Nr projektu. 241

Park Doświadczeń dla małych i dużych [WBO. 2019]

Głosów: 256

Kategoria: place zabaw

Budżet zweryfikowany: 750 000 zł

Status: Nie wybrany w głosowaniu

Projekt osiedlowy: do 750 000 zł

  • Projekt osiedlowy
  • Lider projektu:

Komentarz UMW po II etapie oceny:

Projekt został oceniony pozytywnie w zakresie wskazanym w formularzu poprawkowym z zaznaczeniem, że proponowane urządzenia muzycznego placu zabaw zostaną dobrane na etapie sporządzania dokumentacji projektowej, uwzględniając opinię mieszkańców pobliskich budynków. Szacunkowy koszt realizacji wynosi 750 000 zł. Ostateczny zakres projektu zostanie ustalony z Liderem na etapie sporządzania dokumentacji projektowej.

Komentarz UMW po I etapie oceny:

Projekt został oceniony pozytywnie z wyłączeniem budowy ogrodzenia - nie spełnia kryterium ogólnodostępności określonego w § 2 ust. 2. pkt 7) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego.
Szacunkowy koszt realizacji wynosi 750 000 zł. Ostateczny zakres projektu zostanie ustalony z Liderem na etapie sporządzania dokumentacji projektowej.
Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie.

Opis projektu

Na zielonym terenie wokół Przedszkola nr 106 chcemy stworzyć ogólnodostępny, edukacyjny Park Doświadczeń dla małych i dużych składający się z 12 interaktywnych i certyfikowanych urządzeń. Projekt zakłada stworzenie trzech tematycznych stref: Muzyki, Nauki i Optyki. Jest to rodzaj całorocznego, plenerowego muzeum nauki pod chmurką, w którym wszystkiego można dotknąć, uruchomić i samodzielnie przeprowadzić eksperymenty. Są to urządzenia, które poprzez zabawę pozwalają poznać podstawowe prawa przyrody i nauki.
W skład Strefy Muzyki wejdą takie elementy jak bębny i wieloelementowy panel muzyczny.
Drugą strefą będzie Strefa Nauki, a w niej eko-kuchnia, wir wodny, eko-memory, głuchy telefon, film animowany, peryskop i rury deszczowe.
Trzecią strefą będzie Strefa Optyki, złożona z takich urządzeń jak: pisanie lustrzane, bliźniacze lustra i naukowy Hex.
Każde urządzenie jest wyposażone w tabliczkę informacyjną z opisem działania danego eksponatu.

Uzasadnienie projektu

Celem projektu jest zachęcenie dzieci i młodzieży do mądrej zabawy na świeżym powietrzu. Wychodząc naprzeciw potrzebom integracji społecznej i coraz większym skutkom spędzania czasu młodzieży przed komputerami, chcielibyśmy stworzyć kreatywną, a przy tym innowacyjną przestrzeń zieloną nie tylko dla podopiecznych naszego przedszkola, ale również dla wszystkich mieszkańców. Wybrane urządzenia mają za zadanie przekazywanie wiedzy poprzez zabawę, dzięki czemu dzieci i młodzież chętniej zgłębią tajniki nauki.
Przestrzeń stanie się nie tylko miejscem spotkań mieszkańców, ale również rodzinną atrakcją turystyczną miasta. Park Doświadczeń będzie dostosowany do osób w różnym wieku (od kilkulatków do seniorów) oraz do osób z niepełnosprawnością ruchową. Nawet osoby niewidome, często wykluczone z tego typy atrakcji, znajdą tu przestrzeń dla siebie i będą mogły skorzystać z urządzeń dźwiękowych w Strefie Muzyki.
Opis urządzeń w 3 tematycznych strefach:
Strefa Muzyki:
a) bębny (Bębny to idealne instrumenty do rozpoczęcia eksperymentowania z muzyką. Pozwalają w twórczy sposób spożytkować dziecięca energię, a tym samym ćwiczyć koordynację ruchową, skupienie i słuch. Zabawa na muzycznych placach zabaw jest świetnym testem zdolności muzycznych, a także inspiracją do dalszej nauki gry na instrumentach. Gra na bębnach jest również jednym z najpopularniejszych rodzajów muzykowania, który skutecznie stymuluje poczucie rytmu i tempa, a tym samym daje mnóstwo radości)
b) panel muzyczny (Wrażliwość muzyczna powinna być kształtowana od najmłodszych lat, gdyż muzyka rozwija wiele umiejętności: logiczne myślenie, uważne słuchanie i integrację wszystkich zmysłów. Dowiedziono, że muzyka aktywizuje do pracy obie półkule mózgowe i umożliwia im stan równowagi. Ćwiczy także małą motorykę dłoni oraz precyzję. Wpływa na rozwój emocjonalno-społeczny, a dzięki wielu instrumentom w naszym panelu muzycznym dzieci mają okazję poćwiczyć współpracę w grupie i komunikację)
Strefa Nauki:
a) eko- memory (Eko-Memory to jedna z najbardziej popularnych gier, która pomaga ćwiczyć pamięć i koncentrację. Wspiera kojarzenie faktów, a nasza autorska wersja łączy zabawę z wiedzą o przyrodzie i ekologii. Gra doskonale stymuluje psycho-ruchowo i stanowi mądrą rozrywkę zarówno dla dziecka, jak i dorosłego)
b) głuchy telefon (Gra w głuchy telefon doskonali umiejętności komunikacyjne, zbliża uczestników gry i w praktyczny sposób pokazuje dzieciom, jak zmienia się informacja przetworzona przez wiele osób. Głuchy telefon jest również doskonałą zabawą integrującą)
c) wir wodny (Urządzenie w praktyczny i efektowny sposób dostarcza wiedzy na temat zachodzących w przyrodzie zjawisk fizycznych. Angażuje psychoruchowo i jest doskonałym narzędziem dydaktycznym do wyjaśnienia powszechnego zjawiska, jakim są wiry, a także inspiruje do dalszego eksplorowania świata nauki)

