Nr projektu. 561

Poprawa bezpieczeństwa oraz usprawnienie komunikacji na Oporowie. [WBO. 2018]

Kategoria: piesze/rowerowe

Budżet zgłoszony: 750 000 zł

Status: Projekt nie bierze udziału w głosowaniu

Próg budżetowy: do 750 000 zł

  • Projekt rejonowy (Grabiszyn-Grabiszynek, Krzyki-Partynice, Oporów, Klecina)

Komentarz UMW po II etapie weryfikacji - ostateczny:

Projekt został zweryfikowany negatywnie. Nie ma możliwości wyniesienie przejść - ich ilość w połączeniu z istniejącymi progami znacząco pogorszy warunki przejazdu komunikacji autobusowej. Projekty związane z bezpieczeństwem na drogach i dotyczące organizacji ruchu powinny być poprzedzone szczegółową analizą pod względem skutków dla ruchu na osiedlu lub w całym mieście i nie powinny być realizowane w zależności od wygranej w głosowaniu. Zadania tego typu mogą powodować konflikty miedzy mieszkańcami, dlatego powinny być każdorazowo opiniowane przez samorząd osiedlowy. Projekty należy zgłaszać do odpowiednich jednostek Gminy Wrocław, które po przeprowadzeniu koniecznych analiz będą je realizować zgodnie z kolejnością zgłoszeń.
Zgłoszono projekty o podobnym zakresie: 117, 234, 264 i 561.

Komentarz UMW po I etapie weryfikacji:

Projekt został zweryfikowany negatywnie. Nie ma możliwości wyniesienie przejść - ich ilość w połączeniu z istniejącymi progami znacząco pogorszy warunki przejazdu komunikacji autobusowej. Projekty związane z bezpieczeństwem na drogach i dotyczące organizacji ruchu powinny być poprzedzone szczegółową analizą pod względem skutków dla ruchu na osiedlu lub w całym mieście i nie powinny być realizowane w zależności od wygranej w głosowaniu. Zadania tego typu mogą powodować konflikty miedzy mieszkańcami, dlatego powinny być każdorazowo opiniowane przez samorząd osiedlowy. Projekty należy zgłaszać do odpowiednich jednostek Gminy Wrocław, które po przeprowadzeniu koniecznych analiz będą je realizować zgodnie z kolejnością zgłoszeń.
Zgłoszono projekty o podobnym zakresie: 117, 234, 264 i 561.

Uzasadnienie

W 2016 przegłosowano projekt montażu progów zwalniających na jednej z ulic stanowiących naturalną oś osiedla Oporów - Alei Piastów. Następnie progi te wykonano niezgodnie z projektem oraz zupełnie bez logiki, powodując że obecnie progi rozmieszczone są na Alei Piastów w odległościach co około 80m., jednakże żadne nie są przy przejściach dla pieszych, za to blokują przystanki autobusowe. Ponadto sposób ich wykonania powoduje, że większość kierowców jeździ środkiem dwupasmowej drogi, bądź notorycznie zmienia pasy (bez kierunkowskazów), co znacznie zwiększa niebezpieczeństwo na drodze. W dodatku progi nie są możliwe do przejechania z zalecaną prędkością 30 km/h, w wyniku czego kierowcy hamują przed nimi, po czym rozpędzają się do dozwolonej prędkości właśnie w obrębie przejść dla pieszych.

Żadne statystyki nie potwierdzają zwiększenia bezpieczeństwa na w/w ulicy, nie istnieją również statystyki, świadczące, że ulica kiedykolwiek była niebezpieczna. Przy ulicy nie znajdują się także żadne obiekty użyteczności publicznej.

Projekt umożliwia swobodny przejazd przez Aleję Piastów wszystkich mieszkańców Wrocławia, jednocześnie autentycznie poprawiając bezpieczeństwo dzięki wyniesieniu przejść dla pieszych oraz doświetleniu ich. Ponadto projekt obejmuje doświetlenie wyjątkowo niebezpiecznych oraz ciemnych przejść przy ul. Solskiego oraz montażu luster na kilku skrzyżowaniach osiedla, które ze względu na parkujące samochody oraz wysokie żywopłoty mają bardzo ograniczoną widoczność. W projekcie ująłem także (ponowne) wyprofilowanie progów na kilku ulicach Oporowa, która obecnie zmuszają do zwolnienia nawet do 10 km/h by spokojnie przejechać.

Elementy projektu

progi wyspowe i oświetlenie na przejściach dla pieszych na Alei Piastów
montaż luster na skrzyżowaniach z Aleją Piastów
montaż luster na wyjazdach z osiedli na ulicy Wiejskiej
usunięcie obecnych progów na Alei Piastów
montaż luster na skrzyżowaniach równorzędnych na ulicach Ostroroga, Pękalskiego oraz Sobótki
wyprofilowanie progów zwalniających na ul. Balzaka, Harcerskiej oraz Bukowskiego.

Lokalizacja

Rejon WBO: Nr 10: Grabiszyn-Grabiszynek, Krzyki-Partynice, Oporów, Klecina

Lokalizacja szczegółowa: Osiedle Oporów

Osiedle: Oporów

Kontakt z liderem projektu