Nr projektu. 241
Park Doświadczeń dla małych i dużych [WBO. 2019]
Kategoria: place zabaw
Budżet zweryfikowany: 750 000 zł
Status: Nie wybrany w głosowaniu
Projekt osiedlowy: do 750 000 zł
- Projekt osiedlowy
- Lider projektu:
Komentarz UMW po II etapie oceny:
Projekt został oceniony pozytywnie w zakresie wskazanym w formularzu poprawkowym z zaznaczeniem, że proponowane urządzenia muzycznego placu zabaw zostaną dobrane na etapie sporządzania dokumentacji projektowej, uwzględniając opinię mieszkańców pobliskich budynków. Szacunkowy koszt realizacji wynosi 750 000 zł. Ostateczny zakres projektu zostanie ustalony z Liderem na etapie sporządzania dokumentacji projektowej.
Komentarz UMW po I etapie oceny:
Projekt został oceniony pozytywnie z wyłączeniem budowy ogrodzenia - nie spełnia kryterium ogólnodostępności określonego w § 2 ust. 2. pkt 7) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego.
Szacunkowy koszt realizacji wynosi 750 000 zł. Ostateczny zakres projektu zostanie ustalony z Liderem na etapie sporządzania dokumentacji projektowej.
Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie.
Opis projektu
Na zielonym terenie wokół Przedszkola nr 106 chcemy stworzyć ogólnodostępny, edukacyjny Park Doświadczeń dla małych i dużych składający się z 12 interaktywnych i certyfikowanych urządzeń. Projekt zakłada stworzenie trzech tematycznych stref: Muzyki, Nauki i Optyki. Jest to rodzaj całorocznego, plenerowego muzeum nauki pod chmurką, w którym wszystkiego można dotknąć, uruchomić i samodzielnie przeprowadzić eksperymenty. Są to urządzenia, które poprzez zabawę pozwalają poznać podstawowe prawa przyrody i nauki.
W skład Strefy Muzyki wejdą takie elementy jak bębny i wieloelementowy panel muzyczny.
Drugą strefą będzie Strefa Nauki, a w niej eko-kuchnia, wir wodny, eko-memory, głuchy telefon, film animowany, peryskop i rury deszczowe.
Trzecią strefą będzie Strefa Optyki, złożona z takich urządzeń jak: pisanie lustrzane, bliźniacze lustra i naukowy Hex.
Każde urządzenie jest wyposażone w tabliczkę informacyjną z opisem działania danego eksponatu.
Uzasadnienie projektu
Celem projektu jest zachęcenie dzieci i młodzieży do mądrej zabawy na świeżym powietrzu. Wychodząc naprzeciw potrzebom integracji społecznej i coraz większym skutkom spędzania czasu młodzieży przed komputerami, chcielibyśmy stworzyć kreatywną, a przy tym innowacyjną przestrzeń zieloną nie tylko dla podopiecznych naszego przedszkola, ale również dla wszystkich mieszkańców. Wybrane urządzenia mają za zadanie przekazywanie wiedzy poprzez zabawę, dzięki czemu dzieci i młodzież chętniej zgłębią tajniki nauki.
Przestrzeń stanie się nie tylko miejscem spotkań mieszkańców, ale również rodzinną atrakcją turystyczną miasta. Park Doświadczeń będzie dostosowany do osób w różnym wieku (od kilkulatków do seniorów) oraz do osób z niepełnosprawnością ruchową. Nawet osoby niewidome, często wykluczone z tego typy atrakcji, znajdą tu przestrzeń dla siebie i będą mogły skorzystać z urządzeń dźwiękowych w Strefie Muzyki.
Opis urządzeń w 3 tematycznych strefach:
Strefa Muzyki:
a) bębny (Bębny to idealne instrumenty do rozpoczęcia eksperymentowania z muzyką. Pozwalają w twórczy sposób spożytkować dziecięca energię, a tym samym ćwiczyć koordynację ruchową, skupienie i słuch. Zabawa na muzycznych placach zabaw jest świetnym testem zdolności muzycznych, a także inspiracją do dalszej nauki gry na instrumentach. Gra na bębnach jest również jednym z najpopularniejszych rodzajów muzykowania, który skutecznie stymuluje poczucie rytmu i tempa, a tym samym daje mnóstwo radości)
b) panel muzyczny (Wrażliwość muzyczna powinna być kształtowana od najmłodszych lat, gdyż muzyka rozwija wiele umiejętności: logiczne myślenie, uważne słuchanie i integrację wszystkich zmysłów. Dowiedziono, że muzyka aktywizuje do pracy obie półkule mózgowe i umożliwia im stan równowagi. Ćwiczy także małą motorykę dłoni oraz precyzję. Wpływa na rozwój emocjonalno-społeczny, a dzięki wielu instrumentom w naszym panelu muzycznym dzieci mają okazję poćwiczyć współpracę w grupie i komunikację)
Strefa Nauki:
a) eko- memory (Eko-Memory to jedna z najbardziej popularnych gier, która pomaga ćwiczyć pamięć i koncentrację. Wspiera kojarzenie faktów, a nasza autorska wersja łączy zabawę z wiedzą o przyrodzie i ekologii. Gra doskonale stymuluje psycho-ruchowo i stanowi mądrą rozrywkę zarówno dla dziecka, jak i dorosłego)
b) głuchy telefon (Gra w głuchy telefon doskonali umiejętności komunikacyjne, zbliża uczestników gry i w praktyczny sposób pokazuje dzieciom, jak zmienia się informacja przetworzona przez wiele osób. Głuchy telefon jest również doskonałą zabawą integrującą)
