W badaniu reputacji - marki Premium Brand 2019 - respondenci oceniali miasta biorąc pod uwagę: poziom zaufania do danego miasta, możliwość polecenia go znajomym, towarzyszącą mu atmosferę medialną, zaangażowanie społeczne oraz warunki pracy w danym mieście. Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 1074 osób.
Najwyżej oceniono Wrocław (74 pkt.), drugą pozycję zajmuje Kraków (73 pkt.), za nim znalazł się Gdańsk (72 pkt.).
Tuż za podium, z wynikiem 71 pkt., ex aequo są Poznań i Warszawa. W poprzedniej edycji Premium Brand czołówkę miast o najwyższej reputacji tworzyły kolejno: Kraków, Gdańsk, Wrocław, Poznań i Szczecin.
Respondenci oceniali miasta wojewódzkie w pięciu kluczowych wymiarach, tj.:
1. Zaufanie do miasta (To miasto, na którym można polegać) 2. Referencja (To miasto, które można polecić znajomym) 3. Atmosfera medialna (O tym mieście mówi się źle w mediach) 4. CSR (To miasto w swoich działaniach bierze pod uwagę dobro społeczeństwa) 5. Miasto jako pracodawca (To miasto kojarzy mi się z dobrymi warunkami pracy)
Wskaźnik reputacji Premium Brand przyjmuje wartości od jednego do stu punktów. Wynik na poziomie 60 punktów kwalifikuje podmiot do starań o tytuł Miasto Wojewódzkie Wysokiej Reputacji Premium Brand 2019.
Warszawa najczęściej odwiedzana
W odniesieniu do każdego miasta wojewódzkiego zmierzono także poziom odwiedzania i udzielone rekomendacje w ciągu ostatniego roku. Zdecydowanym liderem – tak jak przed rokiem, wśród najczęściej odwiedzanych jest Warszawa (39 proc.), na drugim miejscu znalazł się Kraków (28 proc.), trzecią pozycję zajmują ex aequo Katowice i Wrocław.
Natomiast pierwsza trójka najczęściej rekomendowanych miast wojewódzkich to: Kraków (19 proc.), Warszawa (18 proc.) i Wrocław (15 proc.). W tym zestawieniu Kraków awansował na pozycję lidera z trzeciego miejsca.
Organizowany przez Fundację na rzecz reputacji marki „Premium Brand”, ranking powstał na podstawie wyników ogólnopolskiego badania opinii, zrealizowanego wśród osób znających dane miasto. Metodologię pomiaru opracowała prof. UW Dominika Maison, ekspert w dziedzinie zachowań konsumenckich z agencji badawczej Maison&Partners. Badanie przeprowadzono na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna, na losowo-kwotowej, ogólnopolskiej próbie konsumentów metodą CAWI. Próba była kwotowana wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku od 18. lat wzwyż dla płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejscowości zamieszkania. W badaniu wzięło udział 1074 osób.
um