wroclaw.pl strona główna Kulturalny Wrocław – najświeższe wiadomości o kulturze Kultura - strona główna

Infolinia 71 777 7777

6°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: brak pomiaru

brak danych z GIOŚ

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Kultura
  3. Polecamy - aktualności
  4. Wystawa „Grupa Krakowska 1932-1937” w Pawilonie Czterech Kopuł

– Ta wystawa w 100-lecie odzyskania niepodległości, jest istotą fenomenu, jakim było XX-lecie międzywojenne – tak Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu zapowiada jedno z największych wydarzeń muzealnych tego sezonu. W Pawilonie Czterech Kopuł do 31 marca 2019 obejrzymy blisko 300 prac artystów ze słynnej pierwszej Grupy Krakowskiej. Są wśród nich dzieła Aleksandra Blondera, Marii Jaremy, czy Henryka Wicińskiego.

Reklama

Wystawa zupełnie wyjątkowa

– Tego rodzaju wystaw się nie robi, po raz pierwszy w ten sposób i w tej ilości oddajemy hołd jednej z najciekawszych grup, jaka odcisnęła piętno na sztuce polskiej XX wieku – podkreśla Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

Wystawa „Grupa Krakowska 1932-1937” w Pawilonie Czterech Kopuł

Wystawa „Grupa Krakowska 1932-1937” w Pawilonie Czterech Kopuł

Termin od 2 grudnia 2018 do 31 marca 2019

Miejsce Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej

Zobacz

Istotnie, wystawa jest wyjątkowa, choćby ze względu na fakt, że prace trzynastu przedstawicieli Grupy Krakowskiej wypożyczyczono z bardzo wielu muzeów m.in. w Warszawie, Poznaniu, Łodzi, Bydgoszczy, Toruniu czy Chorzowie. Żadne miasto w Polsce nie posiada reprezentatywnej kolekcji artystów z okresu 1932-1937, więc trzeba było dopraszać kolejne placówki do tego projektu.

– Udało się wreszcie nawiązać współpracę z kolekcjonerami wśród których są dzieci członków Grupy Krakowskiej – Aleksandra Blondera, Marii Jaremy, Adama Marczyńskiego, Stanisława Osostowicza, Bolesława Stawińskiego – wymienia Piotr Oszczanowski.

Grupa Krakowska-członkowie

  • Aleksander (Sasza) Blonder-André Blondel (1909-1949)
  • Berta Grünberg (1912-1993)
  • Maria Jarema (1908-1958)
  • Franciszek Jaźwiecki (1900-1946)
  • Leopold Lewicki (1906-1973)
  • Adam Marczyński (1908-1985)
  • Stanisław Osostowicz (1906-1939)
  • Mojżesz Schwanenfeld (1907-1942)
  • Bolesław Stawiński (1908-1983)
  • Jonasz Stern (1904-1988)
  • Eugeniusz Waniek (1906-2009)
  • Aleksander Winnicki-Radziewicz (1911-2002)
  • Henryk Wiciński (1908-1943)

Łobuzy w Akademii, policja na wystawie

Kuratorka Barbara Ilkosz wyjaśnia, że wystawa jest rodzajem opowieści o twórczości bardzo młodych ludzi, którzy byli studentami i działali w Krakowie i we Lwowie. – Ich prace odzwierciedlały skomplikowaną dekadę lat 30. z kryzysem ekonomicznym, totalitaryzmami, ale nie była to grupa ze ściśle określonym programem, jak wiele innych – dodaje.

Grupa Krakowska zawiązała się w czerwcu 1932 roku, a punktem zapalnym stał się konflikt w krakowskiej Akademii po wystawieniu grafik o politycznym zabarwieniu Leopolda Lewickiego. Skandal był tak wielki, że wkroczyła policja, która zatrzymała artystę. Relegowano też trzech studentów, wszystkich z pracowni profesora malarstwa, Fryderyka Pautscha. Schronienie znaleźli w krakowskim Związku Polskich Artystów Plastyków, tam wystawili prace i zachwycili nimi samego Leona Chwistka, który stał się patronem grupy.

– Studenci byli postrzegani jako łobuzy w Akademii, gdzie do dziś, nie obrażając nikogo, rozpościera się duch młodopolski – śmieje się druga z kuratorek wystawy, Anna Budzałek z Muzeum Narodowego w Krakowie, ze współpracy z którym powstała ekspozycja. – A oni chcieli zmieniać świat i o tym jest ta wystawa w Pawilonie Czterech Kopuł, o ich próbach – dodaje.

Malarstwo, rzeźba, teatr-sfery zainteresowań

W gronie artystów zaznaczały się z czasem różnice światopoglądowe, zmieniał się skład osobowy. Mottem pozostała jedna niechęć do Akademii, stosowanych tam metod nauczania i zainteresowanie awangardą europejską. W latach 1932-1037 powstały obrazy olejne, grafiki, rzeźby, szkice, projekty kostiumów, współpraca z Teatrem Artystów Cricot (prowadzonym przez Józefa Jaremę, brata Marii, a po wojnie kontynuowany, jako Cricot 2, przez Tadeusza Kantora).

Gwasz „Suczki” Bolesława Stawińskiego

Co szczególnie interesowało Grupę Krakowską? – Widoczna była duża wrażliwość społeczna, stąd wiele scen z życia proletariatu, potem folklor galicyjski, też pod wpływem Chwistka zafascynowanego sztuką prymitywną, wreszcie eksperymenty z zakresu sztuki abstrakcyjnej, czy działaność teatralna – wylicza bogate dossier grupy kuratorka Barbara Ilkosz.

Na wystawie do 31 marca obejrzymy blisko 300 prac artystów związanych z Grupą Krakowską.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl