Nr projektu 445

Parkowy łącznik pomiędzy Parkiem Grabiszyńskim a Parkiem Południowym – pilotażowy odcinek przyszłej Wrocławskiej Sieci Zieleni. [WBO 2015]

Głosów: 1 348

Kategoria: zieleń/rekreacja

Budżet zweryfikowany: 2 000 000 zł

Status: Nie wybrany w głosowaniu

Próg budżetowy: od 500 tys. zł

Uzasadnienie

Założenia ogólne:
1. Projekt stanowi pierwszą, pilotażową część szerszego projektu – WROCŁAWSKIEJ SIECI ZIELENI (WSZ). Jest on stworzony i promowany przez Fundację Nowej Kultury. Ma to być sieć komunikacyjna między najważniejszymi terenami zielonymi i rekreacyjnymi w mieście, połączona lokalnymi zielonymi łącznikami. Przeznaczona jest ona przede wszystkim dla komunikacji pieszej i rowerowej. Zob. więcej nt. WSZ:
http://progg.eu/fnk/wroclawska_sięc_zieleni/
http://progg.eu/wroclawska-sięc-zieleni/
http://progg.eu/znaczenie-wroclawskiej-sięci-zieleni/

2. Istotą naszego projekt jest połączenie zielonym, parkowym łącznikiem Parku Grabiszyńskiego i Parku Południowego (zgodnie z ideą WSZ, która polega na tworzeniu połączeń między wszystkimi terenami zielonymi we Wrocławiu). Konkretnie chodzi o połączenie odnogi Parku Grabiszyńskiego, od okolicy Górki Skarbowców przez ‘’wysepkę zieleni’’ obok pętli tramwajowej do alei Karkonoskiej. Ma to być pierwsza, pilotażowa realizacja Wrocławskiej Sieci Zieleni. Połączenie ma przebiegać wzdłuż nasypu kolejowego, po istniejącej dzikiej ścieżce - po zachodniej stronie nasypu. Tereny te - jak wynika z mapy na geoportalu - należą do Gminy Wrocław.

Co ważne, w przyszłości, sieć zieleni można przedłużać wzdłuż wskazanego nasypu w obu kierunkach. I to zarówno po stronie zachodniej, jak i wschodniej. W ten sposób tereny wokół nasypu kolejowego mogłyby stać się ważnym rdzeniem przyszłej WSZ. Do nich będzie można, stopniowo, dołączać inne zielone łączniki, od strony okolicznych osiedli.

3. Realizacja projektu oznacza będzie, że – stosunkowo małym kosztem - poszerzyłaby się dostępność przestrzeni parkowej, rekreacyjnej i transportowej w naszym mieście. Jest to szczególnie istotnie w sytuacji wyraźnego niedoboru wszystkich tych typów przestrzeni we Wrocławiu.

Projekt realizuje interesy wielu grup mieszkańców Wrocławia: spacerowiczów, biegaczy, psiarzy, osób starszych, dzieci, miłośników zieleni, użytkowników rowerów, nordic-walking, czy osób pragnących chwilowego wyciszenia.

Charakterystyka zielonego łącznika:
Łącznik powinien być tak zagospodarowany, aby służyć zarówno pieszym, jak i rowerzystom oraz innym użytkownikom (np. rolkarze, osoby na wózkach inwalidzkich) - bez wyraźnego oddzielenia ciągów komunikacyjnych. Zgodnie z założeniami WSZ nie chodzi o tworzenie typowej ścieżki rowerowej, ani ścieżki pieszej. WSZ to nowa jakość
współdzielona przez różnych użytkowników trasa komunikacyjna o charakterze rekreacyjno - parkowym.

Na wskazanym terenie istnieje sporo dzikiej zieleni. Znajduje się ona zarówno na terenie kolejowym, jak i tuż obok, na terenie gminy. Wystarczy tą zieleń uporządkować oraz uzupełnić dodatkowymi nasadzeniami ze strony terenu gminy, aby uzyskać "efekt parkowy". Szczegółowe rozmieszczenie zieleni powinno być zaplanowane – po ewentualnym wygraniu głosowania – przez architekta krajobrazu rozumiejącego zasady WSZ (możemy takiego wskazać).

Wzdłuż całego łącznika proponujemy rozmieścić lampy oraz kosze na śmieci – np. co 80 metrów.

Proponujemy także rozmieścić siedziska parkowe (ruchome, społeczne, czyli np. grupkami zwrócone do siebie, a nie odspołecznione). Byłoby wskazane umieszczać ławki zaprojektowane specjalnie na użytek WSZ (na wszystkich łącznikach podobne). Można to łatwo uzyskać ogłaszając konkurs wśród studentów ASP.

Na odcinku ul. Krzycka – al. Karkonoska proponujemy poprowadzenie drogi bezpośrednio przy nasypie kolejowym.

Komentarz UMW po II etapie weryfikacji:

Projekt został zweryfikowany pozytywnie. Z projektu należy wykluczyć:
- montaż oświetlenia solarnego - w zamian propozycja montażu oświetlenia ledowego
- wyniesienie przejścia dla pieszych i progów przez ul. Krzycką przy wiadukcie - brak widoczności, niezgodna z przepisami lokalizacja progów przy obiektach inżynierskich;
- dodatkowe przejście i przejazd z sygnalizacją przez al. Karkonoską - droga krajowa klasy GP, określone minimalne odległości przejść dla pieszych, skrzyżowań.
Kwota potrzebna na realizację projektu to 2 000.000 PLN. Ostateczny zakres projektu zostanie ustalony z liderem na etapie opracowywania dokumentacji technicznej.

Lokalizacja

Osiedla Borek , Krzyki-Partynice

Lokalizacja szczegółowa: Krzyki-Partynice, Borek. Wzdłuż nasypu kolejowego (strona zachodnia) i obok pętli tramwajowej, od ulicy Racławickiej do alei Karkonoskiej, działki m.in: Krzyki, AR_2,2/1, Krzyki, AR_2, 2/2, Krzyki, AR_3, 1/1, Krzyki, AR_6,1; Krzyki,AR_6,13; Krzyki,AR_6,12/6; Krzyki, AR_6,12/5.

Załączniki

Liczba głosów ogółem

To wartość przedstawiająca ogólną frekwencja podczas głosowania. Zawiera w sobie głosy oddane poprzez internet oraz zgłoszone w formie papierowej.

0

Liczba głosów : internet - papier

Głosy można było oddawać w 2 formatach: poprzez internet oraz w formie papierowej. Głosy w formie papierowej były wprowadzane przez wyznaczonych pracowników UM Wrocław.

Internet 0
Papier 0

Płeć : kobiety - mężczyźni

Podział głosów oddanych przez mieszkanców według płci, obliczony na podstawie podawanych numerów PESEL.

Kobiety 0
Mężczyźni 0

Wiek głosujących

Podział głosów oddanych przez mieszkanców według grup wiekowych, obliczony na podstawie podawanych numerów PESEL.

Liczba głosów wg osiedli

Podział głosów oddanych przez mieszkanców według osiedli, obliczony na podstawie podawanych deklaracji mieszkańców głosujących przez internet.