Nr projektu. 52

Operacja odkupianie [WBO. 2021]

Kategoria: inne

Budżet zgłoszony: 50 000 zł

Status: Projekt nie bierze udziału w głosowaniu

Projekt osiedlowy: do 750 000 zł

  • Projekt osiedlowy
  • Lider projektu: Alicja Piękoś

Komentarz UMW po II etapie oceny:

Projekt został oceniony negatywnie, ponieważ przewiduje lokalizacje stu nośników reklamowych, których ustawienie w staromiejskim centrum stoi w sprzeczności z zapisami uchwały Nr LVI/1465/14 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 10.04.2014 r. w sprawie utworzenia parku kulturowego „Stare Miasto”, zgodnie z którą obszar centrum Wrocławia został otoczony szczególną ochroną. Natomiast poza parkiem kulturowym na razie nie ma takich obostrzeń, z opisu wynika, że jest to projekt osiedlowy zlokalizowany na Starym Mieście, dlatego do pozytywnej oceny powinien mieć zmieniona lokalizację. Zakres projektu nie spełnia w tej chwili kryterium określonego w § 2 ust. 2 pkt 1) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie.

Komentarz UMW po I etapie oceny:

Projekt został oceniony negatywnie, ponieważ przewiduje lokalizacje stu nośników reklamowych, których ustawienie w staromiejskim centrum stoi w sprzeczności z zapisami uchwały Nr LVI/1465/14 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 10.04.2014 r. w sprawie utworzenia parku kulturowego „Stare Miasto”, zgodnie z którą obszar centrum Wrocławia został otoczony szczególną ochroną. Natomiast poza parkiem kulturowym na razie nie ma takich obostrzeń, z opisu wynika, że jest to projekt osiedlowy zlokalizowany na Starym Mieście, dlatego do pozytywnej oceny powinien mieć zmieniona lokalizację. Zakres projektu nie spełnia w tej chwili kryterium określonego w § 2 ust. 2 pkt 1) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie.

Opis projektu

Dystrybutory z workami na psie odchody to ogromna inwestycja, a także dodatkowy obowiązek uzupełniania zapasów. Do tego dochodzi problem z kradzieżami woreczków przez mieszkańców. Nadzór straży miejskiej również nie cieszy się dużą skutecznością.
Projekt zakłada przypomnienie mieszkańcom Wrocławia o ich obowiązku sprzątania po swoich psach, odchodząc od wcześniejszych form zachęty. Nawiązując współpracę z lokalnymi grafikami i graficzkami, tematyczne plakaty znajdą się nie tylko w galerii Szewska Pasja, ale również bezpośrednio na najbardziej zanieczyszczonych trawnikach w Śródmieściu. Miejsce przeprowadzenia projektu umotywowane jest zwiększoną anonimowością mieszkańców, spowodowaną liczbą turystów odwiedzających centrum miasta.

Uzasadnienie projektu

Według danych GUSu w 2016 roku liczba psów w Polsce wynosiła 7,1 mln. Opiekunowie dbając o swoich czworonożnych przyjaciół, zaniedbują otoczenie i znajdujące się w śródmieściu nieliczne tereny zielone. Celem projektu jest nie tylko uczynienie naszego otoczenia miłym wizualnie. Według badań naukowych 1 gram psich odchodów może zawierać nawet 23 miliony bakterii, w tym chorób takich jak salmonella. Ryzyko zarażenia się wzrasta poprzez przenoszenie odchodów na butach czy innych częściach ubioru. Psie nieczystości mogą przynosić katastrofalne skutki dla lokalnych rzek czy stawów, ale również dla wody pitnej. Gdy odchody są pozostawiane na glebie przez długi czas, ulewy rozcieńczają je, przenosząc zanieczyszczenia do lokalnych źródeł wody.

Grupa beneficjentów projektu

Odbiorcami projektu będą mieszkańcy Śródmieścia oraz odwiedzający miasto turyści.

Szacunkowa liczba beneficjentów projektu

Szacunkowa liczba odbiorców wynosi około 100 tysięcy mieszkańców Śródmieścia, a także napływający turyści i wrocławianie z innych części miasta.

Elementy projektu

5 x Plakaty zachęcające do sprzątania psich odchodów do galerii na ulicy Szewskiej
100 x Konstrukcje pod plakaty na okolicznych terenach zielonych
100 x Plakaty do stojaków na terenach zielonych

Lokalizacja

Lokalizacja: projekt osiedlowy

Lokalizacja szczegółowa: brak.

Osiedle: Stare Miasto

Kontakt z liderem projektu