d) eko-kuchnia (zabawa w gotowanie to jedna z najbardziej ulubionych dziecięcych zabaw. Naśladowanie czynności dorosłych i wcielanie się w role to ważny etap w rozwoju społecznym dziecka. Dzieci uczą się opowiadania historii, a wymyślanie nowych potraw sprzyja naturalnemu rozwijaniu kreatywności. Urządzenie uczy najmłodszych, że do zabawy nie potrzeba gotowych zabawek, czasem wystarczą liście, trawa i kamienie, by stworzyć imitację najlepszej uczty kulinarnej! Dzięki dużym gabarytom Eko-Kuchni dzieci mają szansę na interakcję z rówieśnikami, jednocześnie ucząc się współpracy, podziału zadań i rozwiązywania konfliktów. Urządzenie rozwija także zdolności manualne i motorykę dłoni)
e) film animowany (Urządzenie animujące z pewnością zaintryguje najmłodszego użytkownika, a przy tym w prosty sposób wyjaśni dawne zasady tworzenia filmów animowanych. Urządzenie wspomaga kreatywność, angażuje i inspiruje do tworzenia własnych animacji, które można wykonać również w warunkach domowych)
f) peryskop (Peryskop to bardzo popularne narzędzie, stosowane w dawnych czasach w łodziach podwodnych, czołgach i wozach bojowych. Zabawa z nim to okazja do zdobycia wiedzy na temat dawnych wynalazków, a także poszerza wiedzę z zakresu fizyki. Urządzenie inspiruje dziecko do obserwacji przyrody i świata oraz trenuje koncentrację uwagi. Dzięki urządzeniu dziecko uczy się, że można zobaczyć coś, co nie jest w zasięgu naszego wzroku)
g) rury deszczowe (Dziecko bada świat wszystkimi zmysłami, a zmysł słuchu pełni jedną z najistotniejszych ról w jego prawidłowym rozwoju. Dźwięki kształtują pamięć aktywną, stymulują funkcje słuchowe, wpływają na podzielność uwagi, rozwijają umiejętności poznawcze i twórcze. Rury deszczowe są prostym i zarazem fascynującym urządzeniem, które pozwala dziecku w ciekawy sposób eksperymentować z dźwiękiem)
Strefa Optyki:
a) naukowy Hex (Urządzenie naukowy Hex jest wspaniałą bazą do przeprowadzania eksperymentów, a jednocześnie fascynująca zabawą z iluzjami i zagadkami optycznymi. Urządzenie angażuje wzrok, stymuluje umysł i wzmacnia percepcję. Rodzicom i opiekunom może posłużyć jako baza do wyjaśnienia przyczyn powstawania złudzeń optycznych. Naukowy Hex składa się z kilku atrakcyjnych urządzeń, które zapewnią najmłodszym użytkownikom świetną zabawę)
b) pisanie lustrzane (Pisanie lustrzane to niezwykle wciągająca i rozwijająca zabawa, która jest skutecznym sposobem treningu koncentracji i opanowania. Każdy ruch długopisu odbywa się w odwrotnym kierunku i dlatego czynność ta mocno angażuje obie półkule mózgowe dziecka)

c) bliźniacze lustra (Gra z własnym odbiciem to ciekawa zabawa, ale też sposób na ćwiczenie zmysłu obserwacji i wyobraźni przestrzennej u dziecka. Naukowe wyjaśnienie działania tego urządzenia sprawia, że dzieci zaczynają widzieć w przyrodzie prawa fizyki)

Grupa beneficjentów projektu

Park Doświadczeń będzie dostosowany zarówno do dzieci, młodzieży i osób starszych. Miejsce doświadczeń będzie dostosowane do osób niepełnosprawnych ruchowo.

Szacunkowa liczba beneficjentów projektu

Osiedle zamieszkuje blisko 94 487 osób i tak naprawdę tyle osób może korzystać z Parku Doświadczeń.

Elementy projektu

1. Urządzenia edukacyjne (naukowy Hex, pisanie lustrzane, bębny, panel muzyczny, głuchy telefon, eko-kuchnia, eko-memory, wir wodny, bliźniacze lustra, film animowany, peryskop, rury deszczowe) 12
2. Transport oraz montaż urządzeń 1
3. Przeglądy gwarancyjne wykonywane co roku przez producenta(3 lata) 3
4.Tabliczka informacyjna + tabliczka z regulaminem 13

Lokalizacja

Lokalizacja: projekt osiedlowy

Lokalizacja szczegółowa: brak.

Osiedle: Psie Pole-Zawidawie

Liczba głosów ogółem

To wartość przedstawiająca ogólną frekwencja podczas głosowania. Zawiera w sobie ważne głosy oddane poprzez internet oraz zgłoszone w formie papierowej.

256

Liczba głosów

Głosy można było oddawać w 2 formatach: poprzez internet oraz w formie papierowej. Głosy w formie papierowej były wprowadzane przez wyznaczonych pracowników UM Wrocław.

Internet 256
Papier 0

Płeć : kobiety - mężczyźni

Podział głosów oddanych przez mieszkanców według płci, obliczony na podstawie podawanych numerów PESEL.

Kobiety 146
Mężczyźni 110

Wiek głosujących

Podział głosów oddanych przez mieszkanców według grup wiekowych, obliczony na podstawie podawanych numerów PESEL.