Dwa worki z popiołem zażyczył sobie do swojej prezentacji światowej sławy fizyk prof. Łukasz Turski, który w Centrum Kongresowym koło Hali Stulecia wygłosił wykład dla uczniów wrocławskich szkół, który rozpoczął I Wrocławski Kongres Naukowy Dzieci i Młodzieży.
– Nie wiemy, po co mu popiół, ale, jak określił to profesor, naukowcy szykują dla nas „naukowe torpedy”. Oj, będzie się działo – mówi z uśmiechem Jacek Sutryk, szef Departamentu Spraw Społecznych magistratu, któy jednocześnie był przewodniczącym komisji konkursowej konkursu na edukacyjny projekt badawczy. – Udało się wśród dzieci i młodzieży wywołać aktywność i ciekawość badawczą, która zaskakuje dojrzałością i w następnych latach będziemy rozwijać ten projekt – dodaje J. Sutryk.
Zainteresowanie zaskoczyło organizatorów. Uczniowie, w tym najmłodsi, badali np. problem kostki lodu w roztworze z cytryny, albo problem inności (mniejszości narodowych) w szkole. – To nie były projekty dziecięce, ale rzeczywiście naukowe, badzo profesjonalne – zaznacza przewodnicząca Kapituły programu „Od inspiracji do kreacji Wrocławskiej Koncepcji Edukacyjnej” Dorota Feliks.
Laureaci ośmiu wyróżnionych projektów naukowo-badawczych zaprezentują swoje osiągnięcia właśnie podczas kongresu naukowego.
Miejski program „Od inspiracji do kreacji” ma już 15 lat. W jego ramach – w jednym z jego elementów dzieci z różnych klas i ze szkół pod okiem nauczyciela miały przygotować np. projekty naukowo-badawcze w różnych dziedzinach: nauk ścisłych, humanistycznych, przyrodniczych i społecznych. Komisja konkursowa dostała ponad 80 projektów, z których wyłoniono osiem najlepszych.
Podczas dzisiejszego Kongresu uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych biorą udział w warsztatach prowadzonych przez naukowców oraz studentów wrocławskich uczelni. Uczestniczą też w wykładach popularnonaukowych wybitnych polskich naukowców, m.in. wspomnianego fizyka prof. Łukasza Turskiego, czy prof. Barbary Fatygi – kulturoznawcy i socjologa młodzieży. Dzień kongresowy zakończy debata na temat edukacji.
Eliza Głowicka / Arkadiusz Cichosz