Nr projektu. 80

Park Linearny Wrocław Fabryczna - adaptacja nieczynnej bocznicy kolejowej przy ul. Fabrycznej w ciąg pieszo-parkowy o długości 1 km jako kontynuacja rewitalizowania obszarów dawnego Pafawagu. [WBO. 2018]

Kategoria: zieleń/rekreacja

Budżet zgłoszony: 1 000 000 zł

Status: Projekt nie bierze udziału w głosowaniu

Projekt ogólnomiejski: do 1 000 000 zł

  • Projekt ogólnomiejski
  • Lider projektu:

Komentarz UMW po II etapie weryfikacji - ostateczny:

Projekt został zweryfikowany negatywnie. Pomimo, iż pomysł jest bardzo ciekawy to jego realizacja w ramach WBO jest niemożliwa z uwagi na bardzo zróżnicowane własności działek, z których większość nie jest własnością Gminy Wrocław oraz z uwagi na koszty przekraczające maksymalną kwotę WBO.

Komentarz UMW po I etapie weryfikacji:

Projekt został zweryfikowany negatywnie. Pomimo, iż pomysł jest bardzo ciekawy to jego realizacja w ramach WBO jest niemożliwa z uwagi na bardzo zróżnicowane własności działek, z kórych większość nie jest własnością Gminy Wrocław oraz z uwagi na koszty przekraczające maksymalną kwotę WBO.

Uzasadnienie

Obszar terenów dawnego Pafawagu to ponad 100ha miasta o wyjątkowo bogatej historii. Odkąd swoją działalność w XIX w. rozpoczął Zakład Budowy Maszyn działające w tym obszarze zakłady był kołem napędowym rozwoju Wrocławia i rozsławiały stolicę Dolnego Śląska na terenie całej Europy. Obszar ten przechodzi od lat systemową zmianę gdzie tradycyjnie postrzegane funkcje przemysłowe ustępują tym współczesnym: edukacji, nowoczesnych technologii, informatyzacji czy szeroko pojętych usług. Wraz z tymi zmianami niewykorzystywana od lat część infrastruktury ma szanse ulec ewolucyjnemu przeobrażeniu zachowując jednak swój funkcjonalny charakter. Dawne bocznice kolejowe zachowując swoją komunikacyjną naturę, zamiast wagonami wypełnią się spacerowiczami czy podróżującymi na rowerach do pracy, a schowany na uboczu zbiornik wody deszczowej przyciągnie spragnionych odpoczynku w zielonej oazie. Dodatkowo realizacja parku linearnego ożywi i otworzy przed mieszkańcami obszar pełen zabytków architektury przemysłowej – w tym wyremontowanej hali W7 i czekającej na swoją kolei wieży ciśnień. Inspiracją dla tego pomysłu jest nowojorski projekt The High Line będący adaptacją nieczynnej linii kolejowej łączącej niegdyś port z zakładami przemysłowymi czy niemiecki Zollverein Park na terenie dawnej koksowni, które całkowicie odmieniły oblicze swoich miast. Koncepcja parku została podzielona na dwa odcinki: północny - pomiędzy ul. Strzegomską i Fabryczną rozpoczynający się w miejscu przystanku Wyższa Szkoła Bankowa – o charakterze reprezentacyjnego deptaku oraz 2) południowy – pomiędzy ul. Fabryczną, a zbiornikiem retencyjnym MPWiK, w którym najistotniejszą rolę gra zieleń zaprojektowana przez Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu. W przyszłości park mógłby rozciągać się aż do Dworca Świebodzkiego.

Elementy projektu

Analiza istniejących projektów. Wymiana doświadczeń z projektantami i zarządzającymi parkami na terenach postindustrialnych.
Inwentaryzacja występujących na obszarze projektu gatunków flory i fauny w celu przygotowania projektu czerpiącego z istniejących elementów przyrody.
Przygotowanie projektu parku i wprowadzenie ewentualnych zmian planistycznych w celu zabezpieczenia jego funkcjonowania.
Etapowa realizacja parku zgodnie z projektem przy współpracy mieszkańców Wrocławia i podmiotów gospodarczych działających przy ul. Fabrycznej.
Bieżące utrzymanie parku i przygotowanie do realizacji kolejnych etapów.

Lokalizacja

Lokalizacja: projekt ogólnomiejski

Lokalizacja szczegółowa: Działki ewidencyjne nr: 1/90, 1/108, 1/107, 1/56, 1/31, 1/32, 1/33, 1/34 obręb Grabiszyn

Osiedle: Muchobór Mały

Załączniki