Kongres Rozwoju Ruchu Rowerowego to wydarzenie wyjątkowe w skali kraju, bo po raz pierwszy w jedno miejsce zjechali się przedstawiciele różnych podmiotów i środowisk zainteresowanych rozwojem ruchu rowerowego.
Wrocław i Dolny Śląsk przecierają szlaki
Na miejsce pierwszego Kongresu Rowerowego nieprzypadkowo wybrano stolicę Dolnego Śląska, przyznaje Cezary Grochowski z Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej, która współorganizuje wydarzenie. – Zarówno miasto jak i region wdrażając systemowo swoje polityki rowerowe pretendują do roli krajowych liderów w tej dziedzinie – mówi Cezary Grochowski.
Kongres rozpoczęło przedstawienie założeń Dolnośląskiej Polityki Rowerowej 2014-2020 (DPR) – jest to pierwsze tego typu przedsięwzięcie w kraju. Jego główne cele to budowa nowych tras rowerowych, poprawa bezpieczeństwa rowerzystów oraz dialog z nimi. Jednym z ważnych założeń jest zwiększenie do 10% udziału komunikacji rowerowej w ruchu miejskim w regionie.
– Nie chodzi o to, żeby zastąpić ruch samochodowy, autobusowy czy kolejowy, ale o to, by umożliwić lokalny ruch rowerowy, tak żeby każdy mógł bezpiecznie przejechać rowerem z punktu A do punktu B – mówi Jerzy Michalak, wicemarszałek województwa. Ma się do tego przyczynić stworzenie w skali regionu spójnego systemu infrastruktury transportu rowerowego.
– To naprawdę super idea, a przy okazji mam wrażenie, że w pewien sposób historia zatacza koło – mówi Daniel Chojnacki, Wrocławski Oficer Rowerowy. – Kiedy 6 lat temu obejmowałem to stanowisko, byłem pierwszym oficerem rowerowym w kraju. Teraz Dolny Śląsk może jako pierwszy zrobić coś wielkiego – dodaje.
Działamy wspólnie dla jednego celu
– Samorządowcy, działacze organizacji pozarządowych, przedstawiciele biznesu, naukowcy i politycy zaangażowani w sprawy rowerzystów, projekt zakłada współpracę bardzo różnych sektorów a wszyscy działamy w jednym celu – podkreśla Cezary Grochowski. – To jest otwarcie pewnego procesu, a rok 2020 będzie czasem zbioru owoców. Ważne jest, że w końcu nie będziemy tworzyć na oślep – będą ankiety i inwentaryzacje tego, co już jest zrobione i dopiero na tej podstawie będziemy budować. Nie musimy też wywarzać otwartych już drzwi, ale wzorować się na przykładach płynących od sąsiadów. W Niemczech się udało. Drezno, miasto partnerskie Wrocławia, może pochwalić się 17 procentowym udziałem komunikacji rowerowej w ruchu miejskim – dodaje Grochowski.
Trzy dni wrocławskiej stolicy rowerów
W piątek, podczas drugiego dnia kongresu, o swoich doświadczeniach opowiedzą oficerowie rowerowi między innymi z Wrocławia, Lublina, Gdyni czy Elbląga.
Zostanie również rozstrzygnięty konkurs na logo Dolnośląskiej Polityki Rowerowej - w czwartek uczestnicy kongresu oddawali swoje głosy na jeden z czterech finałowych projektów. Natomiast w sobotę w Ekocentrum spotkają się urzędnicy, politycy i aktywiści sieci organizacji rowerowych Miasta dla Rowerów.
Szczegółowy harmonogram dostępny jest na stronie www.rowerowy.wroclaw.pl
UJ