Nr projektu. 228

REKREACYJNA TRASA ROWEROWA WZDŁUŻ ZACHODNIEJ STRONY TORÓW KOLEJOWYCH, OD ISTNIEJĄCEJ TRASY PRZY OBWODNICY ŚRÓDMIEJSKIEJ DO MOSTU NAD WIDAWĄ [WBO. 2022]

Kategoria: piesze/rowerowe

Budżet zgłoszony: 2 999 000 zł

Status: Projekt nie bierze udziału w głosowaniu

Projekt ponadosiedlowy: do 3 000 000 zł

  • Projekt ponadosiedlowy
  • Lider projektu: Adam Winiarski

Komentarz UMW po II etapie oceny:

Projekt został oceniony negatywnie. Ścieżka planowana jest na terenie nieczynnych pól irygacyjnych. W większości są to użytki rolne III klasy, które wymagają płatnego odrolnienia. Wiąże się to z koniecznością wnoszenia corocznej opłaty oraz powoduje, że szacunkowy koszt inwestycji przekracza kwotę 3 000 000 zł. Tym samym projekt nie spełnia kryterium określonego w § 2 ust. 2 pkt 10), 14) oraz § 3 ust. 2 uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie.

Komentarz UMW po I etapie oceny:

Projekt został oceniony negatywnie. Ścieżka planowana jest na terenie nieczynnych pól irygacyjnych. W większości są to użytki rolne III klasy, które wymagają płatnego odrolnienia. Wiąże się to z koniecznością wnoszenia corocznej opłaty oraz powoduje, że szacunkowy koszt inwestycji przekracza kwotę 3 000 000 zł. Dodatkowo brak jest uzasadnienia dla budowy trasy jako połączenia komunikacyjnego, gdyż przebiega ona równolegle do nowej ścieżki rowerowej - ul. Pełczyńska, ul. Zajączkowska, ul. Pęgowska. Tym samym projekt nie spełnia kryterium określonego w § 2 ust. 2 pkt 6), 8), 10) oraz § 3 ust. 2 uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie.

Opis projektu

Proponowana trasa rowerowa planowana od (jej ciągu) w obwodnicy śródmiejskiej do granic Wrocławia (ok. 7 km) czyli do terenów nad rzeką Widawą, mogłaby być wykonana w konstrukcji grysu, miału kamiennego, ale nie wykluczając takich jak asfalt, kostka betonowa). Podłoże gruntowe dobrze się sprawdza na np. wale nadwidawskim od Widawy do Świniar. Aby umożliwić boczne połączenia można wykorzystać ulice przecinające tory kolejowe np. w ciągu ulicy Kaczeńcowej, Zapotocze, Dalimira i dwa przejazdy po obu stronach Widawy, a nawet na wprost ul. Kminkowej gdzie w przyszłości planowany jest węzeł komunikacyjny

Uzasadnienie projektu

Wrocław buduje trasy rowerowe, głównie w centrum miasta i na jego peryferiach, ale jak wspomniałem, są one głównie przy ulicach. Przejazdy rekreacyjne to coś innego, niż przemieszczanie się od punku A do punktu B, najczęściej wzdłuż ulic. Potrzeba trasy rekreacyjnej, która pozwoli wyjechać z miasta w obszar obecnie chroniony z ptactwem i zwierzyną, obszar cichy, zielony z miejscami do odpoczynku. Taki obszar spełnia wszelkie normy bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo oraz hałas jest bardzo istotny. Dodatkowy atut to wyjazd za Wrocław, dojazd do np. kąpieliska w Paniowicach oraz zamku w Urazie.

Grupa beneficjentów projektu

miasto Wrocław, mieszkańcy Wrocławia

Szacunkowa liczba beneficjentów projektu

wszyscy mieszkańcy Wrocławia i gmin okolicznych

Elementy projektu

1 x droga główna rowerowa (pieszo-rowerowa)
5 x mostki lub zarurowania nad ciekami wodnymi
6 x drogi poboczne pieszo-rowerowe
3 x place rekreacyjne i tablice edukacyjne
6 x ławki i pojemniki na śmieci

Lokalizacja

Lokalizacja: projekt ponadosiedlowy

Lokalizacja szczegółowa: zachodnia strona torów kolejowych w kierunku na Poznań - obejmująca osiedla: Osobowice, Lipa Piotrowska, Rędzin, Świniary Nr geodezyjne działek: 3, AM-13, obręb Osobowice, 1, 2/1, AM-11, obręb Osobowice; 1, 2, 3, 6, AM-4, obręb Osobowice, 2, AM-3, obręb Osobowice; 2, 3, 4, AM-36, obręb Rędzin; 5/3, 5/5, [8/1, 8/2, 8/3], AM-35, obręb Rędzin; 1, 2, 3, 4, 6, 7, AM-33, obręb Rędzin 2, 3, 4, 5, 6, 8, AM-32, obręb Rędzin; 1/4, 8/2, 9/6, 10, 14/1, 14/2, 18/3, 18/5, 20, 22, 26/2, 27/2, 28, 31, AM-23, obręb Świniary 14, AM-1, obręb Świniary

Osiedle: Osobowice-Rędzin, Świniary

Kontakt z liderem projektu