Nr projektu 316

Uruchomienie jednego, najważniejszego, brakującego przejścia dla pieszych na Rondzie Reagana łączącego zintegrowany przystanek na środku ronda (owalu) z przystankami linii 1. To [WBO 2014]

Kategoria: droga

Budżet zgłoszony: 33 500 zł

Status: odrzucony

Próg budżetowy: do 150 tys. zł

Uzasadnienie

Głównym powodem budowy proponowanego przejścia jest bezpieczeństwo. Już obecnie piesi skracają sobie zdecydowanie za długą drogę dojścia do przystanku linii 1 i wielu linii autobusowych pod Grunwaldzki Center. Nie trzeba być specjalistą, żeby zauważyć, że infrastruktura została przystosowana do budowy tego przejścia - obniżone są krawężniki, a kierowcy stoją na długim czerwonym, zostawiając wystarczająco dużo czasu i miejsca na przejście. Niestety brak wiedzy, kiedy auta ruszą oraz łańcuch przegradzający przejście powodują, iż to skrócenie drogi pieszej jest niebezpieczne, mimo że być nie musi i nie powinno.
Drugim niezwykle ważnym powodem budowy proponowanego przejścia jest jego dostępność dla osób niepełnosprawnych. Zwłaszcza wobec licznych awarii wind. Podpisana niedawno przez Polskę Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych wymaga od nas działania!
Beneficjenci/ich cele:
- osoby niepełnosprawne
- pasażerowie komunikacji zbiorowej przesiadający się na/z linii 1, 115, 116, podmiejskich autobusów 921, 911, 945, 955, a także niektórych linii dalekobieżnych
- mieszkańcy ul. Norwida i Curie-Skłodowskiej
- studenci Uniwersytetu Przyrodniczego - wielu wydziałów
- pracownicy Grunwaldzki Center
Dzięki proponowanemu przejściu czas dojścia do dla ww. skróci się znacząco. Obecnie w ww. kier. piesi także, oprócz podziemi, muszą przechodzić przez przejścia naziemne, żeby dotrzeć do ww. celów, w tym przez przejście dla pieszych przez jezdnię w kierunku Mostu Zwierzynieckiego, które jest jednym z krócej otwartych w ramach sygnalizacji na Rondzie.
Akurat to jedno przejście jest najbezpieczniejszym z zaprojektowanych pierwotnie z owalu na Rondzie Reagana, gdyż auta stoją tam najdłużej na czerwonym, przepuszczając auta i komunikację zbiorową jadące od strony Mostu Zwierzynieckiego!

Komentarz UMW:

Analiza zasadności uruchomienia przejść dla pieszych na rondzie Reagana została przeprowadzona przez Wydział Inżynierii Miejskiej. W wyniku analizy stwierdzono:
- otwarcie AOW zdjęło z wrocławskich ulic cześć tranzytowego ruchu samochodowego, nadal jednak Rondo Reagana pozostaje jednym z najbardziej obciążonych ruchem skrzyżowań w mieście.
- Plac Grunwaldzki przez przebudową był zawsze w pierwszej, trójce najbardziej niebezpiecznych miejsc we Wrocławiu. Do ciężkich i licznych wypadków z udziałem pieszych dochodziło często w wyniku wtargnięcia pieszego na czerwonym świetle, w biegu do komunikacji miejskiej.
- w ciągu godziny wjeżdża obecnie na wyspę Ronda Reagana ponad 150 pojazdów komunikacji miejskiej, tym samym wyspa stanowi największy węzeł komunikacji zbiorowej we Wrocławiu.
- pomimo tak dużej liczby zatrzymujących się na rondzie tramwajów i autobusów w ciągu ostatnich trzech lat doszło tam zaledwie do jednego wypadku z udziałem pieszego. Podczas gdy przed przebudową skrzyżowania w jednym tylko 2004 roku w wypadkach poszkodowanych zostało siedmioro pieszych.
- po zakończeniu inwestycji były problemy z zabezpieczeniem mechanizmu wind wspomagających komunikację pieszą w przejściu podziemnym pod Rondem Reagana przed przedostającą się do szybów deszczówką. Podjęte działania naprawcze doprowadziły do uszczelnienia wszystkich szybów wind. Aktualnie wszystkie 5 wind obsługujących centralną wyspę jest obecnie sprawnych a w razie awarii niezwłocznie serwisowanych.
Sprawa uruchomienia przejść dla pieszych na Rondzie Reagana ponownie została przedyskutowana na posiedzeniu Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, w którym uczestniczą przedstawiciele wszystkich jednostek związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego na terenie Wrocławia. Wszyscy jej uczestnicy, w tym służby miejskie i Policja negatywnie zaopiniowały ten pomysł.
Zastosowane na danym skrzyżowaniu rozwiązanie jest zawsze skutkiem oceny sytuacji ruchowej w tym miejscu oraz analizy zagospodarowania terenu i na podstawie tych danych wyboru optymalnych środków z zakresu inżynierii ruchu. Sygnalizacja na przejściu często nie jest najlepszym czy też wystarczającym zabezpieczeniem pieszych i dlatego stosuje się inne rozwiązania, między innymi zastosowane w rejonie Ronda Reagana fizyczne rozdzielenie ruchu pieszych i samochodów.

Lokalizacja

Osiedle Plac Grunwaldzki

Lokalizacja szczegółowa: Rondo Reagana