeką.

Uzasadnienie projektu

Kładka połączyłaby w jedną całość dwa systemy dróg i szlaków pieszo-rowerowych położonych po stronie Maślic oraz Lasu Rędzińskiego, uwalniając od konieczności korzystania z Mostu Milenijnego, aby przedostać się na drugi brzeg, skracając drogę z obecnych ok. 11 km do nieco ponad 200 m. w miejscu proponowanej przeprawy.
W szczególności, kładka - jako ogniwo tras rowerowych przez Las Rędziński, wzdłuż Widawy oraz Psary dałaby dostęp do szlaku w kierunku Trzebnicy lub dalej wzdłuż Widawy i kanału przerzutowego Odra-Widawa umożliwiłaby dojazd do Bartoszowic, nad jezioro Bajkał oraz do szlaku Blue Velo.
Z kolei po stronie Maślic powstałby łatwy dostęp do długodystansowych tras po nadodrzańskich wałach do Brzegu Dolnego i dalej Szlakiem Odry.

Grupa beneficjentów projektu

Kładka służyć będzie mieszkańcom Kozanowa, Maślic, Pilczyc i innych części miasta, chcącym przedostać się na tereny wypoczynkowe położone po drugiej stronie rzeki, na północ od Mostu Milenijnego.

Szacunkowa liczba beneficjentów projektu

Beneficjentami będą przede wszystkim mieszkańcy pobliskich osiedli: Maślice (10 tys. osób), Kozanów-Pilczyce (30 tys.), Osobowice (3 tys.) i z pewnością także Śródmieścia (107 tys.).

Elementy projektu

1 x Przęsło nurtowe (ok. 126 m.)
1 x Zjazd w kierunku Lasu Rędzińskiego (ok. 35 m.)
1 x Zjazd w kierunku drogi dojazdowej po stronie Maślic (ok. 51 m.)
2 x Pylony
2 x Przyczółki

Lokalizacja

Lokalizacja: projekt ponadosiedlowy

Lokalizacja szczegółowa: Kładka - według propozycji - byłaby zlokalizowana w bezpośrednim sąsiedztwie dawnej przeprawy promowej Maślice-Las Rędziński (zaznaczonej na mapie z 1882 r. ), której zjazdy do rzeki są obecnie wykorzystywane do spławiania sprzętu pływającego. Zgodnie z przyjętym założeniem, od strony Lasu Rędzińskiego kładka powinna łączyć się z ul. Żużlowców, natomiast po stronie Maślic z ul. Rędzińską, czyli dawnymi drogami dojazdowymi do przeprawy promowej, w sposób niekolidujący z dostępem do rzeki przez zachowane zjazdy, jak również nie może ograniczać przepływu wód powodziowych przez poldery.

Osiedle: Osobowice-Rędzin, Maślice

Kontakt z liderem projektu