Nr projektu. 195

Bezpieczna ulica Kiełczowska - progi zwalniające przeciw wypadkom [WBO. 2021]

Kategoria: piesze/rowerowe

Budżet zgłoszony: 750 000 zł

Status: Projekt nie bierze udziału w głosowaniu

Projekt osiedlowy: do 750 000 zł

  • Projekt osiedlowy

Komentarz UMW po II etapie oceny:

Projekt został oceniony negatywnie, ponieważ jego szacunkowy koszt przekracza kwotę 750 000 zł, a z opisu projektu nie wynika jego ponadosiedlowy charakter, nie może więc trafić do puli ponadosiedlowej. Sama budowa chodnika przy wskazanym fragmencie ul. Kiełczowskiej jest szacowana na 750 000 zł. W ulicy Kiełczowskiej i Bierutowskiej zamiast progów zwalniających powinny być zastosowane azyle dla pieszych. Pełnią one podstawową funkcję w sieci drogowej miasta oraz przenoszą duże natężenia pojazdów. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, progi zwalniające można stosować wyłącznie w tych miejscach, w których konieczne jest ograniczenie prędkości pojazdów, a inne metody nie mogą być stosowane lub ich skuteczność jest niewystarczająca. Na wnioskowanych ulicach właściwa byłaby poprawa bezpieczeństwa pieszych poprzez wyposażenie przejść dla pieszych w azyle.
Tym samym realizacja projektu w obecnym kształcie byłaby sprzeczna z § 2 ust. 2 pkt 8) i 10) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie.

Komentarz UMW po I etapie oceny:

Projekt został oceniony negatywnie, ponieważ jego szacunkowy koszt przekracza kwotę 750 000 zł, a z opisu projektu nie wynika jego ponadosiedlowy charakter, nie może więc trafić do puli ponadosiedlowej. Sama budowa chodnika przy wskazanym fragmencie ul. Kiełczowskiej jest szacowana na 750 000 zł. W ulicy Kiełczowskiej i Bierutowskiej zamiast progów zwalniających powinny być zastosowane azyle dla pieszych. Pełnią one podstawową funkcję w sieci drogowej miasta oraz przenoszą duże natężenia pojazdów. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, progi zwalniające można stosować wyłącznie w tych miejscach, w których konieczne jest ograniczenie prędkości pojazdów, a inne metody nie mogą być stosowane lub ich skuteczność jest niewystarczająca. Na wnioskowanych ulicach właściwa byłaby poprawa bezpieczeństwa pieszych poprzez wyposażenie przejść dla pieszych w azyle.
Tym samym realizacja projektu w obecnym kształcie byłaby sprzeczna z § 2 ust. 2 pkt 8) i 10) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie.

Opis projektu

Ulica Kiełczowska to jedna z głównych ulic Psiego Pola, położona tuż przy blokach zamieszkanych przez dużą ilość mieszkańców. Jednocześnie ulica stanowi dojazd do osiedla oraz dla wsi położonych za granicą Wrocławia. W ostatnich latach dochodziło tu do wypadków z udziałem pieszych, w tym niestety śmiertelnych. Mimo, że wielu pieszych w tym dzieci i starszych korzysta z ulicy, nie można jej zamknąć dla aut. Aby pogodzić interesy kierowców i pieszych, trzeba uspokoić ruch i zadbać, by nie można było tędy pędzić. W tym celu proponujemy montaż progów zwalniających (tzw. berlińskie), który zmusi auta do zwolnienia, ale nie będzie uciążliwa dla pasażerów autobusów. Poza tym projekt to dobudowa brakujących chodników w rejonie przystanków.

Uzasadnienie projektu

Projekt pozwoli uspokoić ruch, zmniejszyć prędkość pojazdów i zapobiec śmiertelnym wypadkom, które przy niższych prędkościach dają pieszym znacznie większe szanse na przeżycie. Progi berlińskie spowodują spowolnienie aut osobowych, jednocześnie ze względu na szerszy rozstaw kół nie będą uciążliwe dla pasażerów autobusów. Dzięki temu ulica będzie bezpieczniejsza, szczególnie dla okolicznych dzieci i seniorów. Jednocześnie nie będzie konieczne zamykanie drogi dla samochodów, co byłoby dużą uciążliwością dla innych grup mieszkańców.

Grupa beneficjentów projektu

Mieszkańcy osiedla Psie Pole, w szczególności bloków przy Litewskiej, Bierutowskiej i Kiełczowskiej.

Szacunkowa liczba beneficjentów projektu

13000 mieszkańców terenów przy Kiełczowskiej, Bierutowskiej i Litewskiej

Elementy projektu

21 x montaż progów zwalniających przed 10 przejściami dla pieszych na Kiełczowskiej (odcinek Bierutowska-Żmudzka)
2 x montaż progów zwalniających przed 1 przejściem dla pieszych na Bierutowskiej przy Lidlu
1 x budowa chodnika po północnej stronie Kiełczowskiej od przystanku "Poleska" do Inflanckiej (160 m)

Lokalizacja

Lokalizacja: projekt osiedlowy

Lokalizacja szczegółowa: brak.

Osiedle: Psie Pole-Zawidawie

Kontakt z liderem projektu