Nr projektu. 260

Widoczne i bezpieczne przejścia dla pieszych. [WBO. 2021]

Kategoria: piesze/rowerowe

Budżet zgłoszony: 55 000 zł

Status: Projekt nie bierze udziału w głosowaniu

Projekt osiedlowy: do 750 000 zł

  • Projekt osiedlowy
  • Lider projektu: Szymon Nowak

Komentarz UMW po II etapie oceny:

Projekt został oceniony negatywnie. Na skrzyżowaniu ul. Glinianej i Łódzkiej jedynym racjonalnym i bezpiecznym rozwiązaniem (miejsce nie jest bezpiecznym dla przekraczania jedni ze względu na łuki) byłaby budowa przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną. Taka zmiana organizacji ruchu to inwestycja, która wymaga nie tylko zmiany samego oznakowania poziomego i pionowego, ale także korekty układu drogowego, ze względu na parametry techniczne i zagospodarowanie pasa drogowego. Z uwagi na duże koszty takiej korekty organizacji ruchu, inwestycja przekracza założony budżet projektu. Ponadto zagospodarowanie pasa drogowego uniemożliwia wyposażenia przejścia w azyl dla pieszych, które zdecydowanie poprawiłoby warunki przekraczania jezdni. W pozostałych lokalizacjach obowiązuje strefa ograniczenia ruchu tempo 30. W strefach ruchu uspokojonego zasadniczo nie wyznacza się przejść dla pieszych, ponieważ zasadne jest pozostawienie pieszym dużej swobody w wyborze miejsca przechodzenia przez jezdnię. Można zaprojektować i wykonać sugerowane miejsca przekroczenia drogi, które ułatwiają przekroczenia jezdni, jednak wydaje się, że istnieją lepsze narzędzia do rozwiązania zdiagnozowanego problemu. Kluczowe jest w tym wypadku porządkowanie parkowania; tak aby możliwe i bezpieczne było przekraczanie jezdni w dowolnym miejscu, a piesi i kierowcy nie mieli ograniczonej widoczności. W tym momencie realizacja byłaby sprzeczna z § 2 ust. 2 pkt 8) i 10) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie.

Komentarz UMW po I etapie oceny:

Projekt został oceniony negatywnie. Na skrzyżowaniu ul. Glinianej i Łódzkiej jedynym racjonalnym i bezpiecznym rozwiązaniem (miejsce nie jest bezpiecznym dla przekraczania jedni ze względu na łuki) byłaby budowa przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną. Taka zmiana organizacji ruchu to inwestycja, która wymaga nie tylko zmiany samego oznakowania poziomego i pionowego, ale także korekty układu drogowego, ze względu na parametry techniczne i zagospodarowanie pasa drogowego. Z uwagi na duże koszty takiej korekty organizacji ruchu, inwestycja przekracza założony budżet projektu. Ponadto zagospodarowanie pasa drogowego uniemożliwia wyposażenia przejścia w azyl dla pieszych, które zdecydowanie poprawiłoby warunki przekraczania jezdni. W pozostałych lokalizacjach obowiązuje strefa ograniczenia ruchu tempo 30. W strefach ruchu uspokojonego zasadniczo nie wyznacza się przejść dla pieszych, ponieważ zasadne jest pozostawienie pieszym dużej swobody w wyborze miejsca przechodzenia przez jezdnię. Można zaprojektować i wykonać sugerowane miejsca przekroczenia drogi, które ułatwiają przekroczenia jezdni, jednak wydaje się, że istnieją lepsze narzędzia do rozwiązania zdiagnozowanego problemu. Kluczowe jest w tym wypadku porządkowanie parkowania; tak aby możliwe i bezpieczne było przekraczanie jezdni w dowolnym miejscu, a piesi i kierowcy nie mieli ograniczonej widoczności. W tym momencie realizacja byłaby sprzeczna z § 2 ust. 2 pkt 8) i 10) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie.

Opis projektu

Proponuję wprowadzenie (lub uporządkowanie) prawidłowego oznakowania przejść dla pieszych w dzielnicach w centrum miasta.

Uzasadnienie projektu

Nieprzestrzeganie zdroworozsądkowych zasad współżycia społecznego (parkowanie gdzie popadnie) oraz nadmierna ilość parkowanych bądź gdzie samochodów powoduje, że prawidłowe poruszanie się chodnikami jest momentami bardzo utrudnione a czasami wręcz niemożliwe (szczególnie np. z wózkiem czy z większymi zakupami). Również bezpieczne i zgodne z przepisami przejście przez ulicę stanowi duże wyzwanie.
Uważam więc, że wprowadzenie oznakowania przejść dla pieszych ułatwiłoby wszystkim użytkownikom pasa drogowego właściwe z niego korzystanie a w razie łamania przepisów uzasadnione karanie łobuzów.

Grupa beneficjentów projektu

Wszyscy piesi.

Szacunkowa liczba beneficjentów projektu

Wyjściowo ok. 22 000 osób. To mieszkańcy osiedla Huby - czyli tam gdzie zwróciłem uwagę na występujący problem.

Elementy projektu

1 x podniesienie bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów i kierowców
1 x oznakowanie poziome przejść dla pieszych
1 x oznakowanie pionowe przejść dla pieszych

Lokalizacja

Lokalizacja: projekt osiedlowy

Lokalizacja szczegółowa: Jako mieszkańcowi osiedla Huby problem nieoznakowanych przejść dla pieszych jest mi najbardziej znany właśnie tutaj. Ale spacerując dużo po Wrocławiu zauważyłem, że takich miejsc jest całkiem sporo.

Osiedle: Huby

Kontakt z liderem projektu