Wrocław sukcesywnie od lat bada preferencje społeczne mieszkańców związane z transportem miejskim. Zadawane są pytania o poparcie dla zmian związanych z wprowadzeniem priorytetów w ruchu dla pojazdów transportu zbiorowego kosztem samochodów osobowych, a buspasy i wydzielanie torowisk z ruchu ogólnego to jedno z najskuteczniejszych narzędzi wprowadzania takiego priorytetu.
Pierwsze duże Badania pn. Kompleksowe Badania Ruchu zostały przeprowadzone we Wrocławiu 2010/2011. Drugie Kompleksowe Badania Ruchu odbyły się w 2018 roku.
Kompleksowe Badania Ruchu to najbardziej wiarygodne źródło informacji o preferencji mieszkańców dla różnych rozwiązań. Wynika to z tego, że badania przeprowadza się na dużej próbie badawczej, w zeszłym roku w badaniu wzięło udział prawie 12.000 mieszkańców - to 1 % całej populacji. To jest próba, która stanowi prawdziwą reprezentację mieszkańców naszego miasta.
75% badanych w zeszłym roku mieszkańców popiera zmiany związane z wprowadzeniem priorytetów w ruchu dla pojazdów transportu zbiorowego kosztem samochodów osobowych. To więcej o 7% niż wynika to z badań poprzednich w 2010/11, kiedy wynosiło ono 68%.
Oprócz tego w 2015 roku przeprowadzono dodatkowe badanie Ibris, które pokazało, że ponad 66% badanych popiera wprowadzenie priorytetów w ruchu dla pojazdów transportu zbiorowego kosztem samochodów osobowych.