wroclaw.pl strona główna Przedsiębiorcy i biznes we Wrocławiu Przedsiębiorczy Wrocław - strona główna

Infolinia 71 777 7777

6°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: dobra

Dane z godz. 05:00

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Przedsiębiorczy Wrocław
  3. Przedsiębiorca
  4. Nieruchomości we Wrocławiu
  5. Kępa Mieszczańska
  6. Zabytki techniki Śródmiejskiego Węzła Wodnego

Trasa została pomyślana, jako droga spacerowa poprowadzona od gmachu głównego Politechniki Wrocławskiej do pl. Jana Pawła II. Na tym odcinku znajdują się najstarsze i najpiękniejsze obiekty związane bezpośrednio z powstaniem Wrocławia oraz z jego funkcjonowaniem w koegzystencji z rzeką Odrą.

Trasa wiedzie pięknymi zielonymi brzegami przy Szczytnikach, ul. Na Grobli, po nadrzecznych bulwarach oraz wspaniałych mostach. Można ją pokonać pieszo, rowerem lub jednostką pływającą po wodzie.

W niniejszym opracowaniu zostały zaznaczone obiekty bezpośrednio związane z tematem wrocławskiego Śródmiejskiego Węzła Wodnego oraz przedstawiona trasa turystyczna dla turystyki pieszej, rowerowej i wodnej. Nie wszystkie zaznaczone obiekty są położone bezpośrednio na zaproponowanej trasie, co daje możliwość indywidualnego wyboru ostatecznej trasy zwiedzania. Na trasie zostały uwzględnione szczególnie mosty i budowle hydrotechniczne zachowane do dnia dzisiejszego, bezpośrednio związane z powstaniem i funkcjonowaniem tego obszaru.

Celem zaproponowania takiej a nie innej trasy jest zaprezentowanie największego zabytku Wrocławia, porównywalnego z zamkiem w Malborku, Wawelem, Zamkiem Królewskim i Łazienkami w Warszawie, który jest świadectwem wielokulturowej i niezwykle bogatej historii miasta. Właściwa ekspozycja Śródmiejskiego Węzła Wodnego jest jednym z celów wieloletniej działalności Fundacji Otwartego Muzeum Techniki oraz osób związanych z Odrą i Wrocławiem.

Historia i położenie geograficzne trasy

Śródmiejski Węzeł Wodny to najstarszy element Wrocławskiego Węzła Wodnego, rozwijany od średniowiecza, który kształtuje obszar cywilizacyjny historycznego centrum miasta.

W procesie przemiany topografii Wrocławia rozległy obszar obecnego Starego Miasta na lewym brzegu Odry był niegdyś wyspą.Po zaniku południowych koryt Odry pozostały tam tylko naturalne, wilgotne zagłębienia starorzecza "małego" – mniej wyraźnego i "wielkiego" – odpowiadającego linii późniejszych fos. Wyspami były również tereny późniejszego szpitala św. Ducha oraz Nowego Miasta.

Śródmiejski Węzeł Wodny obejmuje odcinek od Szczytnik do rejonu Portu Miejskiego, a jego jądro kształtują odnogi Odry Północnej i Południowej wraz z dwoma stopniami wodnymi - górnym i dolnym. Powstanie i rozwój w centrum miasta, na dużej rzece, dwu stopni wodnych stanowi rozwiązanie unikatowe w skali Europy. Stopień Górny (Piaskowy) to zespół ściśle z sobą powiązanych budowli hydrotechnicznych służących ujęciu, regulacji, rozdziałowi i przesyłowi wód, łączących wschodnią grupę wysp odrzańskich: Tamkę, Piaskową, Słodową, Bielarską od 251 +300 do 252+200 km Odry.

Na Odrze Południowej stopień Górny stanowi jaz św. Macieja, pierwotnie faszynowo-palowy, w połowie XVIII w. już z zastawkową częścią ruchomą, zamykający rzekę między wyspami Tamką i Piaskową. W 1876 r., po likwidacji młyna św. Macieja, rozbudowano go dzisiejszy już nieistniejący odcinek iglicowy, między ul. Grodzką a wyspą Tamką. Z początkiem XX wieku współczesny kształt zyskały inne części jazu: upust zamykany płaską zasuwą, próg stały o konstrukcji palowo-kamiennej oraz przepławka dla ryb. Prawdopodobnie poniżej jazu, między ul. Grodzką a Tamką usytuowano w 1545 r. pierwszą śluzę komorową we Wrocławiu. W latach 1791-1794 w przekopie po południowej stronie wyspy Piaskowej zbudowano drewnianą śluzę komorową, którą w 1820 r. zastąpiono murowaną, a w 1882 roku przedłużono i przebudowano na dwukomorową (związane to było z wcześniejszą przebudową śluzy Mieszczańskiej i znacznie zwiększyło przepustowość węzła wodnego). Na Odrze Północnej stopień Górny stanowią: rynny robocze młyna Maria, upust powodziowy młynów Klary, którego pierwotna konstrukcja nie jest znana, a obecna, murowana pochodzi z lat 1837-1838, rynny robocze młynów Klary, jaz Klary stały.

