Nr projektu. 423

Opracowanie koncepcji zmian w organizacji komunikacji miejskiej we Wrocławiu kładąc nacisk na szybkość dojazdu do centrum miasta z każdego miejsca Wrocławia [WBO. 2019]

Kategoria: komunikacja zbiorowa

Budżet zgłoszony: 2 000 000 zł

Status: Projekt nie bierze udziału w głosowaniu

Projekt ponadosiedlowy: do 2 000 000 zł

  • Projekt ponadosiedlowy

Komentarz UMW po II etapie oceny:

Projekt został oceniony negatywnie ze względów formalnych - § 7 ust. 2. pkt 1) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Lider nie wskazał precyzyjnej lokalizacji inwestycji. Projekt zbyt ogólny. Wymaga uszczegółowienia.

Komentarz UMW po I etapie oceny:

Projekt został oceniony negatywnie ze względów formalnych - § 7 ust. 2. pkt 1) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Lider nie wskazał precyzyjnej lokalizacji inwestycji. Projekt jest zbyt ogólny. Wymaga uszczegółowienia.
Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie.

Opis projektu

Ideą projektu jest opracowanie koncepcji, która nieco zrewolucjonizuje komunikację miejską we Wrocławiu.
Wydaje się, że dzisiejsze założenie, że autobus komunikacji miejskiej powinien zatrzymywać się na każdym przystanku (przez co traci sporo czasu) jest błędne.
Jeśli mamy przykładowo 3 przystanki jeden za drugim, to zamiast puszczać trzy wolne autobusy zatrzymujące się na każdym z tych przystanku puśćmy trzy szybsze autobusy - czyli takie zatrzymujące się tylko na jednym z nich (każdy kolejny autobus na innym przystanku). Czas dojazdu do celu zmniejszy się a autobusy dalej pokryją tę samą trasę.

Uzasadnienie projektu

Nie chodzi o to aby kazać ludziom chodzić dalej do przystanków. Chodzi o to aby umożliwić ludziom szybkie dostanie się do centrum, nawet kosztem tego, że będę miał mniej autobusów odjeżdżających z przystanku pod moim domem. Chodzi również o to, żeby dostać się do centrum autobusem w czasie porównywalnym do tego w jakim robimy to samochodami. Tylko wtedy możemy przekonać kierowców samochodów do korzystania z takiej komunikacji miejskiej.
Aby tak się mogło stać autobusy nie mogą zatrzymywać się na każdym przystanku autobusowym. Im dalej od centrum tym powinny się zatrzymywać rzadziej.
Należałoby podzielić Wrocław na strefy i ustalić, że z każdej z tych stref pasażer autobusu powinien dostać się do centrum w podobnym czasie jak samochód.

Grupa beneficjentów projektu

Beneficjentami byliby wszyscy pasażerowie korzystający z komunikacji miejskiej we Wrocławiu + osoby które dziś z niej nie korzystają z tego względu, że autobusy jeżdżą bardzo, bardzo wolno (długo).

Szacunkowa liczba beneficjentów projektu

Kilkadziesiąt/kilkaset tysięcy osób zamieszkałych we Wrocławiu.

Elementy projektu

1 x Przeprowadzenie dyskusji w temacie wykonalności projektu
1 x Opracowanie kompleksowych założeń projektu
1 x Wstępne oszacowanie kosztów projektu
1 x Przygotowanie planu wdrożenia projektu
1 x Przygotowanie zmian infrastruktury drogowej/wydzielenie dodatkowych pasów ruchu dla autobusów
1 x Przygotowanie planu uruchomienia pierwszych linii autobusów działających w oparciu o nowe zasady
1 x Oszacowanie liczby zakupu nowych autobusów/zatrudnienia nowych kierowców
1 x Opracowanie koncepcji uruchomienia kampanii informacyjnej skierowanej do mieszkańców Wrocławia

Lokalizacja

Lokalizacja: projekt ponadosiedlowy

Lokalizacja szczegółowa: Cały Wrocław

Osiedle: Wrocław

Kontakt z liderem projektu