c) wir wodny (Urządzenie w praktyczny i efektowny sposób dostarcza wiedzy na temat zachodzących w przyrodzie zjawisk fizycznych. Angażuje psychoruchowo i jest doskonałym narzędziem dydaktycznym do wyjaśnienia powszechnego zjawiska, jakim są wiry, a także inspiruje do dalszego eksplorowania świata nauki)
d) eko-kuchnia (zabawa w gotowanie to jedna z najbardziej ulubionych dziecięcych zabaw. Naśladowanie czynności dorosłych i wcielanie się w role to ważny etap w rozwoju społecznym dziecka. Dzieci uczą się opowiadania historii, a wymyślanie nowych potraw sprzyja naturalnemu rozwijaniu kreatywności. Urządzenie uczy najmłodszych, że do zabawy nie potrzeba gotowych zabawek, czasem wystarczą liście, trawa i kamienie, by stworzyć imitację najlepszej uczty kulinarnej! Dzięki dużym gabarytom Eko-Kuchni dzieci mają szansę na interakcję z rówieśnikami, jednocześnie ucząc się współpracy, podziału zadań i rozwiązywania konfliktów. Urządzenie rozwija także zdolności manualne i motorykę dłoni)
e) film animowany (Urządzenie animujące z pewnością zaintryguje najmłodszego użytkownika, a przy tym w prosty sposób wyjaśni dawne zasady tworzenia filmów animowanych. Urządzenie wspomaga kreatywność, angażuje i inspiruje do tworzenia własnych animacji, które można wykonać również w warunkach domowych)
f) peryskop (Peryskop to bardzo popularne narzędzie, stosowane w dawnych czasach w łodziach podwodnych, czołgach i wozach bojowych. Zabawa z nim to okazja do zdobycia wiedzy na temat dawnych wynalazków, a także poszerza wiedzę z zakresu fizyki. Urządzenie inspiruje dziecko do obserwacji przyrody i świata oraz trenuje koncentrację uwagi. Dzięki urządzeniu dziecko uczy się, że można zobaczyć coś, co nie jest w zasięgu naszego wzroku)
g) rury deszczowe (Dziecko bada świat wszystkimi zmysłami, a zmysł słuchu pełni jedną z najistotniejszych ról w jego prawidłowym rozwoju. Dźwięki kształtują pamięć aktywną, stymulują funkcje słuchowe, wpływają na podzielność uwagi, rozwijają umiejętności poznawcze i twórcze. Rury deszczowe są prostym i zarazem fascynującym urządzeniem, które pozwala dziecku w ciekawy sposób eksperymentować z dźwiękiem)
Strefa Optyki:
a) naukowy Hex (Urządzenie naukowy Hex jest wspaniałą bazą do przeprowadzania eksperymentów, a jednocześnie fascynująca zabawą z iluzjami i zagadkami optycznymi. Urządzenie angażuje wzrok, stymuluje umysł i wzmacnia percepcję. Rodzicom i opiekunom może posłużyć jako baza do wyjaśnienia przyczyn powstawania złudzeń optycznych. Naukowy Hex składa się z kilku atrakcyjnych urządzeń, które zapewnią najmłodszym użytkownikom świetną zabawę)
b) pisanie lustrzane (Pisanie lustrzane to niezwykle wciągająca i rozwijająca zabawa, która jest skutecznym sposobem treningu koncentracji i opanowania. Każdy ruch długopisu odbywa się w odwrotnym kierunku i dlatego czynność ta mocno angażuje obie półkule mózgowe dziecka)
c) bliźniacze lustra (Gra z własnym odbiciem to ciekawa zabawa, ale też sposób na ćwiczenie zmysłu obserwacji i wyobraźni przestrzennej u dziecka. Naukowe wyjaśnienie działania tego urządzenia sprawia, że dzieci zaczynają widzieć w przyrodzie prawa fizyki)
Grupa beneficjentów projektu
Park Doświadczeń będzie dostosowany zarówno do dzieci, młodzieży i osób starszych. Miejsce doświadczeń będzie dostosowane do osób niepełnosprawnych ruchowo.
Szacunkowa liczba beneficjentów projektu
Osiedle zamieszkuje blisko 94 487 osób i tak naprawdę tyle osób może korzystać z Parku Doświadczeń.
Elementy projektu
1. Urządzenia edukacyjne (naukowy Hex, pisanie lustrzane, bębny, panel muzyczny, głuchy telefon, eko-kuchnia, eko-memory, wir wodny, bliźniacze lustra, film animowany, peryskop, rury deszczowe) 12
2. Transport oraz montaż urządzeń 1
3. Przeglądy gwarancyjne wykonywane co roku przez producenta(3 lata) 3
4.Tabliczka informacyjna + tabliczka z regulaminem 13
Lokalizacja
Lokalizacja: projekt osiedlowy
Lokalizacja szczegółowa: brak.
Osiedle: Psie Pole-Zawidawie
Liczba głosów ogółem
To wartość przedstawiająca ogólną frekwencja podczas głosowania. Zawiera w sobie ważne głosy oddane poprzez internet oraz zgłoszone w formie papierowej.

Liczba głosów
Głosy można było oddawać w 2 formatach: poprzez internet oraz w formie papierowej. Głosy w formie papierowej były wprowadzane przez wyznaczonych pracowników UM Wrocław.


Płeć : kobiety - mężczyźni
Podział głosów oddanych przez mieszkanców według płci, obliczony na podstawie podawanych numerów PESEL.


Wiek głosujących
Podział głosów oddanych przez mieszkanców według grup wiekowych, obliczony na podstawie podawanych numerów PESEL.