Nr projektu. 140
Próg zwalniający generujący prąd elektryczny. [WBO. 2020]
Kategoria: drogowe
Budżet zgłoszony: 100 000 zł
Status: Projekt nie bierze udziału w głosowaniu
Projekt ponadosiedlowy: do 2 000 000 zł
- Projekt ponadosiedlowy
Komentarz UMW po II etapie oceny:
Projekt został oceniony negatywnie. Projekt zakłada montaż 5 progów zwalniających na osiedlu Gaj i Huby na wyjazdach np. z marketów, stacji benzynowych, osiedli, tam gdzie potrzebne obniżenie prędkości. Wskazane w projekcie lokalizacje nie należą do Gminy Wrocław. Tym samym projekt nie spełnia kryterium określonego w § 2 ust. 2. pkt 5) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Ponadto projekt nie kwalifikuje się do zadań w ramach projektów WBO z następujących powodów:
1. Nie ma dostępnych na rynku producentów i dostawców rozwiązań progów zwalniających, które generowałyby energię elektryczną i mogłyby posłużyć jako źródło energii (bez względu, na jakie potrzeby wykorzystywanej).
2. Inną sprawą jest zakładany zwrot kosztów z pozyskanej energii. Zgodnie z prawami fizyki energię, którą można wykorzystać do generowania energii elektrycznej, jest energią potencjalną grawitacji, w danym przypadku pojazdu znajdującego się w ruchu drogowym. Wartość tej energii można wyliczyć ze wzoru Ep=mgh, gdzie Ep – energia potencjalna [J], m – masa np. pojazdu [kg], g – przyśpieszenie ziemskie [m/s2], h – wysokość [m].
W celu uogólnienia obliczeń przyjęto: średnią masę pojazdu - 1 500 kg, przyśpieszenie ziemskie - 10 m/s2, wysokość progu zwalniającego - 0,1 m. W wyniku obliczeń, wartość energii, którą można by użyć do generowania energii elektrycznej podczas przejazdu takiego pojazdu wynosi 1 500 J ≈ 0,42 W. Wobec powyższego, aby uzyskać 1 kWh energii elektrycznej, przy założeniu 15 % strat energii na jej przetworzenie (sprężyna powrotna, straty mechaniczne, straty na falowniku), po progu zwalniającym musiałoby przejechać ok. 2 000 pojazdów. Można stwierdzić, że średni zysk wyniósłby 0,6 zł/dzień, i to jedynie w dni powszednie. Reasumując: instalacja takiego progu w okresie użytkowania nie pokryłaby kosztów jego wytworzenia i montażu, co więcej nie pokryłaby kosztów jego utrzymania, a nawet kosztów rozliczeń energii z jej odbiorcą. Tym samym projekt nie spełnia kryteriów określonych w § 2 ust. 2. pkt 6) i 8) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego.
Komentarz UMW po I etapie oceny:
Projekt został oceniony negatywnie. Projekt zakłada montaż 5 progów zwalniających na osiedlu Gaj i Huby na wyjazdach np. z marketów, stacji benzynowych, osiedli, tam gdzie potrzebne obniżenie prędkości. Wskazane w projekcie lokalizacje nie należą do Gminy Wrocław. Tym samym projekt nie spełnia kryterium określonego w § 2 ust. 2. pkt 5) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego.
Ponadto projekt nie kwalifikuje się do zadań w ramach projektów WBO z następujących powodów:
1. Nie ma dostępnych na rynku producentów i dostawców rozwiązań progów zwalniających, które generowałyby energię elektryczną i mogłyby posłużyć jako źródło energii (bez względu, na jakie potrzeby wykorzystywanej).
2. Inną sprawą jest zakładany zwrot kosztów z pozyskanej energii. Zgodnie z prawami fizyki energię, którą można wykorzystać do generowania energii elektrycznej, jest energią potencjalną grawitacji, w danym przypadku pojazdu znajdującego się w ruchu drogowym. Wartość tej energii można wyliczyć ze wzoru Ep=mgh, gdzie Ep – energia potencjalna [J], m – masa np. pojazdu [kg], g – przyśpieszenie ziemskie [m/s2], h – wysokość [m].
W celu uogólnienia obliczeń przyjęto: średnią masę pojazdu - 1 500 kg, przyśpieszenie ziemskie - 10 m/s2, wysokość progu zwalniającego - 0,1 m. W wyniku obliczeń, wartość energii, którą można by użyć do generowania energii elektrycznej podczas przejazdu takiego pojazdu wynosi 1 500 J ≈ 0,42 W. Wobec powyższego, aby uzyskać 1 kWh energii elektrycznej, przy założeniu 15 % strat energii na jej przetworzenie (sprężyna powrotna, straty mechaniczne, straty na falowniku), po progu zwalniającym musiałoby przejechać ok. 2 000 pojazdów. Można stwierdzić, że średni zysk wyniósłby 0,6 zł/dzień, i to jedynie w dni powszednie. Reasumując: instalacja takiego progu w okresie użytkowania nie pokryłaby kosztów jego wytworzenia i montażu, co więcej nie pokryłaby kosztów jego utrzymania, a nawet kosztów rozliczeń energii z jej odbiorcą.
Tym samym projekt nie spełnia kryteriów określonych w § 2 ust. 2. pkt 6) i 8) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego.
Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie.
Opis projektu
Urządzenie odzyskuje prąd z samochodów, które najeżdżają na próg zwalniający mojego projektu
Uzasadnienie projektu
Czysta Energia, zwrot kosztów. Innowacyjne miasto. Pierwsze na świecie.
Grupa beneficjentów projektu
700 000 Wszyscy Wrocławianie... mniej smogu czysta energia. Czyste ogrzewanie, czyste oświetlenie.
Szacunkowa liczba beneficjentów projektu
100 000 Projekt dla 5 urządzeń. Jeśli się sprawdzą nie będzie problemu z producentem.
Elementy projektu
1 x Próg zwalniający
1 x Urządzenie przenoszące napęd
1 x Generator prądu oraz falownik
Lokalizacja
Lokalizacja: projekt ponadosiedlowy
Lokalizacja szczegółowa: Wszędzie tam gdzie jest duże natężenie ruchu w mieście i potrzebna jest energia. Tj wyjazdy w marketów. ze stacji paliw z osiedli. itp. a jednocześnie jest tam potrzebne obniżenie prędkości
Osiedle: Gaj, Huby