Nr projektu. 485

Szybki tramwaj na ul. Grabiszyńskiej - wydzielenie torowiska [WBO. 2018]

Kategoria: komunikacja zbiorowa

Budżet zgłoszony: 250 000 zł

Status: Projekt nie bierze udziału w głosowaniu

Projekt ogólnomiejski: do 1 000 000 zł

  • Projekt ogólnomiejski
  • Lider projektu:

Komentarz UMW po II etapie weryfikacji - ostateczny:

Projekt został zweryfikowany negatywnie. Projekty związane z bezpieczeństwem na drogach i dotyczące organizacji ruchu powinny być poprzedzone szczegółową analizą pod względem skutków dla ruchu na danej ulicy, osiedlu lub w całym mieście. Zadania tego typu mogą powodować konflikty miedzy mieszkańcami, dlatego powinny być każdorazowo opiniowane przez samorząd osiedlowy. Takie projekty należy zgłaszać do odpowiednich jednostek Gminy Wrocław, niezależnie od WBO.

Komentarz UMW po I etapie weryfikacji:

Projekt został zweryfikowany negatywnie. Projekty związane z bezpieczeństwem na drogach i dotyczące organizacji ruchu powinny być poprzedzone szczegółową analizą pod względem skutków dla ruchu na danej ulicy, osiedlu lub w całym mieście. Zadania tego typu mogą powodować konflikty miedzy mieszkańcami, dlatego powinny być każdorazowo opiniowane przez samorzad osiedlowy. Takie projekty należy zgłaszać do odpowiednich jednostek Gminy Wroclaw, niezależnie od WBO.

Uzasadnienie

Przedmiotem projektu jest wydzielenie torowiska za pomocą linii ciągłej i znaków pionowych na odcinku od pl. Srebrnego do skrzyżowania Grabiszyńskiej i Hallera (oba kierunki).

Szerokość wydzielenia, umożliwiać powinna swobodne omijanie samochodów przez tramwaje, przy zachowaniu minimalnej szerokości dla pozostałego pasa.

Bezpośrednim efektem powinno być zwiększenie punktualności komunikacji zbiorowej. Projekt odpowiada na potrzeby pasażerów i będzie sprzyjać promocji tramwaju wśród mieszkańców. To, że w obecnie tramwaj stoi w korku, powoduje zmniejszenie czasu podróży i odpływanie pasażerów do komunikacji indywidualnej.

Pojazdy MPK jeżdżą ul. Grabiszyńską średnio nawet co 2 minuty w każdą ze stron. Dzięki wydzieleniu torowiska podróż wielu mieszkańców skróci się. Będzie to też wyraźna zachęta do korzystania z transportu zbiorowego.

Wydzielenie torowiska polepszy też sytuację służb, zwłaszcza ulokowanych przy ul. Grabiszyńskiej, które zyskają stale wolną od korków drogę. Usprawnienie działania służb poprawi stan bezpieczeństwa wrocławian.

Przepustowość ruchu aut ul. Grabiszyńskiej i tak zależy od skrzyżowania z ul. Hallera. Tam z kolei na wlotach są po dwa pasy, więc czas podróży samochodem pozostanie bez zmian.

Projekt wpisuje się w politykę transportową miasta, którą określa Wrocławska Polityka Mobilności. Zasadą zrównoważonej mobilności nie jest "poszanowanie wszystkich uczestników ruchu" (cytat z uzasadnienia odrzucenia podobnego projektu w WBO2017), tylko priorytet dla transportu zbiorowego. Bez niego wrocławianie nigdy nie przesiądą się na tramwaje. Nic dziwnego -- po co, skoro autem wygodniej i szybciej?

Elementy projektu

Znaki drogowe



Lokalizacja

Lokalizacja: projekt ogólnomiejski

Lokalizacja szczegółowa: brak.

Osiedle: Grabiszyn-Grabiszynek, Gajowice