Nr projektu. 87

Udrożnienie skrzyżowania Skrajnej i Wałbrzyskiej korkującego całą Klecinę [WBO. 2021]

Kategoria: drogowe

Budżet zgłoszony: 500 000 zł

Status: Projekt nie bierze udziału w głosowaniu

Projekt osiedlowy: do 750 000 zł

  • Projekt osiedlowy
  • Lider projektu: Witold Hrycyk

Komentarz UMW po II etapie oceny:

Projekt został oceniony negatywnie. Zatoka autobusowa generowałaby opóźnienia autobusów poprzez konieczność zjazdu do zatoki oraz przez oczekiwanie na możliwość ponownego włączenia się do ruchu. Dodatkowo auta, które ominą stojący w zatoce autobus wydłużą jego drogę do skrzyżowania powodując kolejne opóźnienia. Autobus zatrzymujący się na pasie ruchu w sposób naturalny uspokaja ruch, zwiększając bezpieczeństwo oraz ułatwiając wyjazd z ul. Skrajnej i skręt w lewo z ul. Wałbrzyskiej. Chwilowe wstrzymanie ruchu przez autobus ułatwia również pokonanie przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów przez ul. Wałbrzyska przy pętli tramwajowej. Dodatkowo w celu budowy zatoki, konieczne byłoby przesunięcie chodnika w głąb parku, co oznaczałoby konieczność wycinki drzew i likwidacji części zieleni. Ze względu na geometrię skrzyżowania ul Wałbrzyskiej z ul. Skrajną nie ma możliwości odsunięcia przejazdu dla rowerzystów i przejścia dla pieszych przez wlot ul. Skrajnej. "Standardy projektowe i wykonawcze dla infrastruktury rowerowej województwa Dolnośląskiego" nie dopuszczają odgięć drogi dla rowerów bezpośrednio przed przejazdami dla rowerzystów. Ponieważ odgięcie takie uniemożliwia nadjeżdżającemu rowerzyście obserwację samochodów skręcających z ul. Wałbrzyskiej. Dodatkowo tak poprowadzona geometria drogi dla rowerów może sugerować kierowcy, że rowerzysta ma zamiar jechać w głąb ul. Skrajnej, co w konsekwencji może powodować niebezpieczne sytuacje. Projekt, który mógłby powodować opóźnienia komunikacji zbiorowej i zmniejszający bezpieczeństwo ruchu rowerowego jest sprzeczny z obowiązującą we Wrocławiu Wrocławską Polityką Mobilności, a wiec nie spełnia kryterium § 2 ust. 2 pkt 3) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie.

Komentarz UMW po I etapie oceny:

Projekt został oceniony negatywnie. Zatoka autobusowa generowałaby opóźnienia autobusów poprzez konieczność zjazdu do zatoki oraz przez oczekiwanie na możliwość ponownego włączenia się do ruchu. Dodatkowo auta, które ominą stojący w zatoce autobus wydłużą jego drogę do skrzyżowania powodując kolejne opóźnienia. Autobus zatrzymujący się na pasie ruchu w sposób naturalny uspokaja ruch, zwiększając bezpieczeństwo oraz ułatwiając wyjazd z ul. Skrajnej i skręt w lewo z ul. Wałbrzyskiej. Chwilowe wstrzymanie ruchu przez autobus ułatwia również pokonanie przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów przez ul. Wałbrzyska przy pętli tramwajowej. Dodatkowo w celu budowy zatoki, konieczne byłoby przesunięcie chodnika w głąb parku, co oznaczałoby konieczność wycinki drzew i likwidacji części zieleni. Ze względu na geometrię skrzyżowania ul Wałbrzyskiej z ul. Skrajną nie ma możliwości odsunięcia przejazdu dla rowerzystów i przejścia dla pieszych przez wlot ul. Skrajnej. "Standardy projektowe i wykonawcze dla infrastruktury rowerowej województwa Dolnośląskiego" nie dopuszczają odgięć drogi dla rowerów bezpośrednio przed przejazdami dla rowerzystów. Ponieważ odgięcie takie uniemożliwia nadjeżdżającemu rowerzyście obserwację samochodów skręcających z ul. Wałbrzyskiej. Dodatkowo tak poprowadzona geometria drogi dla rowerów może sugerować kierowcy, że rowerzysta ma zamiar jechać w głąb ul. Skrajnej, co w konsekwencji może powodować niebezpieczne sytuacje. Projekt, który mógłby powodować opóźnienia komunikacji zbiorowej i zmniejszający bezpieczeństwo ruchu rowerowego jest sprzeczny z obowiązującą we Wrocławiu Wrocławską Polityką Mobilności, a wiec nie spełnia kryterium § 2 ust. 2 pkt 3) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie.

Opis projektu

Projekt przewiduje radykalną poprawę sytuacji komunikacyjnej na osiedlu Klecina przez wybudowanie jednej zatoczki autobusowej przy Parku Klecińskim i przesunięcie przejścia dla pieszych przez ulicę Skrajną o 5 m w głąb ulicy, aby auto skręcające z Wałbrzyskiej w Skrajną nie blokowało całego ruchu na osiedlu.

Uzasadnienie projektu

Każdy, kto jeździ przez osiedle Klecina, wie, jak monstrualne są tam korki. Korki te obejmują całe osiedle do skrzyżowania ul. Skrajnej i Wałbrzyskiej przy Parku Klecińskim, później korek znika. Za powstawanie tych zatorów odpowiadają 2 czynniki: 1. Brak zatoki autobusowej przy Parku Klecińskim w stronę miasta - zatrzymujący się autobus zatrzymuje ruch kilkuset aut stojących na Wałbrzyskiej, na rondzie, na Karmelkowej, Czekoladowej i Zabrodzkiej. 2. Przejście dla pieszych dosunięte do ul. Wałbrzyskiej powoduje, że każdy samochód skręcający w Skrajną i przepuszczający pieszych też zatrzymuje ruch na całym osiedlu. Przejście należy przesunąć o 5 m w głąb, by auto mogło się schować i nie tamować ruchu aut jadących w Krzycką i Przyjaźni.

Grupa beneficjentów projektu

Wszyscy mieszkańcy osiedla Klecina i osoby przejeżdżające przez to osiedle.

Szacunkowa liczba beneficjentów projektu

Przynajmniej kilkanaście tysięcy osób.

Elementy projektu

1 x Budowa zatoki autobusowej na Wałbrzyskiej przy Parku Klecińskim w stronę Krzyckiej.
1 x Przesunięcie przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego o 5 m w głąb ul. Skrajnej

Lokalizacja

Lokalizacja: projekt osiedlowy

Lokalizacja szczegółowa: brak.

Osiedle: Klecina, Krzyki-Partynice

Kontakt z liderem projektu