Nr projektu. 221

Likwidacja progow zwalniajacych na trasach autobusow mpk i inncyh ulic [WBO. 2016]

Kategoria: inne

Budżet zgłoszony: 500 000 zł

Status: Projekt nie bierze udziału w głosowaniu

Projekt ogólnomiejski: do 1 000 000 zł

  • Projekt ogólnomiejski
  • Próg budżetowy: 1-1000000 zł

Uzasadnienie

próg 13-15 cm to niemal tyle, ile wynosi prześwit osobowego auta. To oznacza dla niego ryzyko uszkodzenia miski olejowej, katalizatora i tłumika już po jednym uderzeniu. A przy wielu przejazdach - przedwczesne zużycie amortyzatorów, hamulców, drążków i wahaczy. Wielu kierowców zna to z autopsji. Ale jeszcze groźniejsze są te mniej widoczne skutki. Im większy próg, tym kierowca silniej hamuje. A potem tym silniej przyspiesza. Jedno i drugie generuje wibracje i hałas. Ale też coś gorszego, o czym mieszkańcy nie wiedzą - spaliny, a przede wszystkim pyły. Przyspieszanie co 30 metrów o 5-10 km na godz. potrafi nawet trzykrotnie zwiększyć zużycie paliwa. A więc i produkcję spalin. Jeszcze groźniejszy jest pył uwalniany z klocków hamulcowych i opon. - Pierwsze składają się z węgla, kleju, ołowiu i miedzi, drugie głównie z sadzy. Jedne i drugie uwalniają cząstki i włókna o średnicy poniżej jednego mikrona, które z łatwością deponują się w płucach - mówi prof. Andrzej Wojciechowski z Instytutu Mechaniki Precyzyjnej.

To duży problem polskich miast. Z pomiarów Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Warszawie wynika, że w powietrzu, którym oddychają jej mieszkańcy, jest dwa i pół razy więcej pyłów pochodzących ze ścierających się klocków hamulcowych i opon niż ze spalin. Pyły te najbardziej zagrażają dzieciom, które z racji niższego wzrostu wdychają ich więcej i więcej zatrzymują w drobniejszych pęcherzykach płucnych.

Jak widać, nadmiar progów zwalniających przynosi skutek odwrotny od zamierzonego - zamiast chronić, szkodzą mieszkańcom. - Ludzie nie mają o tym pojęcia - mówi Marek Bujalski. - A zarządy dróg stawiają progi na każdą sugestię mieszkańców chcących utemperować kierowców. Stąd tak wiele progów rażąco niezgodnych z normami.

Komentarz UMW po I etapie weryfikacji:

Projekt został zweryfikowany negatywnie. Likwidacja wyniesionych progów zwalniających negatywnie wpłynie na bezpieczeństwo pieszych.
Projekt pokrywa się z wnioskiem 312

Lokalizacja

Lokalizacja: projekt ogólnomiejski

Lokalizacja szczegółowa: brak.