Nr projektu. 148
Tramwaj do dworca w Leśnicy [WBO. 2020]
Kategoria: komunikacja zbiorowa
Budżet zgłoszony: 2 000 000 zł
Status: Projekt nie bierze udziału w głosowaniu
Projekt ponadosiedlowy: do 2 000 000 zł
- Projekt ponadosiedlowy
Komentarz UMW po II etapie oceny:
Projekt został oceniony negatywnie, ponieważ wnioskowany przebieg trasy przebiega przez działkę, która nie należy do Gminy Wrocław oraz negatywnie, ponieważ szacunkowy koszt realizacji projektu przekracza maksymalną wartość dla zadań WBO 2020, tj. 2 000 000 zł. Tym samym projekt nie spełnia kryterium określonego w § 2 ust. 2. pkt 5) i 10) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Ponadto proponowana trasa wiąże się z wycinką kilkunastu drzew, co jest sprzeczne z przyjętą polityką Gminy Wrocław ws. zieleni w mieście. Tym samym projekt nie spełnia kryterium określonego w § 2 ust. 2. pkt 3) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego.
Komentarz UMW po I etapie oceny:
Projekt został oceniony negatywnie, ponieważ wnioskowany przebieg trasy przebiega przez działkę, która nie należy do Gminy Wrocław oraz negatywnie, ponieważ szacunkowy koszt realizacji projektu przekracza maksymalną wartość dla zadań WBO. Tym samym projekt nie spełnia kryterium określonego w § 2 ust. 2. pkt 5) i 10) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego.
Ponadto proponowana trasa wiąże się z wycinką kilkunastu drzew, co jest sprzeczne z przyjętą polityką Gminy Wrocław ws. zieleni w mieście. Tym samym projekt nie spełnia kryterium określonego w § 2 ust. 2. pkt 3) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego.
Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie.
Opis projektu
Wybudowanie brakującego fragm. linii między pętlą „Leśnica”, a dworcem kolejowym. Projekt w 5 wariantach - wybór zależny od pozyskania do dyspozycji działki PKP, nr 41/5 (trójkąt Trzmielowicka –Rubczaka-tory). Na niej pętla tramwajowa, autobusowa i parking („A”). „B-E” w przypadku nie pozyskania dz. PKP. „B”: zakończenie krańcówką (jak na Gaju, tabor dwukierunkowy). „C”: powrót przez dz. miejską nr 34/2. „D”: powrót przez skwer (dz. nr 32). „E”: powrót przez Rubczaka i dz. miejską nr 11/5 (koło bloków; odcinki jednotorowe). Wydłużenie linii „zachęca” do likwidacji starej pętli. Torowiska w większości w jezdniach (bez zajęcia chodników). Rozwieszenie sieci do kamienic (nie „zaśmiecanie” zbędnymi słupami i nie podrażanie). Min. 3 przystanki.
Uzasadnienie projektu
Ułatwienie i przyspieszenie przesiadania się (perony-przystanek). To i wspólny bilet zachęcą m.in. Stabłowiczan i Złotniczan do korzystania z pociągu do centrum. Osoby spoza miasta zachęci do przesiadki w Leśnicy (do zach. osiedli). Wpływ na całe miasto: 1) ograniczenie korków, 2) odciążenie linii 3, 10 i 20 poza os. Leśnica. Lokalnie tramwaj dojeżdżający tylko do rogatek osiedla już od dawna nie spełnia potrzeb (np. pieszo pętla-os. TBS: min. 10 minut). Autobusy jeżdżą rzadziej od tramwaju - częściej wybierane jest dojście piesze. Do tego skłania układ Leśnicy (większość handlu i usług w rejonie skrzyż. Średzkiej i Trzmielowickiej. Wydłużenie linii zracjonalizuje sposób poruszania się pieszo po Leśnicy i „przybliży” ją czasowo do centrum.
Grupa beneficjentów projektu
Wszyscy korzystający z komunikacji miejskiej i pociągów na zachodnich osiedlach i w centrum oraz przyjeżdżający spoza Wrocławia.
Szacunkowa liczba beneficjentów projektu
300.000
Elementy projektu
1 x Torowisko
1 x Pętla lub krańcówka
3 x Przystanki
1 x Budynek dla motorniczych + kiosk
3 x Wiaty rowerowe
1 x Parking
6 x Tablice DIP miejskie
1 x Tablica DIP kolejowa
Lokalizacja
Lokalizacja: projekt ponadosiedlowy
Lokalizacja szczegółowa: brak.
Osiedle: Leśnica