Powstanie stopnia Górnego łączy się z założeniem w X w. grodu książęcego na Ostrowie Tumskim. Liczne i płytkie ramiona ułatwiały w tym miejscu przeprawę przez rzekę. By zwiększyć obronność grodu, prawdopodobnie już wówczas, bezpośrednio poniżej niego, podpiętrzono odnogi Odry. Można założyć, że pierwotną budowlą był jaz o prymitywnej faszynowo-palowej konstrukcji. Na stopniu tym powstały w XIII w. pierwsze młyny.

Stopień Dolny (Mieszczański) na Odrze Południowej (km 252+200 - 254+ 100) kształtują: elektrownia wodna Wrocław I, upust płuczący elektrowni, jaz stały, jaz ruchomy (zasuwowy), śluza Mieszczańska (na przekopie-kanale). Na Odrze Północnej to elektrownia wodna Wrocław II, upust płuczący elektrowni, jaz ruchomy (klapowy). Prawdopodobnie w X w., w tym przekroju rzeki nie było spiętrzenia, a poziom wody układał się stosunkowo wysoko. Po wybudowaniu górnego stopnia piętrzącego wystąpiło poniżej niego zjawisko erozji dennej, stwierdzane w takich przypadkach na wszystkich rzekach o łatwo rozmywanym, piaszczystym dnie, właśnie takim, jakie ma Odra na obszarze Wrocławia. Na skutek erozji rzeka pogłębiła się i wystąpiły warunki do spiętrzenia wody i wykorzystania jej energii. Był to, jak się wydaje, główny powód zainteresowania tym przekrojem gminy Wrocław, rosnącego z rozwojem i potrzebami miejscowego przemysłu. Budowę jazów w tym przekroju podjęto w 1334 r., gdy gmina zawarła z Mikołajem Wierzynkiem umowę na budowę młynów w przekroju rzeki, dzielącym ją przed Kępą Mieszczańską na dwie odnogi: Odrę Południową i Odrę Północną.

Wokół Górnego i Dolnego stopnia wodnego Śródmiejskiego Węzła Wodnego kształtował się najstarszy, historyczny ośrodek przemysłu Wrocławia, tędy prowadzono również szlak żeglugowy, budowano porty. Budowle hydrotechniczne wielokrotnie przebudowywano, modernizowano i rozbudowywano, jak np. śluzę Mieszczańską, pochodzącą z lat 1791-1794, której komorę w latach 1874-1879 przesunięto w górę rzeki i przebudowano na murowaną z przestawionymi głowami. W 2 poł. XIX w. przebudowano nabrzeża Kępy Mieszczańskiej i zyskały one współczesną formę kamiennych i ceglanych murów oporowych z drewnianymi odbojnicami. W 1904 roku rozpoczęto przebudowę stopnia Dolnego, wznosząc nowy most Pomorski Płd., a od 1916 r. rozpoczęto przygotowania do przebudowy budowli hydrotechnicznych likwidowanych na tym stopniu młynów, które w latach dwudziestych ustąpiły miejsca elektrowniom wodnym i nowym konstrukcjom jazów piętrzących. Jaz stały przy elektrowni Wrocław I o konstrukcji palowo-kamiennej zyskał w latach 1941-1942 konstrukcję betonową z okładziną granitową, z dwoma upustami klapowymi. Upust płuczący i jaz stały palowo-płytowy, tzw. Wielką Tamę przy elektrowni Wrocław II, przebudowano w 1942 r. na klapowy. Od 1959 roku, wskutek podniesienia piętrzenia wody na jazie elektrowni Wrocław I o 96 cm, gospodarka wodna węzła uległa zasadniczym zmianom. Podtopiony został górny stopień piętrzący, czego wpływ sięga jazu Szczytniki, nastąpił też niekorzystny rozdział wód między Odrą Południową a Północną. Odrą Południową płynie obecnie 80% wód, co powoduje niekontrolowane zmiany w układzie wód gruntowych. Wobec braku właściwej konserwacji urządzeń drenażowych odwadniających proces ten pogłębia się, co jest przyczyną podtapiania kilkuset budynków historycznego centrum miasta.

Projekt realizowany przez Biuro Sportu, Turystyki i Rekreacji UM Wrocławia Opracowanie trasy:Fundacja Otwartego Muzeum Techniki: Grzegorz Bakuliński, Małgorzata Książkiewicz, Stanisław Januszewski, Ryszard Majewicz

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl